Igelkott iFokus

Igelkott

Etiketterafrikansk-pygme-igelkottatt-vara-igelkottsägareskötsel-och-dylikt
Läst 1370 ggr
molam
0

Tips på att tämja afrikansk pygmeigelkott =)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hejsan! Jag är ny här på forumet och har rätt nyligen tagit över en igelkotte, Jag minns inte exakt hur gammal hon är men hon är vuxen, nu är det så att hon var inte det minsta tam när jag tog över henne, hon rullar ihop sig och fräser så fort man kommer in i buren för att byta vatten eller liknande, jag tänker att det måste vara ständig stress att känna att man måste skydda sig hela tiden.
Hon har blivit bättre sen jag fick henne, då fick man inte ens öppna buren eller gå förbi den utan att hon rullade ihop sig till en boll och fräste.

Nu skulle jag vilja ha mer tips på hur jag kan tämja henne ytterligare, då vi fastnat här. jag har haft div andra smådjur, och har för tillfället pratat med henne, bjudit på godis, haft handen i buren osv, jag får i nuläget klappa henne på sidan när hon är i bollform, klappar jag henne på ryggen fräser hon och hoppar till.

Det är min första kotte =) bjuder på ett par bilder på henne med!

Hoppas jag använde hyffsat rätt etiketter xD

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JessikaFlacke
0

Hej,
Välkommen hit och grattis till din kotte!

Först måste jag fråga. Du har väl inte kotten instängd i buren? Det är lag på minst 20 kvm för en igelkott. Det betyder alltså att det är den ytan som kotten ska ha tillgång till, att kunna röra sig på dygnet runt.

Ett första tips är att ta något som du sover med/i, typ en filt eller ett klädesplagg, och låta kotten sova eller åtminstone ha i sitt krypin för att förknippa din lukt med "säkerhet". Kotten anpassar sig och vänjer sig vid din lukt och ser dig inte som ett "hot" på samma sätt.
Sen är fortsatt hantering ett måste, men i lugn takt. Angelica här på forumet är kotteviskare #1. Hon kan garanterat ge dig mer tips och trix för att lätta på stressen hos kotten.

Svårt att se på bilderna men det ser nästan ut som att huden under taggarna är väldigt torr. Som sagt, svårtbedömt på bilderna men kan vara en anledning till att du inte får röra på taggarna på ryggen - att det stramar, kliar eller gör ont. Har du provat havrebad något?
Ledsen om det är förhastade slutsatser, men svaret baseras på den infon jag har tillgång till just nu :)

molam
0

Jag har ett helt rum där tanken ar ska bli hennes, men när jag sa till föredetta ägare att hon skulle få ett eget rum (bor ensam i en trea) fick jag höra att man absolut inte kan göra så till en början när man försöker tämja kotten, vilket jag tycker lät riktigt konstigt och Fel iom att jag hade läst mig till att dom ska ha gigantiska utrymmen, men när jag pressade på det fortsatte dom att säga att det är bättre att ha henne i buren tills hon var tam, så antog att jag hade missförstått saker, men då ska hon genast få flytta så mattehjärtat mår bättre!
Jag har inte testat havrebad, hur gör man det?
Hon är också lite tjurig med att äta, har du nått tips på vad som brukar vara oemotståndligt för kottar?

Hon har en filt i buren som vi brukade ha i soffan, dvs att den lukar mig, katt och hund =) (mina andra djur) och yes hon hanteras självklart varje dag, särskillt nu när hon hade lyckats fått ett skrapsår på foten, det har vi tagit hand om varje dag å nu är det nästan borta, och den sårhanteringen har även gjort hon lite säkrare =)

Angelica Hallberg
1

Hej
Förlåt för sent svar.
Hur har det gått?
För det första så var det väldigt dåligt pålästa de som haft henne innan.
En kotte ska ALDRIG stängas in i bur.
Men det ser jag att du har koll på.
Vad gällef hanterande för o få henne att slappna av o lita på dig så finns lite olika saker.
Nr 1 är tålamod, det tar tid o speciellt på en vuxen kotte som med all säkerhet bott i bur om de resonerat som du säger.
Då kan hända att hon inte är mycket hanterad.
Nr 2 är att du kan testa lägga henne rakt mot din hud på bröstet o lägga en filt över o rör henne inte. Låt henne utforska utan beröring.
Nr 3 är att inte röra på hennes huvud eller på sidorna av magen, det är de ställen de skyddar mot rivdjur rent instinktivt.
Bättre är att isf klappa längre bak på rygg o rumpa.
O då menar jag att du ska inte peta försiktigt.. det kittlas o retar.
Ha fast hand men ändå försiktigt.
Nr4 är att du är lugn o pratar lugnt.
Icka smackljud o helst så lite av bokstäverna S och F :) det påminner om deras fräsljud.
Många blir lugna om du håller i henne o sätter så du får hennes kind mot din näsa.o bara sitt så…helt tyst o andas lugnt. Hon kommer öppna upp o ev sätta näsan mot dig.
Du kan pussa försiktigt utan smackljud mot hennes kind o bara mysa.

Grodan
0

#3 Intressant.

De är så jäkla annorlunda…

Undrar hur det gått med kottetösen som tråden handlar om.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

molam
0

Min lilla dam är frigående i hela lägenheten tillsammans med kissar och hundar, hon vill inte gärna bli hanterad, men kommer gärna upp i soffan och ligger intill om hon får, hon ser mig som sin säkerhet och är hon rädd kommer hon till mig eller går in i sin sovdel.

Sträcker jag fram handen intill/bredvid hennes huvud kommer hon snart fram och ska lukta/slicka.

Vi kan tyvärr inte "kela" då hon inte gärna vill att man tar på henne OM inte hon har valet att "komma nära", vi löser sättet vi umgås på på hennes premisser =) vill hon, så vill jag.

Upptäckte ju även sedan att hon var full med Sår, kvalster, brutna ben, osv också, så vi har även fått haft en lång resa med vet osv, samt att hannes klor var så äckligt långa att hon knappt kunde gå, efter mycket meckande och tålamod har vi äntligen fått till allt med henne, och hon får leva resten av sitt liv utan problem med smärta osv, min lilla senior <3

Jag ursäktar att det tog så lång tid att svara, hade räknat med att inte få några svar efter en tid, så slutade kolla xD