Annons:
Etikettfoder
Läst 931 ggr
Melden
12/28/19, 5:20 PM

Vilket torrfoder och blötfoder?

Hej en snabb fråga bara. Vilket torrfoder och blötfoder ger ni till era kottar? Ska dom ha fri tillgång till torrfodret? Hur länge räcker den påse torrfoder ni köper och blötfoder. Har ingen igelkott själv men intresserad på att skaffa en.

Annons:
JessikaFlacke
1/6/20, 11:06 AM
#1

Hej, Finns olika vad gäller torrfoder, spannmålsfritt ska det vara och du bör sikta proteinhalt på 32-33% och fett vid 15%. I Sverige finns det inte ett torrfoder som håller sig bra för kottar utan man får blanda olika sorter för att de skall få i sig vad de behöver. Jag kör på James Wellbeloved Grain Free Turkey, Orijen Cat & Kitten samt Four Friends Weight Control (katt). Kotten ska ha fri tillgång till torrfoderoch vatten dygnet runt, men sen hänger det ju också på vad för kotte du har. Om du har en som lägger på sig lättare eller som kanske behöver äta upp sig. Eftersom blandning av flera foder är det mer optimala valet så finns de också i olika storlekar, så maten räcker olika länge. Ibland får man köpa en till påse av en variant och en annan kanske räcker några veckor längre. Blötfoder har jag Four Friends köttkorv, spannmålsfritt och finns i olika smaker. Dessa är rätt stora i förpackning så delar upp och fryser in - räcker ett par veckor. protein bör ligga runt 32-34% o fett gärna vid 15% svårt att hitta 1 bra utan man kan blanda nåt lightfoder med. sen beror det på vilken typ din kotte är. om den lägger på sig lätt eller är liten o kräver mer :) men ett ok foder o gärna blanda ut med ett light. sen är det noga vad det innejåller för ingredienser :)

S
5/17/22, 9:32 AM
#2

#1: Hej!
Jag googlar runt och hamnade här då jag matar en liten vild kotte som bor i trädgården och var nyfiken på om man kunde ge även blötmat/våtfoder. Jag läste ditt svar här och blev väldigt nyfiken på varför det är viktigt med spannmålsfritt torrfoder till igelkottar? Till katter vet jag eftersom de är rena köttätare, men igelkottar är ju omnivorer? Varför får det inte vara spannmål i deras mat?

Jag ser att tråden är gammal men jag blev så nyfiken så jag frågar ändå. ^^

Upp till toppen
Annons: