Igelkott iFokus

Igelkott

Etikettfoder
Läst 123 ggr
Kerstin de Mander
2022-07-09 10:28
0

IGELKOTT

Jag är lyckligt lottat för jag har blivit med "kottar" i trädgården. Det började med en, sen två och nu är de sex stycken som kommer på besök på kvällarna. Ger dem vatten och matar med kattmat-torrfoder. Men.. nu börjar jag bli fundersam, ett par kottar kommer även på förmiddagen och då har jag gett dem mat igen men läste någonstans att är de ute på dagen så har de svårt att hitta "vanlig" (för dem) mat. Någon annanstans läste jag att man inte ska mata dem så att de blir beroende av det. När de bara var två som kom tyckte jag inte det var så svårt med mängden mat men när de är sex stycken blir det svårtare. Brukar lägga upp i ett ganska stort fat och då är det två stycken som står där och äter och äter och äter, de andra blir bortknuffade. Så då brukar jg kasta ut maten på gräsmattan så alla kan få. Vi har en veranda där någon kotte bor under och i går kväll stod jag på den och tittade ner på gräsmattan, där ligger en kotte på rygg med benen i vädret, ropar på min man men när han kommer ut har den vänt sig rätt igen men ligger still. Efter en stund går jag ut igen och då ligger den åter på rygg. Går fram till den men den ligger bara där med benen i vädret så med hjälp av en pinne vänder jag på den och efter ett tag går den in under verandan. Det går inte att se under verandan så vad som hände sedan vet jag inte. Nu till min fråga: kan man mata för mycket så de får "matkoma"?Vad kan det vara/varit för fel med kotten. Någon som har ett smart sätt för att se till att alla får mat?

UlrikaD
2022-07-09 14:05
1

Nu kanske jag bryter mot nån regel men tänkte tipsa dig om Facebook gruppen "Igelkottar är underbara". Där brukar bl.a viltvårdare och rehabiliterare skriva. Och vanligt folk också såklart.
Just detta vet jag finns gamla trådar om i en annan Facebook grupp "Djur inpå knuten (utan fåglar)"
Denna sida är om dom afrikanska pygmeigelkottarna som man har inomhus som husdjur. Vill inte ge fodertips som kanske inte alls är samma.
Men det är mycket aktivitet i båda dom grupperna så där kan du säkert få svar.
Lycka till.🙂

Kerstin de Mander
2022-07-09 14:45
0

#1:Tack för tipset, har precis hittat FB-gruppen och skrivit där, man blir ju lite orolig när man bara vill väl och så händer något man inte begriper, så hoppas på svar någonstans!

UlrikaD
2022-07-09 16:15
0

#2 Skriv i båda grupperna (det kanske du redan gjort) så kanske du får svar snabbare.
Jag vet att jag läst tidigare inlägg om just matmängd och kotte som legat på sidan (kanske rygg).
Finns mycket info att hitta där.
Jag får hitta mina igelkottar på nätet för har inga i trädgården.😉

Kerstin de Mander
2022-07-09 16:24
1

#3: Tack, har skrivit men inte fått något svar, väntar hoppfullt!

Grodan
2022-07-09 22:18
0

Här går kottarna två tre gånger om dagen just nu. Tidig morgon, mitt på dagen och kvällen. Så det verkar normalt för årstiden…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Kerstin de Mander
2022-07-09 22:57
0

Ingen ordning på dem här heller, kommer när det passar!

Grodan
2022-07-13 12:44
0

De har ju ungar nu så de "jagar" nog lite oftare då…

Tror också ungarna kommer ut snart, då kan man se dem också…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-07-13 12:45 av Grodan