Annons:
Etikettallmänt
Läst 1406 ggr
LeeNilsson
2016-10-18 17:29

Frågor

Vi jag och min sambo funderar på att skaffa kotte men har lite funderingar. 1. Jag vet att dem behöver ha 20 kvm att röra på sig men hur är dem på sladdar gnager dem? Vill inte ha en grillad kotte. 2. Går dem bra ihop med marsvin? 3. Kan dem bo "ute" på sommaren ?? vi har en balkong som vi gjort som ett marsvins paradis med kryp in och gräs (tror jag är den enda som odlar maskrosor :p) leksaker till tusen självklart har vi en liten lucka i balkongdörren som dem kan gå ut och in igenom sommar tid. Vi har nät för så ingen pippi kommer och tar dem :)

Annons:
JessikaFlacke
2016-10-18 18:07
#1

Hej, Vad roligt! 1. Nej de biter ej på sladdar. Är inga gnagare. 2. Ingen aning om marsvin. Själv hade jag nog inte placerat de tillsammans. Katter vet jag dock fungerar bra med kottar. 3. Nej, absolut inte bo ute. De skall ha minst 22grader varmt dygnet runt (vissa behöver tom varmare). Självklart kan man ta med dem ut i gräset en solig och varm dag. Hade aldrig låtit min kotte bo på balkongen eftersom de är nattaktiva och det är kallare ute nattetid oavsett sommar/vår/höst/vinter. En afrikansk pygméigelkott är extremt känslig när det kommer till kyla. Risk finns att de går i dvala, vilket är livsfarligt. En svensk igelkott äter upp sig för att kunna gå i dvala men det gör inte de afrikanska. Om de lyckas gå i dvala vaknar de i princip inte igen (beroende på hur lång tid de varit i dvala, kan räddas om de är i "dvalningsförsök"). Alltså tynar de bort, svälter. Hoppas det hjälpte dig lite i funderingarna. Finns även en facebook-grupp som heter "Afrikansk pygméigelkott och andra tamigelkottar", samt Sveriges Tamigelkottförening om du vill läsa på mer.

Angelica Hallberg
2016-10-19 05:30
#2

Håller med Jessika i alla frågor

Upp till toppen
Annons: