Annons:
Etikettallmänt
Läst 665 ggr
EllenElliots
5/21/20, 11:47 AM

Redo att skaffa kotte

Hej!

Jag har under flera år funderat på att skaffa en tamigelkott men på grund av att jag värken hade utrymmet eller tiden för det så kunde jag inte. Eftersom jag nu har flyttat och har mer tid så finns det ingenting som hindrar mig.

Jag undrar bara om jag kan få lite tips, idéer och fakta innan jag fortsätter. Vad är det jag behöver veta innan jag börjar, vad behöver jag köpa, hur ska jag gå till väga med att skaffa en tamigelkott?

Skulle verkligen uppskatta att höra från folk som har erfarenhet med tamigelkottar så jag kan ta dom bästa besluten och kunna ge en liten kotte ett bra hem!

Annons:
Angelica Hallberg
5/22/20, 8:29 AM
#1

Livet med kottar De ska ha minst 20kvm så de kan springa fritt, får inte stängas in i bur. De är nattdjur o vaknar allt från sen eftermiddag-sen kväll o är vaken nattetid. De brukar gilla hjul att springa i o de ska va minst 30cm i diameter. Det ska vara plan springyta, INTE galler eller räfflad springyta Jag bygger såna hjul och sen har Jacobine hjul till salu hon säljer från Danmark. finns oxå Carolina stormwheel i usa. De vill bo i små krypin lite här o var. De ska ha sand att bada i o att gå på toaletten i. Därför är det bra att ha antingen en rejäl sandlåda eller 2 st. sand köper man i djuraffären typ chinchillasand eller den allra finaste rådasanden. sanden får absolut inte va klumpbildande då det blir cement i magen om de sväljer. zophobas,syrsor o Mjölmaskar kan man ge som godis inte för mycket dock. finns massa andra insekter man kan ge oxå. går att köpa levande på djuraffärer eller online. Går oxå att köpa frystorkade. innehåller olika så man får hålla koll så de får bra balans med kalcium, fett o protein. De äter spannmålsfri kattmat med rätt fett- o proteinmängd. Dom är inte 100% rumsrena , många kan bli 99% rumsrena men städa sand o ev. små olyckor ingår i det dagliga skötseln. klättrar normalt inte men kan va duktiga klättrare. De tuggar inte på sladdar som gnagare gör. De måste ha varmt , gärna 22-24 grader annars kan dom gå i dvala vilket kan leda till dödsfall, de är för små för att dvala. Man måste klippa klorna på dem vilket inte alltid är så lätt. Bada gör de sällan då deras hud lätt torkar ut men fotbad kan man göra om de blir lortiga. De smakar på mycket ,typ slickar eller tuggar för att sen bilda skum i munnen o slicka ut på sig själv för att lukta samma ( kallas för att skumma). Dom älskar hår och skägg, var noga att kolla igenom tassar och ben så inte det virar sig hårstrå runt deras små tassar. kan bli stora skador och kan leda till amputation. I början när man grejar med sin kotte kan man reagera med röda utslag o det kan sticka lite i händer, vår kropp är inte är van vid kottens taggar. Man vänjer sig vid det :) Ju mer man hanterar dem, ju mer social blir de. Man ska ha en digital våg som mäter gram o föra anteckning 1 gång per vecka på vikten då de inte visar smärta eller om de blir sjuka. första symtom är ofta viktminskning. Man ska hålla koll på tänder o ge bra mat. Agria har så man kan försäkra kotten. det kostar ca 40-50 kr per månad. Aktiveringsgrejer är bra o ha så de inte blir uttråkade. Honor går oftast bra att ha flera av, hanar kan va svårare att ha ihop. Hanar o honor ska inte leva ihop. endast i avelsyfte o då endast 1-2 veckor max städning av golv ingår varje dag om man lever med kotte. själva kotten luktar inte mycket (om det inte är en lortgris) bajsen luktar naturligtvis. vad den luktar är beroende på vad de äter :) men bajsen luktar inte gott men den städar man bort. hanarnas revirkiss kan lukta en del ( de brukar kissa in revir om annan hane kommer dit eller om en hona är där. hmm vad ska man skriva mer… de är mysiga djur om de blir hanterade rätt.

Upp till toppen
Annons: