Annons:
Etikettallmänt
Läst 1902 ggr
Chinesecrestedlover
8/4/19, 7:18 PM

Nyfiken på "kottar" :-) Arter, skötsel, andra djur

Hej!

Jag undrar lite över hur det är att ha kottar så tänkte ställa lite frågor här som jag hoppas att ni kan svara på eller guida mig vidare till läsning inom det ämnet. 

Jag har funderat ett tag (till och från under några år) på om en kotte skulle kunna vara ett passande husdjur för mig eller om det inte passar alls, blir inte riktigt klok på det 🤔 

Jag har småhundar, mindre papegojor, diverse smådjur etc. så min första undran (och den största anledningen till tvekan) gäller hur kottar generellt brukar fungera med andra djur. Framförallt har det ju betydelse hur de fungerar med hundar (inga utpräglade jakthundar och de fungerar bra kring övriga djur, men låter de ju inte vara utan uppsikt ihop) och gojor. 

Smådjuren är ju för det mesta i sina burar och när de inte är det så är de antingen i ett stängt/avgränsat rum eller i en hage/på ett bord så de lär ju inte direkt komma i kontakt med kotten. Gojorna är ju med mera i vardagen och även hundarna såklart. 

När jag går hemifrån så är ju gojorna instängda i sina burar men hundarna är ju inte det…därav min största oro. En kotte ska ju ha minst 20 kvadratmeter så det går ju inte att stänga in den i en bur eller typ. på toa medans jag är hemifrån antar jag? = orolig för hur hundar och kotte ska komma överens när jag inte kan bevaka. Vill ju inte att någon skadas såklart. Jag kan inte jobba heltid så jag är hemma mycket, borta några timmar på vardagarna bara, dagtid då = kotten borde väl visserligen sova… så kanske inte ens märks av från hundarnas sida? Är jag borta längre än normalt så har jag antingen hundvakt eller så är hundarna med mig och då får ju kotten vara ifred. 

Jag har redan "odling" av diverse insekter p.g.a. att jag har reptiler och amfibier som antingen uteslutande lever på insekter eller som gillar att få en insekt eller två ibland. Normalt har jag dubia kackerlackor och mjölmask hemma (odlar), ibland syrsor och ska försöka få till zoophobasodling. Har även en del vaxmottslarver. Ibland har jag haft daggmask och vill försöka få till en odling av det också. Kommer antagligen även utöka med rosenbaggar/rosenbaggslarver i framtiden. Med detta vill jag säga; jag är inte främmande för att mata djur med insekter 😃 

Jag undrar lite över skillnader mellan de olika arter av igelkottar som man kan ha som husdjur. Sett så mycket söta och skulle vilja veta mer om de olika arterna man kan ha. Är det bäst att ha en kotte (solitära) eller finns det någon art som vill vara två eller så?  

Sett mängder av kottar (olika arter, kön och ålder) som omplaceras och jag har därför funderat på om jag skulle kunna erbjuda en sådan kotte ett livslångt hem. Innan jag eventuellt tar mig an en sån kotte så vill jag naturligtvis veta vad jag i så fall ger mig in på och vara ordentligt påläst och förberedd innan. 

Hur har ni "inrett" till era kottar? Har ni en bur (öppen då såklart) eller en eller flera hörnor som är till för kotten eller hur har ni gjort? 

En sak jag funderar lite på angående maten till kotten…tips på hur jag ska göra för att hundarna inte ska äta upp det, haha? Jag har ju små hundar (ena bara 2 kilo) så de kommer i det närmaste in överallt…så fungerar inte att typ. bara ställa det under soffan eller så. Kan man ställa fram mat på kvällen bara (tänkte att då kanske det är lättare att hålla hundarna ifrån det) eller ska de ha mat framme dygnet runt? 

Läst en del om faran med hårstrån och det gör mig lite orolig. Alltså hur vanligt är det att hårstrån orsakar skada? Har ganska långt hår och det åker gärna av i tid och otid…så risken är ju rätt stor att det finns ett eller annat hårstrå på golvet liksom…behöver jag avstå igelkott för att jag har hår? Hundarna hårar inte (nåt enstaka möjligen) för de är i det närmaste spritt språngande nakna. Jag hårar lätt mer än hundarna 😉

Mvh/Chinesecrestedlover

Annons:
janelle
9/30/19, 9:41 PM
#1

Får man verkligen ha igelkottar som husdjur? De är väl fridlysta. Jag har en igelkott på tomten bakom huset som jag matat med kattmat hela hösten, vilket den äter med god aptit. Funderar nu hur jag skall göra inför vintern här uppe i Norrland då vi får mycket snö. Har köpt ett igelkotthus och placerat en frigolitskiva under huset samt fyllt det med halm och hö. Jag har även täckt huset med löv och grenar. Nu till min fråga. Hur får kotten luft/syre under snön. De går ju visserligen i dvala, men den behöver väl syre? Tacksam för svar om ngn vet.

JessikaFlacke
10/4/19, 2:16 AM
#2

#1 Som svar på din första fråga, du får ha de afrikanska pygméigelkottarna samt egyptiska långörade som husdjur men inte den svenska/europeiska igelkotten.

Till TS: (Försöker svara, men kanske missar/missförstår något)
Jag har själv inga andra djur än kottar, men av fakta så är det ju alltid individbaserat huruvida kotten fungerar ihop med andra djur. Igelkottarna luktar inget särskilt och är då heller inte intressant (oftast) för andra djur, de ses inte som bytesdjur. Har ingen vidare koll på fåglar, men igelkotten är ett nattdjur och sover således på dagen. Låter fåglarna mycket? Tanken jag får är väl att planera så kottarna får den sömn de behöver, ev separata rum? Kom ihåg att igelkotten inte är ett burdjur utan går under djurparksregler och lagen säger minst 20kvm.

Gällande att du är borta hemifrån, där  kommer jag ha problem att hjälpa dig vidare då jag som sagt inte har andra djur. Förslagsvis att du hör av dig i "Afrikanska pygmeigelkottar och andra tamigelkottar" på Facebook. Där finns många kotteägare som även har hund - du kommer troligen få massa bra tips därifrån.

Om du behöver vara borta från hemmet flera dagar i sträck så bör du ta dig en funderare igen om kotte är ett alternativ. Jag skulle aldrig lämna mina kottar ensamma mer än 1 natt max, av den anledningen att de både är kylakänsliga samt problematiken med hårstrån. Maten  och vattnet skall även fyllas på.. Annars om det är kortare tid så är det ju inget problem om hundarna inte är kvar hemma.

De igelkottar du kan ha som husdjur är enbart 2 varianter - Afrikansk pygméigelkott samt Egyptisk långörad igelkott. Sen har du även Lesser Tenrec, men det är ingen igelkott dock många som tror så. Den är släkt med mullvaden.
Den afrikanska är den vanligaste att ha som husdjur men också den "lättare". Egyptisk långörad är svårare att hantera och till naturen mer aggressiv - sen blir det ju såklart vad man gör det till. 
Igelkottar är solitära djur och lever helst ensamma, av egna erfarenheter så är det väldigt svårt att få hanar att gå ihop, näst intill omöjligt om de inte levt ihop sen bebisar. Honor däremot fungerar i stort tillsammans, men inte att de kanske måste ha sällskap av andra. Det har dock visats att de uppskattat varandras sällskap, enl en av mina uppfödares egna erfarenheter.
Det du har sett är nog inte olika arter, utan olika teckningar av en och samma - afrikansk pygméigelkott. Här finns det otrooooligt mycket olika, vilket också kan påverka pris.

Jag har ingen öppen bur hemma. Har försökt med det, framförallt till min första kotte men den var inte jättepoppis. Istället har jag inredda hörnor i bostaden, då med trähus, fleecefiltar, sandlådor, toalådor, hjul, leksaker, mat- och vattenskål, böklådor etc.

Gällande maten.. kommer inte jag kunna ge dig något bra tips tyvärr utan får återigen hänvisa till Facebookgruppen där jag vet att vi har flera hund- och kotteägare. Kottens matskål aldrig får vara tom utan det skall alltid finnas mat tillgängligt, dygnet runt (om inte diet då..).

Det är extremt vanligt med hårstrån runt tassar/ben och lika så att det orsakar skada. Jag har väldigt långt hår, men det är bara se till att det är städat. Ska du ha kotte så får du anpassa dig och göra det bästa för djuret dvs. leta hårstrån i tid och otid som du tappar. Själv har det investerats i 2 olika robotdammsugare varav den senare även har karta så man ritar upp var kottarna oftast sover så den inte åker dit. Efter den senare har vi inte haft några problem med hårstrån. Den städar hela lägenheten varje dag vid samma tid.

Hoppas du får lite svar på dina frågor i alla fall :)

Prikkken
7/1/20, 10:56 PM
#3

Hej Jessika. Du verkar ha bra koll på hur "tama"igelkottar ska tas hand om. Min systerdotter har en Afrikansk igelkotte, som jag blev förälskad i! Hon, systerdottern, sa att de är väldigt egensinniga och krävande så djur. Och det förstod jag efter att umgåtts med kotten ett tag, hen gör som hen vill och puttrar runt i lägenheten med små bon här och där. Och att hen älskar kackerlackor, larver osv. Undrar hur ett par igelkottar skulle trivas tillsammans i en lägenhet. Vi har inga andra djur. Och vet du Jessika om det finns uppfödare eller folk som vill adoptera bort sina kottar i Västerås?? MVH: Anja

Angelica Hallberg
7/11/20, 10:38 AM
#4

Prikken, är det hona ni har? 2 honor går jättebra att ha ihop. Hanar är svårare. O absolut inte hane, och hona. Dåligt med uopfödare i sverige överlag just nu men finns, uppfödare från danmark som kommer i augusti till stockholm o kan ta med bebisar men har nog ingen hona kvar utab bara hanar. Mvh Angelica Hallberg Säffle ordförande i Sveriges tamigelkottförening

Upp till toppen
Annons: