Köpa kotte
Hej! Har lite frågor om kottar.
- Vilken art skulle ni säga var bäst?
- Kan den bo i mitt rum? (hade vart bra för mamma är pälsallergiker)
- Kan den äta nåt annat än insekter?
- Gillar dom att bli hanterade?
Det var nog alla frågor jag kom på nu men skriv gärna mer om er erfarenhet :)
Hej,
Det finns två olika som du får ha som husdjur. Afrikansk pymgé och den egyptiska långörade. Normalt säger man att de egyptiska är något mer aggressiva i sitt beteende men det är också en individfråga samt en uppfostran/hanteringsfråga. Vanligast är afrikansk pygmé.
Om ditt rum är MINST 20 kvm kan den bo i ditt rum. Kom bara ihåg att den inte får stängas in i bur, lagkrav på 20 kvm dygnet runt. Sen gällande att din mamma har pälsallergi - det betyder inte nödvändigtvis att din mamma inte tål igelkottar. Många med pälsallergi klarar av igelkotten så förslag är att hälsa på hos någon som har kotte och se om en reaktion uppstår.
Igelkottarna äter spannmålsfritt torrfoder för katt i grunden men även blötfoder i olika varianter. Insekterna är dock en del i deras naturliga föda varför sådant ändå är viktigt. Grönsaker, ägg och köttfärs är några andra saker som de också äter, men inte alla - vad som faller just den kotten i smaken.
Gillar och gillar - individfråga. Hänger en del på hur uppfödaren hanterat kotten från början. En seriös och duktig uppfödare har hanterat kotten mycket. Det som ska kommas ihåg är att kotten med hög sannolikhet inte är fullt hanterbar när den kommer till dig. Nya lukter, ljud mm som påverkar bland annat, vilket innebär att den kanske bara vill vara ihoprullad och fräsa i början. Därför måste man vara beredd på att hantera kotten mycket.
Själv har jag haft tre kottar med olika personligheter. Fantastiskt mysiga.
Vad gäller införskaffandet är det viktigt med seriös uppfödare och stamtavla. Finns tyvärr inte särskilt många i Sverige men Danmark har desto fler. Oklart för mig vad som gäller just nu med Coronarestriktionerna och import.
Nattaktiva vilket innebär att de sover dygnets ljusa timmar. Kan gå upp vid kl18 men kan också gå upp vid kl 23 eller senare
Var beredd på att städa ofta. Det är ofta sand ÖVERALLT efter sandbad/toabesök samt att om det finns personer med långt hår måste hårstrån som ligger på golvet städas bort. Anledningen är att kottar är duktiga på att linda in tår/fötter/ben i hårstråna som stryper blodtillförseln vilket leder till amputation.
Det finns försäkring för kottar vilket helt klart är värt det om olyckan är framme. Agria är det enda försäkringsbolaget idag som tar igelkottar, kostar några kronor i månaden.
Finns hur mycket som helst att skriva, kolla gärna runt bland inläggen - där finns nyttig information att hämta.
Lycka till!
#1 Vilken massa bra information😊
/Maria