Annons:
Etiketterartiklarskötsel-och-dylikt
Läst 11333 ggr
Mikaela_B
2008-04-07 10:57

Bottenmaterial

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är egentligen bästa bottenmaterialet? Egentligen finns det inget som är bäst, utan bara något som funkar sämre eller bättre för just den individen.

Vilket är det bästa bottenmaterialet egentligen?
Det finns idag en massa olika typder av bottenmaterial som man kan använda till sina djur.

Allt från Aspflise, sågspån,Toalätt mm. Detta är väl tre av de vanligaste.

Alla bottenmaterial har sina för och nackdelar, speciellt i fallen som igelkotten.

Allt bottenmaterial som ex sågspån etc, alltså allt bottenmaterial som är av trä flisor finns det risker med, både att en del av dom dammar mycket, dom kan även framkalla hud allergier och irritationer i hud, ögon och även andnings systemet.

Dom som väljer att ha din igelkott ute när vädret tillåter skall egentligen också hålla sig borta från alla träflis material, i dessa material trivs löss, skabbdjur och andra ohyror som vi helst vill slippa. Och detta har man även dokumenterat på flera olika håll här i landet att ohyran trivs i våra bottenmaterial.

Men självklart tycker ju alla som använder denna typ av material att det har sina för delar, smaken är som baken. och detta var bara några få nackdelar.

Sedan kommer vi till den pelleterade typen av bottenmaterial. Denna dammar inte lika mycket och funkar mycket bättre när de gäller ohyre biten, dom trivs inte i detta. Dock finns det nackdelar även här, igelkottar har taggar, där fastnar pellets bitarna, det är inte bekvämt alls för dom att gå på detta. Och har en igelkott alldeles för långa klor om man inte sköter den biten så fastnar de även i klorna och tassarna, detta kan leda till mycket obehag för igelkotten då den kan få skav och det blir sår under deras ömtåliga tassar.

Så vilket är det bästa bottenmaterialet?
Det finns ingen som kan säga vilket som är det bästa, dyker de upp problem med det du har så kan folk bara säga att du skall byta, men ingen kan säga att det ena är bättre än det andra. För allt har sina för och nackdelar.

Så smaken är som baken! Prova er fram och känn efter själva vad som passar dig och din igelkott.

Relaterade länkar

Av: Mikaela_B

Datum för publicering

  • 2008-04-07

www.blueberryhedgehogs.com

  • Redigerat 2022-05-24 19:34 av Niklas
Annons:
[Catteklina]
2008-04-07 14:08
#1

Papperspelletsen är även dålig på så sätt att den fastnat på klorna. Jag köpte tre igelkottar som inte hade det bästa, dom hade papperspellets som underlag i sin "bur" dom bott i hela sitt liv (Skrikandes) När jag fick hem dom och skulle klippa deras gigantiska klor, så satt sådant fast där och det luktade riktigt ruttet från tassen/klorna, såg inte alls fint ut.

Men förhoppningsvis så kontrollerar folk sina djur bättre än så Flört

Mikaela_B
2008-04-08 12:25
#2

#1 de har du så rätt i att de också gör om man inte sköter klorna på dom! Just därför är de inte heller bekvämt för dom, skall slänga in denna lilla detalj med =)

www.blueberryhedgehogs.com

[Catteklina]
2008-04-08 14:15
#3

#2 Perfekt ;)

zickan
2008-04-15 17:54
#4

Jag har toalett just nu. Har inte haft några större problem förutom att jag själv mår dåligt av det. Jag verkar ha problem med blött pappmatrial. Skulle hellst vilja ha mjukt konst gräs eller al/asp spån. Det känns mer naturligt. Fast skulle gissa att det kan fastna lite i taggarna.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mikaela_B
2008-04-15 19:14
#5

#4 allt material fastnar egentligen i taggarna. Konstgräs hade ju vart de bästa egentligen om man tänker så, jag vet inte vad ja skall ha i framtiden, pellets funkar för mig men frågan e hur kul de e för kottarna att gå på de, kommer aldrig använda spån eller dyligt iallafall, så man får väl se va de blir..

www.blueberryhedgehogs.com

zickan
2008-04-15 21:19
#6

Nej spån fastnar ju på alla håll.. Blir även stökigt hemma och om alla artiklar stämmer så är det sjukdomsframkallande.

Funderade verkligen på konst gräs. Vi har ju minigolfbana på gotland. Ska se om jag kan få en rulle av det som de lägger på banorna. Det är rätt tjockt och tål en hel del.
Borde ju även gå att tvätta av om det kommer olyckor utanför lådan. Satt och funderade om jag skulle lägga under mina iller lådor. De missar en hel del. Plast matta är så fult

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Mikaela_B
2008-04-16 00:06
#7

#6 om du testar så får du gärna uppdatera mig om hur det funkar! har själv tänkt tanken men har ingen chans just nu att testa. Men hade vart kul och höra din åsikt om det ifall de funkar! då är de ju lätt värt att testa det alltså! Borde ju vara bekvämt för alla parter liksom

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
2008-05-12 13:31
#8

#6 man måste väl underhålla konstgräset? vattna o så, eller hur funkar det?
Samt hur rengör man det? eller byter man bara ut det efter ett tag?

Tina-A
2008-07-11 17:46
#9

Kan man inte ha något som typ halm?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

zickan
2008-07-11 23:28
#10

konstgräs är sådant gjort som man kan köpa på tex öb. alltså inget levande. bara en frön tjock filt matta.

kan tvättas och slängas när de blir gamla.

jag har detta nu. helt okej men lite krångligt att tvätta. sedan så får man skaka av allt bajs som hamnat utanför lådan innan man tvättar den.
uppsigningsförmågan är inte hög kvalite från öb's. men det är skräp fritt. inge spå eller pellets i hela huset.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: