Afrikansk Pygméigelkott

igelkott i bur

2013-08-01 23:57 #0 av: Fuzzylott

Hej, har en vän som fick en igelkott i present för ngt år sedan. Blev så förvånad när jag hälsade på bara..visade sig att kotten främst bor i sin bur och bara får komma ut ibland för att typ sitta i knät osv..
är det ens lagligt att ha dom i bur? Trodde kottar behöver stooor yta att röra sig på, eller har jag fel??

Anmäl
2013-08-02 10:46 #1 av: SofiaLoow

Du har helt rätt. I Sverige är det krav enligt lag att en igelkott ska ha 20kvm att röra sig fritt på. Du bör nog upplysa din vän om det annars kan det blir problem. 

Hoppas vännen förstår och gör något åt saken :)

Anmäl
2013-08-02 22:44 #2 av: Fuzzylott

Misstänkte detta...frågan är hur man upplyser honom utan att det blir fel bara...

Anmäl
2013-08-04 17:14 #3 av: Rebornbabyn

Hur stor är buren ungefär?

Älskar mina djur Hanna, Cocos och Pärlan.
Anmäl
2013-08-04 22:13 #4 av: Fuzzylott

Tja...kaninbur..vad kan den vara typ 120*60.
Undrar om dom vet... men dom verkar ju ändå bry sig då kotten är försäkrad och verkar äta rätt mat

Anmäl
2013-08-04 22:30 #5 av: SofiaLoow

Att igelkotten är försäkrad och får bra mat är en självklarhet...! Och kompenserar inte på något vis att igelkotten sitter i en bur. Det är olagligt. Reglerna finns av en anledning - Att igelkottar behöver stor yta.

Anmäl
2013-08-06 16:21 #6 av: choiicho

Jag anser att det är okej att ha en bur till sin kotte sålänge kotten själv kan ta sig in och ut ur buren som den vill. 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.