Död igelkott hittad
Hej, har hittat en död igelkott på min tomt och undrar om det är en människa eller ett djur som har gjort det. Jag hittade den död på hälften i två delar, ena delen med huvudet och andra med benen och rumpan. Låter det som att en människa har gjort det eller är det ett djur och vilket i så fall?
- Redigerat 2022-07-24 19:15 av Iesk
Det är rätt omöjligt att veta och allt du/vi kan göra är att spekulera. Jag gissar på en grävling eller ett liknande icke-rovdjur. Ett rovdjur hade ju inte lämnat kroppen.
Det är klart en människa skulle kunnat göra det, men det är större chans (risk) att det är ett djur.
- Redigerat 2022-07-24 20:52 av Hoseok
Jag vet inte hur du bor, men det låter inte så troligt att en människa skulle gå in på någon annans tomt för att skada ett djur…?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag känner tyvärr till en person vars utekanin blivit halshuggen. Kaninen befann sig i sin ute-kaninbur på ägarens tomt ute på gräsmattan och buren var stängd när kaninen hittades. I det fallet var det en eller flera personer som gjort detta hemska eftersom ett djur omöjligt kan ha stängt buren efter sig.
Det finns tyvärr oerhört elaka och helt känslokalla människor som kan ge sig på oskyldiga djur på detta sätt.
I ts fall kan man aldrig veta, det kan vara ett djur eller människa.
#1: Hej, tack för svar, vilka andra icke-rovdjur finns det som attackerar igelkottar? Räv, grävling, örn, fler? Brukar de dela igelkotten på mitten i två delar? Brukar de inte bara bitas och brukar de lämna kvar kroppen död?
#4: Är inte jätteinsatt i dessa typer av djur, det kan nog någon annan svara bättre på. Det enda jag vet är att grävlingar har riktigt ruggiga tänder som kan bita sönder rätt mycket. Det är uteslutande anekdotisk i mitt fall då min kanin blev ihjälbiten av en grävling när jag var barn. Det var inte vackert alls.
Se till att prata med dina grannar om du är orolig för att det kanske inte skett "naturligt" så får ni hålla kik tillsammans! Hoppas det "bara" vara ett djur, för det låter inte trevligt.
- Redigerat 2022-07-25 05:01 av Hoseok