Ska man ha frigående????
Jag undrar om man ska ha frigående kotte eller i ett rum som är cirka 5kvadrat är tacksam för svar
✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨
Jag råkade göra två lika dana hehehe
20kvadrat meter har jag för mig att det är.
Är ingen expert men har hört väldigt många på i fokus som har frigående

Känns lite som om jag "följer efter" dig men jag får upp nya inlägg och då är det dina:)
En tamigelkott (alltså inte våra vanliga svenska igelkottar) ska ha minst 20kvm yta. Vilket betyder att man måste säkra upp ordentligt. Dom väger ca 1kg så dom kommer lätt in i hål i väggen och liknande. Man har dom lösa fast med en hörna med springhjul, mat osv.
Kottar blir sällan rumsrena bajsar överallt oftast medan dom springer. Är skymnings och nattaktiva och sover oftast dagtid.
Man måste städa ordentligt dels pga deras bajs men också pga att människors tappade hårstrån har en tendens att fastna runt ben på kotten. Det drar åt sig och stasar många gånger med amputering och avlivning som påföljd. Man måste hålla koll hela tiden på det.
Ok hålla koll hela tiden städa varje dag och säkra hemmet
Det finns mycket mer med igelkottar och så många nackdelar med att ha dem. I teorin låter det enkelt men i praktiken kan det bli väldigt jobbigt.
Därför får du helt enkelt läsa på rikligt innan du skaffar dig ett djur.

#5 Ja till att börja med. Finns så otroligt mycket mer som går in i skötsel av tam-igelkottar. Folk har tagit åt sig mycket information dom senaste åren. Men fortfarande omplaceras igelkottar som är så sjuka att dom inte går att rädda. Inte för att ägaren var elak utan det kunde t.ex varit fel foder, fel utrymme osv. Dessutom har det varit svårt med exotiska veterinärer. Det har kanske blivit lite bättre nu. Men folk kör fortfarande 20-30 mil mitt i natten på en helg med sina djur. Det är INTE billigt oavsett om man har försäkring.