Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 1553 ggr
Malinolsn
6/17/18, 8:22 PM

Nytt hem till vild igelkott

Hej!
Vi har en liten igelkott som har bott under vår altan i några års tid nu. Ser ofta hur den går ut därifrån när kvällen kommer, och kommer tillbaka tidig morgon. 
Nu är det tyvärr så att vi tillfälligt måste riva altanen, och jag är såå ledsen för kottis skull. Hur gör vi detta på bästa och smidigaste sätt för kotten? Vi kommer ju riva på dagtid vilket innebär att den förmodligen sover 😕
Kan man göra ett hem åt den på något annat avskilt ställe på tomten? Hur? Göra det mysigt, ställa dit kattmat och vatten? Vill ju helst inte att den flyttar ifrån oss även om det är det mest troliga tyvärr…

Annons:
Angelica Hallberg
6/18/18, 5:20 AM
#1

vet ni om det är hona eller hane? är det hona måste ni verkligen vara helt säkra på att det inte är bebisar i bo innan ni river. är ni säkra på det så börja ställa mat o vatten i del av trädgården de kam vara i. skulle tro att kotten kommer skaffa bo långt bort då den ev. kommer bli rädd för rivningen.

Malinolsn
6/18/18, 2:30 PM
#2

 #1 Tack för svar! 🙂
Tyvärr vet jag inte om det är en hane eller en hona, finns det något utmärkande drag hos någon av dem eller krävs det att man måste lyfta upp den?
Om det är en hona med ungar, kan hon flytta ungarna om vi river försiktigt över några dagars tid? Alltså om hon förstår att det händer grejer så det är bäst att flytta dem, eller stannar de in i det sista/ungarna överges? 😕
Har de ungar under hela sommarperioden så det är bättre att göra detta till hösten när de eventuella ungarna blivit större?

Angelica Hallberg
6/19/18, 5:18 AM
#3

lyft o tittta på magen. är det en hane så är snoppen som en öiten "navel" mitt på magen. är det hona finms imget mitt på magen. risk finms att hon biter ihjäl eller äter upp ungarna om hon stressas med o behöva flytta. så mitt råd är att kolla om det är hona är det hona så vänta till hösten.

Malinolsn
6/19/18, 8:38 AM
#4

#3 Tusen tack för hjälpen! 🙂
Vi måste dränera om, så det är ett ont måste tyvärr.. Men är det en hona så tar vi det absolut till hösten istället 👍

Grodan
6/28/18, 10:39 PM
#5

👍


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: