Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 3156 ggr
[3RaraHusdjur]
9/10/16, 12:58 PM

Vegansk igelkott?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har ingen igelkott och kommer inte skaffa på minst 6 år, men när vi väl skaffar en liten kotte som kommer bo i köket, så vill vi jätte gärna ge han denna lyxiga veganska kattmat: http://www.veggiepets.com/shop/ami-vegan-cat-food-1-5kg.html

Den kostar i genomsnitt dubbelt så mycket som det vanliga billiga kattfodret, och alla viktiga mineraler och aminosyror, taurin m.m. finns med. Kotten kommer även få riktiga syrsor och mjölmaskar. Någon annan här inne som har provat ge vegansk kattmat?

Mvh Kamilla.

Annons:
Angelica Hallberg
9/11/16, 8:53 AM
#1

Den kattmat en rekommenderas inte. Du ska köpa en som är fri från spannmålsprodukter o med låg fetthalt under 15%

Honestyisdead
9/11/16, 1:00 PM
#2

Exakt vad är det du tycker är lyxigt med det fodret? Spannmålet?  Eller det faktum att det säljs som kattfoder trots att katter är karnivorer? I Sverige är det olagligt att ge katter vegansk kost.

Stödj inte företag som inte bryr sig om djurens natur.

Angelica Hallberg
9/11/16, 1:14 PM
#3

Kattmat som är bra finns det. Den dagen du ska skaffa kotte så fråga här så kan vi råda dig. Men en kotte ska inte ha veganmat. Deras baslåda ska huvudsaköigen innehålla kött.. gärna över 70-80% o om man inte ser till djurens behov så råder jag dig att inte skaffa igelkott. De får följdsjukdomar om du inte ser till deras näringsbehov.

[3RaraHusdjur]
9/11/16, 5:39 PM
#4

Det fodret är bra, vi köpte ett mindre exemplar förut och min mammas katt fick smaka och han älskade det, han föredrog det framför det vanliga kött-kattfodret! Vad ska man göra då om djuren själva föredrar denna? Ska man tvinga i dem vanliga varianten ändå? Ska man tvinga sin igelkott till mat som inte är lika god?

Denna är framställd bland annat för katter som är allergiska mot kött. Vad ska man göra då om man skulle råka ha en katt/annat köttätande djur som inte tål kött men tål just denna, och tester har visat att katten mår lika bra, om inte bättre, eftersom antalet konserveringsmedel m.m. hålls nere, är denna mat värre ändå trots att den räddar djurs liv där ute? 

Angelica, denna har fetthalt 14 %, den täcker alla katters näringsbehov och därmed igelkottens också, den är ju gjord för köttätare. Tänk på att människor kan framställa en modersmjölksersättning så att vem som helst får växa upp och må bra, eller menar ni att det är omöjligt i alla fall för människor att framställa en kopia av näring som någon behöver?

Hera, det som är lyxigt med fodret är att varje vitamin, aminosyra m.m. i den är uppmätt till perfektion, för optimalt välmående. Det är inte något som satts ihop av sjuka och döende djur, av delar som människan själv inte skulle vilja äta. Man ska Alltid gå efter studier som visat hur djuren faktiskt mår efter detta (förträffligt!), inte vad man själv tror…

Vilka grönsaker samt frukt gillar igelkottar då, så det inte skulle blivit för mycket protein i kosten?

Honestyisdead
9/11/16, 6:01 PM
#5

#4 Jag går inte efter vad jag själv tror. Du däremot går efter vad säljarna av fodret tutat i dig. Dom är säkert helt opartiska ;)

Bara med vanligt sunt förnuft kommer man långt. 

Inget torrfoder är bra om vi ska vara petiga. Det innehåller inte vätska och är inte naturligt.

emmafelicia
9/12/16, 8:44 AM
#6

Skulle också säga att det verkligen inte är rekommenderat eller ens okej rent moraliskt att ge en igelkott veganskt foder. Det är enormt viktigt för dem att de får i sig exakt vad de behöver, och det ligger i deras natur att äta kött, insekter osv. Att trycka i dem ett foder baserat på saker som inte ingår i deras naturliga kost är bara hemskt. Veganism fungerar för människor för att vi inte är beroende rent fysiskt av att äta kött, men att sätta djur som äter kött rent naturligt på ett veganskt foder är inte alls det bästa för djurets välmående, och definitivt inte igelkottars. Det är svårt att se på en igelkott hur den mår, det vore en enormt onödig och oansvarig risk att ge foder som den inte är gjord för att äta.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Annons:
emmafelicia
9/12/16, 8:56 AM
#7

Ser att fodret till stor del består av majs, som näringsmässigt inte är särskilt bra för igelkottar. Dessutom är den antagligen torkad, vilket är ännu värre då torkad frukt och grönsaker kan fastna i exempelvis gommen osv. Hela ärtor tror jag inte heller är bra för igelkottar, då även de kan utgöra en kvävningsrisk och det definitivt är något de inte äter mängder av i naturen.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Angelica Hallberg
9/12/16, 2:12 PM
#8

Allergi är en sak men att från början välja ett foder utan kött som är deras huvudföda är oansvarigt. Ett foder med hög kötthalt, låg fetthalt utan spannmål är deras ultimata fodet som alla SKA rätta sug efter då djurslaget kräver det o det är ens skyldighet att se till varje djurs behov. Sen kan man tycka olika men fråga en veterinär om ett köttätande djur ska ha veganmat. Jag är inte emot veganmat alls på människor men börja inte mixtra med kottars nat utan anledning.. de visar som sagt inte sig dåliga innan det nästan är försent

[3RaraHusdjur]
9/13/16, 10:05 AM
#9

Har tyvärr inte mycket tid till att skriva här inne längre, men här är en video om hur de har det i mäktiga, ledande USA angående hund och kattmat, låter inte särskilt lockande…  

https://www.youtube.com/watch?v=zDpksTlEAyI

Jag kommer leta vidare vad som är bra för igelkotten, det finns vegansk blötmat också om torrfoder inte är bra… Men först ska jag gräva vidare i det här (när jag har mer tid) om det borde vara veganskt öht. 

Annars är plan B att ge ekologiskt kött, då det verkligen har funkat som i naturen, att djuren har varit lyckliga utomhus innan slakt, och ätit bra så de har i sig mer omega 3 t.ex, om man nu ska se det även ur näringssynpunkt… Så som saker och ting var menat från början på något sätt. Men det vanliga köttet som innehåller antibiotika m.m. och extremt mycket lidande, det är inte så klokt att bidra till, inte för någon alls… Så som sagt, jag har inte bestämt mig ännu. Men nu måste jag tyvärr lämna tråden :-/

[AnimeV4]
9/14/16, 12:45 AM
#10

Vill för andra som läser tillägga att Sverige är väldigt duktiga på att inte använda antibiotika i onödan + har bra lagar för djurhållning. Såsom jag förstått det är oftast slakttransporten och slutskedet det som brister. Även kycklinguppfödningen ska vara av sämre kvalité än den för kor och grisar. Är det ekologiskt och svenskt kan man vara ganska lugn! Man ska heller inte glömma att det går att besöka gårdar för att själv få en bild🙂

Är väldigt emot att ge djur annan kost än den de ska ha om det funkar problemfritt.

borderfjant
9/15/16, 10:10 AM
#11

Förstår fortfarande inte anledningen till att ge vegansk mat. Eftersom igelkotten är karnivor har den en kort tunntarm som är anpassad för snabbsmält föda, alltså kött. Att du ska ge något vegetabiliskt som igelkottens system inte ens hinner ta upp någon näring ifrån verkar inte logiskt. Om du vill ha ett veganskt djur så köp ett marsvin.

Angelica Hallberg
9/16/16, 11:34 PM
#12

Bär o grönsaker kan de äta o frukt ibland.. noga är att kolla vilka först för en del blir giftigt. Kycklingkött är bra kokt eller i foder. Nötkött ska man helst inte ge. Är mycket järn i. Lite lamm o lite fisk går bra. Vill du bI behålla vikt så ha kyckling.. Kalkon om den ska gå ned i vikr o anka för viktuppgång. Håll fetthalt på 10% o protein på 30-32% Inga spannmål

Pytteliten
10/3/16, 9:42 AM
#13

#12, Håller med om det mesta du skriver, men har väldigt svårt att tro att vilda kottar äter kokt kött 😉. Genom tillagning förändras proteinet en hel del, så rått ska det självklart vara! 

TS # skrev "Det fodret är bra, vi köpte ett mindre exemplar förut och min mammas katt fick smaka och han älskade det, han föredrog det framför det vanliga kött-kattfodret! Vad ska man göra då om djuren själva föredrar denna? Ska man tvinga i dem vanliga varianten ändå? Ska man tvinga sin igelkott till mat som inte är lika god?"

Mina barn älskar glass med kolasås. Varför ska jag då tvinga dem att äta riktig mat, när de hellre äter glass med kolasås? Det är ju uppenbarligen det bästa för dem eftersom de gillar det bättre! 

Glasklar logik där 😂!!!

Annons:
Laoghaire
10/4/16, 6:50 PM
#14

Är du rolig eller? Tror du får läsa på om kottar innan du börjar slänga ord som lyxig veganmat runt omkring dig inne på detta forum. Det lät som misshandel i mina öron. Vill du ge lyxmat ge pinkisar eller kycklingfoster och massvis med olika insekter. Det är lyxmat. Du snackar om att djur inte ska lida…. ta då inte ifrån dem deras naturliga val. Må du inte skaffa kotte med den inställningen.

// Johanna och Ester

[3RaraHusdjur]
10/10/16, 9:58 AM
#15

Pytteliten, ska du tala om logik? Glass och kolasås kan man inte leva på, men det veganska kattfodret skiljer sig inte näringsmässigt från originalet, snälla läs på om denna innan du svarar.

Jag kommer i vilket fall som helst att ge ekologiskt kött, det stillar mitt samvete, att jag inte kan göra mer än sådär.

Vinterliljas
12/20/16, 9:52 PM
#16

stilla ditt samvete? herregud hoppas du inte skaffar kotte! dem äter kött låt dem göra det. vill du mata ditt djur med växter så köp en jäkla häst då eller något. fånigt

[EM L]
1/1/17, 7:46 PM
#17

Är inte igelkottar köttätare och insektätare?

Som dom andra säger så håller jag nog med dom. Man ska inte köpa saker för en själv om man ska ha ett djur.

[rumelle]
1/1/17, 7:48 PM
#18

Om du vill stilla ditt samvete så ska du kanske överväga att överhuvudtaget inte hålla djur i fångenskap. Om du är vegan och emot kött men ändå vill ha husdjur så finns det faktiskt djur som inte är köttätare och som lever enbart på vegetarisk kost. Förstår inte hur det skulle stilla ditt samvete att ha ett husdjur och tvinga det att leva på en kost som inte är naturlig för det. 
Jag är själv vegan men fattar ju ändå att man måste se till sitt djurs bästa om man väljer att ha husdjur. Om man skaffar ett djur som mår bäst av att äta kött till större delen, så är det ju också vad man ska ge djuret.

VildaVittra
1/1/17, 8:09 PM
#19

#15 "Glass och kolasås kan man inte leva på, men det veganska kattfodret skiljer sig inte näringsmässigt från originalet, snälla läs på om denna innan du svarar."

Fattar du hur ironiskt det är när någon som inte har någon koll på att den veganska kattmaten inte alls är komplett (katter dör alltså av den med tiden, detta är bevisat) säger åt någon annan att denne ska läsa på? 

Men jag har avlat fram en stam med veganska igelkottar, som bara behöver gräs att äta och inte minsta lilla köttbulle. Säg bara till när du vill ha en. Så här ser de ut ungefär:

Eller så inser du att igelkottar har rätt till sina arttypiska liv de också, och slutar tvinga på dem dina åsikter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[EM L]
1/1/17, 9:43 PM
#20

#19 Haha! Glöm inte höet och allt det andra kaniner äter😂🤪

TS jag tycker att du bör skaffa ett annat husdjur som passar in på vad du äter, personlighet osv. Jag skaffade Mira för att hon passade i min personlighet. Hon hatar höga höjder, jag hatar höga höjder. Hon äter inte kött, jag hatar att äta kycklig klubbor, kaniner, hästar. Här hemma äter vi mest ox kött, lite gris kött, fisk, kyckling köttbullar och korv.  Ibland finns det perioder där jag inte äter kött.
Hon älskar att bli ompysslad, jag älskar att bli ompysslad.

En kotte äter insekter och kött. Jag har lärt mig en sak. Desto lyxigare förpackning, desto dåligare innehåll. Så behöver det inte alltid vara. Men så är det.

Annons:
Jaguar_
1/3/17, 6:41 AM
#21

Är så trött på personer som gör sina köttätande djur till veganer….. KÖP RÄTT HUSDJUR SOM ÄR ANPASSAD OCH ÄTER GRÄS OCH SLUTA PLÅGA ANDRA DJUR SOM INTE ÄR ANPASSADE TILL DETTA……….geeeeee. Hoppas det kommer komma fängelsestraff på detta.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[3RaraHusdjur]
1/9/17, 12:56 PM
#22

De flesta katter trivs normalbra på vegankost och många förbättrar även sin hälsa, och om de inte gör så vet man exakt vad alla orsaker kan vara och det går att rätta till med lite kosttillskott.. Det finns inga mysterium längre att man inte skulle ha en aning om varför katten inte mår bra på den kosten, anledningen kan t.ex. vara för basiskt protein. Men det är sällan det händer så vi ska väl inte hålla på och ljuga här inne…  Läs mer här: http://veganhealth.org/articles/vegan_cats

Men det gällde katter, de är större och tåligare än en liten kotte. För de som inte hängt med riktigt i diskussionen får jag säga till Igen att jag har kommit fram till att om jag skaffar en kotte kommer den äta eko kött, det har vi alltid hemma då min man endast får köpa sådant kött till sig. Förstår ni nu då? En kotte hos oss skulle Inte varit vegan, hoppas jag slipper förtydliga detta Ännu mer…..   

VildraVittra, vart är den vetenskapliga artikeln om att alla veganska katter dör med tiden? Eller är ditt påstående helt påhittat och befängt precis som jag tror att det är? 

Jaguar_ ,  och du tror att den normala maten är helt felfri? Du tycker att om någon har förbättrat hälsan på sin katt genom vegansk kattmat borde den få fängelse? Din logik är Strålande på den punkten. Suck…

VildaVittra
1/9/17, 1:25 PM
#23

#22 "De flesta katter trivs normalbra på vegankost och många förbättrar även sin hälsa, och om de inte gör så vet man exakt vad alla orsaker kan vara och det går att rätta till med lite kosttillskott.."

Nej,  alla katter blir sjuka och riskerar att dö på vegankost. Och vegan health är en intressesida för att sprida desinformation, de ska du inte lita på. 

Vet du vad taurin är? Det är en animalisk aminosyra som är essentiell för katter. Essentiell betyder att katten varken kan vara utan den eller tillverka den själv i kroppen. 

Lite läsvärt: 

"Taurin finns naturligt i alla livsmedel från djurriket, men grönsaker och frukt innehåller inte taurin. "

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/kosttillskott/amnen-i-kosttillskott/taurin/

"Taurine, an amino-sulphonic acid, is an essential dietary constituent for the cat as a result of limited biosynthetic capability, and its bile salt metabolism. Dietary deficiency of taurine has been associated with a range of serious clinical problems, including retinal degeneration (2, 8), poor reproductive performance and developmental abnormalities (22, 24), and dilated cardiomyopathy (18). Knowledge of the importance of taurine in feline nutrition has helped understanding of the role that taurine may play in other mammalian species, including man."

_http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/027153179591652S
_

Mer att läsa:

_http://science.sciencemag.org/content/188/4191/949
_

_https://www.researchgate.net/profile/Kc_Hayes/publication/22499901_Taurine_An_Essential_Nutrient_for_the_Cat1/links/547e02610cf285d6caa99f06.pdf
_

Behöver du ännu mer innan informationen når fram? Och nu ser du att den som var påläst var inte du, däremot var det dina uttalanden som var befängda. 

"Jaguar_ ,  och du tror att den normala maten är helt felfri? Du tycker att om någon har förbättrat hälsan på sin katt genom vegansk kattmat borde den få fängelse? Din logik är Strålande på den punkten. Suck…"

Det finns ingen som förbättrat hälsan på sin katt med vegansk kattmat. Och du tycker själv att sådant djurplågeri ska gå ostraffat?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[3RaraHusdjur]
1/9/17, 3:35 PM
#24

VildaVittra, har du hört talas om kosttillskott? Och att människor kan berika vilken mat som helst med precis vad som helst?  Jag vet vad taurin är, den veganska kattmaten kan Berikas med denna, så vad är problemet?? Den vanliga klassiska kattmaten berikas också med taurin i många fall hade jag hört någonstans, så på den punkten är båda berikade med det onaturliga. Det är onödigt att beskriva vad som händer vid brist på taurin då veganska katter inte har brist på denna! 

Jag väntar fortfarande på en vetenskaplig artikel som stärker vad du säger om vegansk Kattmat (inte massa artiklar om endast ämnet taurin och inget annat, ha ha) 

Många katter har fått bättre hälsa av veganskt, men en diskussion med dig leder ingen vart, vilket alltid händer om den ene blundar för forskning och framsteg av något slag. 

Veterinär och forskare i just det specifika området, Andrew Knight, uttalar sig;

"…numerous cases indicate that transitioning animals to healthy vegan diets can result in increased overall health and vitality, decreased incidences of cancer, infections, hypothyroidism (a hormonal disease), ectoparasites (fleas, ticks, lice and mites), improved coat condition, allergy control, weight control, decreased arthritis, diabetes regression and even cataract resolution."

"…animals need specific nutrients, not ingredients. There is no scientific reason why a diet comprised only of plant, mineral and synthetically-based ingredients cannot be formulated to meet all of the palatability, nutritional and bioavailability needs of the species for which it is intended. "

Källan är: https://www.vegansociety.com/whats-new/blog/vegan-animal-diets-facts-and-myths

VildaVittra
1/9/17, 4:00 PM
#25

#24 Och taurinet i tillskottet utvinnes från vad? Jo, exakt den mängd animalier som katten behöver äta. Låt säga att katten behöver 7 möss om dagen, då utvinner man alltså taurin från 7 möss och blandar det med vegetabilier. Så varför inte då ge de 7 mössen från första början utan att ta den miljövidriga omvägen över att tillverka grönsaker? Och då har jag inte ens nämnt att det finns inget taurin i veganskt torrfoder, då skulle det nämligen inte vara veganskt. 

Ja, taurin tillsätts i vanligt torrfoder då den denaturaliseras av exempelvis frysning samt tillagning, men det taurinet är fortfarande av animaliskt ursprung. 

Veganska sidor är fortfarande ingen bra källa vännen. Om du ville ta reda på om ISIS var en bra "klubb" eller en dålig, skulle du då tro på allt som stod på deras hemsida? 

"Jag väntar fortfarande på en vetenskaplig artikel som stärker vad du säger om vegansk Kattmat (inte massa artiklar om endast ämnet taurin och inget annat, ha ha) "

Raring, det där är vetenskapliga artiklar (du vet alltså inte hur sådana ser ut, intressant). Här kan du hitta dom och fler:
 https://scholar.google.se/scholar?q=essential+taurin+cat&btnG=&hl=sv&as_sdt=0%2C5

Den där Andrew Knight, som då enligt dig ska vara så kunnig, hoppar alltså även över fakta som att katter som äter kolhydrater lider större risk för övervikt och diabetes. Samt att rovdjur får ökad tandhälsa om de ger råa köttben att gnaga på. 

"Många katter har fått bättre hälsa av veganskt, men en diskussion med dig leder ingen vart, vilket alltid händer om den ene blundar för forskning och framsteg av något slag. "

En diskussion där du faktiskt läser det jag skriver och länkar till, samt möjligen frågar om allt du inte förstår, skulle få dig att lära dig massor. Det skulle ju leda någonstans. 

Mvh VV, som studerat både näringslära samt forskningsmetodik.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
1/9/17, 5:46 PM
#26

#24

Var hittar jag den forskning Andrew Knight har publicerat? Särskilt intressant vore det att se den som visar att katter med diabetes blir friska av vegankost. Eftersom man snarare har visat det motsatta, en kolhydratfri kost baserad på animalier är den bästa vägen till ett friskt liv för diabetiska katter.

Att sedan "vanlig" kattmat behöver berikas med t.ex. taurin talar ju inte för att vegansk kattmat skulle vara bättre. Snarare är det väl så att "vanlig" kattmat inte är så mycket att hänga i julgranen. Många tillskott betyder undermåliga råvaror eller för hård bearbetning av dem. I bra mat behövs inte mycket tillskott, optimalt inga alls. 

I denna studie uppmättas undermåliga taurinhalter hos 3 av 17 katter som fick vegetarisk föda. Det är över 17%. Extrapolera det på en större population så ser du vilket problem det skulle vara om fler gav sina katter vegetarisk föda. I "Nutritional adequacy of two vegan diets for cats" fann man att de kommersiella vegetariska foder som analyserades innehöll för lite av både specifika aminosyror, vitaminer,  mineraler, spårämnen och arakidonsyra. En vetenskaplig studie som tidigare nämna Knight besvarade genom att hänvisa till… anekdoter.

[3RaraHusdjur]
1/9/17, 10:06 PM
#27

De har vetat sen ungefär 90 år tillbaka hur man gör konstgjort taurin, så detta påstående är helt och hållet falskt att taurin endast kan komma ifrån djur (vad lär ni er egentligen på näringslära kan man undra?). Det står även att köttiga kattmaten berikas med exakt samma taurin som den veganska, eftersom denna sköljs lätt bort vid tillverkningen! 

"…the vegan cat foods we carry contain adequate amounts. Although Taurine naturally occurs only in animal tissue, synthetic Taurine has been produced on a large scale since about 1930. In fact, many meat-based pet foods utilize synthetic Taurine to meet nutritional requirements as well (most naturally-occurring Taurine is washed away during the rendering process)!"

Taget från; http://www.vegancats.com/veganfaq.php

Veganska katter har lika mycket hårt foder att bita på som den oveganska katten, ingen skillnad där inte. Men att katten gnagar på riktiga ben är en diskussion för sig då det gäller utekatter vs. innekatter, för det händer aldrig (?) att de ger en hel mus till sin innekatt (som ju innehåller ben och allt) även om de själva äter kött! 

De påstår samma falska om människor att vi får diabetes och övervikt av kolhydrater, men om man läser på om ämnet ordentligt så förstår man snabbt vilken lögn detta är och att det är rena rama motsatsen, så jag fortsätter att tro på experten Andrew där, att även katter kan bli fria från diabetes och övervikt Tack vare kolhydrater, då jag har sett så många, många exempel på detta på annat håll (Allt  handlar snarare om, om katten Överäter eller inte, finns feta diabetiska katter som äter kött vet vi ju alla.)

Silvestris, de ca 17% av katterna hade lite lägre halt i blodet med taurin, men det var inget akut, och dessutom kan det hända vilken katt i världen som helst, då som sagt, så pass många kattmat berikas av människan själv. 

"Three cats had a value less than the reference range, but those values were greater than the critical concentration of 200 nmol/L. "

Det stod i den rapporten att 94 % av veg. katterna hade bra hälsa och det efter många år (de som inte hade, kanske var det inte ens kostrelaterat utan vad som helst annat?) Låter som för vilka katter som helst om man ska vara ärlig! För ingen här tror väl att alla, alla katter som äter kött är bara friska?? Spelar ingen roll om katten är vegan eller inte, det är alltid 94% chans att den förblir frisk, fullt rimligt! :-)

Annons:
VildaVittra
1/9/17, 10:32 PM
#28

#29 "De har vetat sen ungefär 90 år tillbaka hur man gör konstgjort taurin, så detta påstående är helt och hållet falskt att taurin endast kan komma ifrån djur (vad lär ni er egentligen på näringslära kan man undra?)."

Kemi? Som att naturen alltid gör saker bättre än det vi framställer i laboratorium. Taurin är en komplex molekyl som går att sätta ihop på många felaktiga sätt. 

"(most naturally-occurring Taurine is washed away during the rendering process)"

Nej, det tvättas inte bort. En ganska tydlig ledtråd till att sidan inte är mycket att hänga i julgranen. 😃 Var hittar du alla dessa sidor? 

"Veganska katter har lika mycket hårt foder att bita på som den oveganska katten, ingen skillnad där inte. Men att katten gnagar på riktiga ben är en diskussion för sig då det gäller utekatter vs. innekatter, för det händer aldrig (?) att de ger en hel mus till sin innekatt (som ju innehåller ben och allt) även om de själva äter kött! "

Välkommen in på Barf iFokus och upptäcka vilka fördomar du har (se även videosnutten).  Där kommer du också att lära dig att torrfoder inte har samma effekt på tänderna. 

"De påstår samma falska om människor att vi får diabetes och övervikt av kolhydrater, men om man läser på om ämnet ordentligt så förstår man snabbt vilken lögn detta är och att det är rena rama motsatsen, så jag fortsätter att tro på experten Andrew där, att även katter kan bli fria från diabetes och övervikt"

Du tror på allvar att man kan jämföra en karnivor och en omnivor på den punkten?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[EM L]
1/10/17, 9:49 AM
#29

#TS Har ingen kotte här hemma, men en kanin har jag. Man ska inte förändra djurens kost! Är dom köttätare så ska dom ha kött, är dom växt ätare så ska dom ha växter och hö om det gäller hästar, kaniner och marsvin och osv. Tror inte på att en katt mår bättre av att äta veganska kattmaten. Tvärtom, dom blir sjuka av att inte få äta det naturliga köttet. Så efter en tid så hittar du katten död. Man kan inte ersätta djurets behov av kött med KOSTTILLSKOTT. Hoppas verkligen att du förstår snart…

[3RaraHusdjur]
1/10/17, 9:57 AM
#30

VildaVittra, Människan har redan gjort 10 000 ggr svårare saker redan, än vad det är att härma och kopiera lite taurin (t.ex. varit på månen och rest en dödlig sträcka genom rymden, och klarat sig på en plats som vi inte alls kan överleva på, och ändå kommit tillbaka hela!) Dessutom visar forskningsrapporten från Silvestris det att veg. katter är lika krya som oveganska katter, så ditt argument stämmer inte riktigt.

Hört talas om avrundning? Tror du att vem som helst har tid att läsa på den exakta processen som taurin försvinner på trots att det inte är det som står i centrum i konversationen? "Största delen av naturligt taurin sköljs bort i tillverkningen" är allt jag behöver veta iallafall, måste spara utrymme i hjärnan till mitt riktiga plugg.

Veganska faktan och rapporter i stort hittar man på veganska sidor, är det så svårt att förstå? Jag går inte till presidenten för att veta hur exakt det ser ut på månen (?), jag måste gå raka vägen till källan där jag finner allt om ämnet jag söker!

Ingen i min köttätande släkt räcker döda möss till sina katter. Jag har växt upp med katt i tonåren så jag vet mycket jag också, folk blir äcklade av sådant och detta är mycket sällsynt! Katt tandkräm vinner ändå alltid när det gäller effektivitet. 

När en människa äter mycket fett och kött (och inga kolhydrater) börjar kroppen tala i denne att "Detta ger mig ingen tillfredsställelse, jag vet och känner att jag kommer bli sjuk i längden! Känner mig mer och mer äcklad av det här" Så säger min inre röst iallafall när jag äter för många knäcken med oljigt jordnötssmör, och jag håller på att ingå i en (i längden) sjuklig ketos. Men katter ingår inte i en ketos så de överäter kött mer gärna än en människa och blir feta…

[3RaraHusdjur]
1/10/17, 10:02 AM
#31

EM L, här har vi exempel på någon som inte orkat öppna rapporten om vegansk kattmat, och haft ännu mindre lust att läsa igenom allt, och sitter ändå och ska uttala sig… Vad du Tror om det här är irrelevant, hoppas att du förstår att man ska Läsa om ämnet innan man Skriver! Jag bryr mig inte ett dugg om dina gissningar i ämnet.

Silvestris
1/10/17, 10:25 AM
#32

#27

"Washed away" är helt fel beskrivning av vad som händer och visar på bristande vetenskaplighet. Taurin är visserligen vattenlösligt och följer med vätska ut när man t.ex. kokar kött, men de största anledningarna till att man tillsätter taurin i kommersiell kattmat (dock inte i alla) är 1) maten innehåller för lite kött och således för lite taurin 2) upphettning påverkar taurins biotillgänglighet vilket. Taurin i upphettat foder bryts av någon anledning ner av tarmens mikroflora i större omfattning än när fodret inte har upphettats.

Det handlar alltså inte om att taurinet "washes away". Vart har personen bakom de uttalandet utbildad sig i näringslära?

Diabetes förekommer inte bara hos överviktiga katter utan även hos normalviktiga katter. Andrew Knight är ingen expert på diabetes hos katt. Prova Elizabeth Hodgkins (som har forskat på diabetes hos katt) eller varför inte svenska Malin Öhlund som forskar om diabetes på katt idag. De kan båda vittna om att katter med diabetes har bäst chans att gå i remission om de får kolhydratfri kost baserad på animalier. Självklart är viktminskning hos överviktiga katter en viktig faktor, även där har kolhydratfri kost en gynnsam effekt. Öhlund har i sin forskning även sett en koppling mellan diabetes och torrfoder. Kopplingen ligger antagligen i kolhydraterna, men det har inte fastställts. Ska du tro på någon expert bör det vara just en expert på det relevanta området. OT så finns det ju även människor med diabetes som gått i remission när de uteslutit kolhydrater ur sin kost. Det är inte särskilt konstigt om man vet hur kroppen fungerar. Mindre glukos i maten, lägre behov av insulin. Har man därför fortfarande en fungerande insulinproduktion (om än liten) får man god effekt av att minska halten kolhydrater i kosten.

Ge mig ett vetenskapligt dokumenterat fall där man fått en diabetisk katt i remission mha vegansk kattmat. Bara ett.

Och visst finns det de som ger sina innekatter möss. Mina är inte intresserade men de äter köttben från fågel och kanin. Det är inte ovanligt idag, generellt sett ökar intresset för kattens näringsbehov (och även etologiska behov) vilket har lett till att fler och fler faktiskt börjat ge sina katter en kost som liknar den de har anpassats till att äta. Jag kan också hänvisa till barf.ifokus.

Må så vara att taurinbristen hos katterna i studien jag hänvisade till inte var akut, ingen brist är akut till en början. Det kan ta månader för taurinbrist att ge en synbar effekt t.ex. i form av DCM.

Ingen här tror att katter som bara äter kött är friska (iaf inte i långa loppet) och jag tror inte att någon här förespråkar en kost på bara kött. Lägger man däremot till ben och organ har du en komplett kost som absolut ger friska katter.

Och jag säger det igen: tillskott visar på bristfälliga råvaror (såvida de inte används specifikt för att behandla ett sjukdomstillstånd). Ju fler tillskott som behövs, ju sämre råvaror och/eller bearbetning har man använt. Är det god kosthållning att använda råvaror som är så dåliga att man behöver kompensera med en massa tillskott?

Nu var det ju igelkott som diskuterades initialt och då ska man ta hänsyn till att det är en insketsätare man utfodrar. De har anpassats för att äta en kost baserad huvudsakligen på insekter. Om man sedan väljer att ge vegansk kattmat istället för lite vegetabilier gör väl inget, men finns ingenting som är lyxigt med vegansk kattmat. Hela kaniner från en lokal kaninuppfödare är lyxig kattmat.

Vill man inte ge sina husdjur animalisk föda skaffar man lämpligtvis ett växtätande djur.

[EM L]
1/10/17, 10:31 AM
#33

#31 Hörre du! Va lite trevligare=/ Jag har läst igenom i princip  allt. Och tänker bara när ska människan sluta förstöra djurens mat!

Silvestris
1/10/17, 10:40 AM
#34

#31

Och man läser på utifrån djurets behov, inte utifrån veganägaren behov. Man börjar från scratch och lär sig det aktuella djurets anatomi, fysiologi och vad därmed vad de har anpassats till att för leva för liv. Har man den kunskapen lär man sig automatisk hur man tillgodoser djurets behov generellt.

Annons:
[3RaraHusdjur]
1/10/17, 11:20 AM
#35

Man ska absolut inte ge vegansk kattmat istället för lite grönsaker till igelkott. Veganska kattmaten försurar kroppen (perfekt för karnivorer) men grönsaker gör basiskt, är det grönsaker som kotten ska ha emellan då ska man inte ge motsatsen när man talar om kroppens PH-balans!

Andrew Knight har observerat helt objektivt (som många andra läkare inte kan eller vill göra) hur katter mår på vegansk kattmat, varför ska vi lyssna på andra som endast har fördomar? Bara för att du inte gillar informationen som han fick fram, och inte kan vara objektiv, gör denna infon inte mindre värd. Han är högt respekterad med tanke på utbildning och sin erfarenhet och precis alla lyssnar till hans ord utan att kritisera skarpt: 

   " I contacted the manufacturers of the two cat foods tested. In response, the CEO of one company stated, “We have ten to twenty thousand healthy and long living dogs, cats and ferrets living on the Evolution Diet. … Major animal sanctuaries use our products and stand behind them. These sanctuaries use our products because they have lower rates of illness and mortality when their animals are placed on our foods.”

Det står även i samma text med hans ord;

"They commonly illustrate substantial benefits for dogs and cats after transitioning to a vegetarian diet, including decreased ectoparasites and food allergy reactions, improved coat condition, obesity reduction, regression in signs of arthritis, diabetes, cataracts, and urogenital disease, and improved vitality. I have observed some of these effects in my vegetarian feline patients, and enjoy receiving glowing accounts from their owners. "

Du ville väl ha något med hans egna ord som inte en vegansk sida hade skrivit om?

Taget från: http://www.andrewknight.info/resources/Publications/Vegetarianism/AK-Vegan-animals-JAVMA-2005-226.pdf

Det du hänvisade till gällde katter som var på den kosten under 4 år ungefär. Det är inte kort tid. Det är 25 % av kattens hela livsstid, du vill bara inte se det för vad det är att katter klarar sig bra på vegansk kost. Även andra läkare skriver till honom att katter klarar sig bra på vegansk kost (om man läser rapporten som jag länkade).

Vad allt ska handla om att minska kolhydrater i din mening, har du hört talas om Dr. Walter Kempner som kom på risdieten? Han kunde bota folk från massa allvarliga sjukdomar, och även diabetes. Han gav de vitt ris, socker, och juicer, alltså supersnabba kolhydrater, inte ens de komplexa och som vi anser vara nyttigast och det funkade som den bästa medicin!

"Kempner’s Rice Diet program began at Duke University in Durham, North Carolina in 1939. The treatment was a simple therapy of white rice, fruit, juice, and sugar, and was reserved for only the most seriously ill patients. Although low-tech, the benefits of the Rice Diet far exceed those of any drug or surgery ever prescribed for chronic conditions, including coronary artery disease, heart and kidney failure, hypertension, diabetes, arthritis, and obesity.

Originally used for only short time periods and under close supervision due to concerns about nutritional deficiencies, subsequent research proved the Rice Diet to be safe and nutritionally adequate for the vast majority of patients."

Taget från: https://www.drmcdougall.com/2013/12/31/walter-kempner-md-founder-of-the-rice-diet/

Så det är därifrån det kommer, att när en veterinär eller läkare har observerat samma hos "sina patienter", vilken art de än må vara, så blir jag inte förvånad längre, eftersom jag vet sedan länge att måttligt med kolhydrater i sig ger inga sjukdomar!

[3RaraHusdjur]
1/10/17, 11:29 AM
#36

Kommer inte kunna skriva mer idag tyvärr. Har barn, skola och jobb att tänka på (!), schemat är så fullt som det kan bli… Så då vet ni varför man inte svarar plötsligt.

Honestyisdead
1/10/17, 12:36 PM
#37

#36 du skriver ju inget.

Silvestris
1/10/17, 1:04 PM
#38

#35

Precis, Andrew Knight baserar sina påståenden på anekdoter. Inte på vetenskapligt utförda studier (som jag använder mig av när jag utvecklar kattmat och arbetar med kostrådgivning). Vetenskapliga studier som sträcker sig över flera decennier samt över tusentals katter. Anektdoter kan vara intressanta och leda till pilotstudier vilka man sedan kan gå vidare med och göra större studier. Knight har vad jag vet inte gjort något av det. Jag vill inte ha hans egna ord, jag vill läsa de vetenskapliga studier han stödjer sig på. Studier som har publicerats i vetenskapliga tidsskrifter. De mått han nämner: pälskondition, minskade allergiska reaktioner osv. är subjektiva och de visar inte på vad som händer i katten. Det finns studier som visar på för ögat välmående katter (höga subjektiva poäng kan man säga), men där katterna ändå efter en tid har utvecklat allvarliga bristsjukdomar. Minskade allergiska reaktioner får man om man helt enkelt avlägsnar allergenet. Är katten allergisk mot kyckling kommer självklart de allergiska reaktionerna försvinna om katten får vegankost. De kommer även försvinna om katten får en kost med kanin, lamm, känguru eller häst som proteinkälla. Viktminskning är det enda av hans exempel som ger objektiva resultat och viktminskning kan du få med vilken mat som helst, bara du minskar energiintaget. (Däremot kan man ha en mer eller mindre effektiv viktminskning. Man kan även mäta hur mycket fett respektive muskulatur katten tappar (det sistnämnda är inte önskvärt). 

Det är fördelen med vetenskaplig metodik, man använder objektiva mätvärden och forskningen granskas av andra forskare. Man minskar då risken för subjektivitet (t.ex. fördomar) så gott vi kan.

Kempners risdiet är en helt annan diskussion, men du snackar om en diet som utvecklades 1939. Att hans patienter med diabetes typ 2 blev friska efter viktminskning är inte överraskande alls. Det händer när dessa patienter tappar vikt och når sin målvikt, oavsett vad du ger dem för mat. "Fetmadiabetes" försvinner med övervikten. Hos katter är det dock inte bara feta katter som får diabetes, även normalviktiga får det. Man har provat "sockerdiet" på katter också, de blir inte friska. När man ger dem kolhydratfri kost går väldigt många i remission. Inför man kolhydrater igen kommer diabetesen tillbaka. 

Om Knight har så solida bevis för att veganmat gör katter friska borde han inte ha några större problem att publicera detta. Allt som behövs till en början är fallstudier dvs. han beskriver sin sjuka patient före och efter behandling. Han verkar ju ha lång erfarenhet så det borde inte vara ett problem att få ihop materialet, det har han ju redan. Bara att sammanställa journalerna och skriva en artikel. De stora foderföretagen kommer jubla eftersom de då får stöd för att minska och tom. eliminera sina dyraste råvaror nämligen köttet.

Roonja
1/11/17, 9:26 PM
#39

Herregud! Att man utsätter SIG SJÄLV för vegankost kan jag förstå, för då har man bara sig själv att skylla om man blir sjuk och dör, och utsätter inte någon annan för det. Men när du skaffar ett djur som är KÖTTÄTARE och INSEKTSÄTARE (vi är allätare). Då ska man inte ge de veganmat… vi har ett ansvar när vi skaffar djur, ett ansvar om ett annat liv, och att utsätta de för att bli sjuka bara för att få ens egen vilja igenom är bara ren egoism. Hoppas inte du skaffar igelkott. Felaktig kunskap kan riskera liv. Vill du ha det på samvetet?

VildaVittra
1/11/17, 9:57 PM
#40

#30 "VildaVittra, Människan har redan gjort 10 000 ggr svårare saker redan, än vad det är att härma och kopiera lite taurin (t.ex. varit på månen och rest en dödlig sträcka genom rymden, och klarat sig på en plats som vi inte alls kan överleva på, och ändå kommit tillbaka hela!) Dessutom visar forskningsrapporten från Silvestris det att veg. katter är lika krya som oveganska katter, så ditt argument stämmer inte riktigt."

Men vad bra. Hur botar man cancer du stora kunniga vetenskapsman? Hur löser vi oljeutsläppen? Hur kan vi vända den globala uppvärmningen? För det måste ju verkligen vara en barnlek jämfört med att skicka folk till månen. 

Eller så inser du att vi kan verkligen inte göra allt, och vi kan definitivt inte göra det bättre än naturen. 

Och vi läste nog inte samma rapport.

"Hört talas om avrundning? Tror du att vem som helst har tid att läsa på den exakta processen som taurin försvinner på trots att det inte är det som står i centrum i konversationen? "Största delen av naturligt taurin sköljs bort i tillverkningen" är allt jag behöver veta iallafall, måste spara utrymme i hjärnan till mitt riktiga plugg."

Avrundning? Lika språkobegåvad som sidan du hänvisade till ser jag.  Och "riktigt plugg" innebär ju att man faktiskt ska förstå vad som händer, inte dikta ihop en saga om något man inte kan något om. Eller hur? 

"Veganska faktan och rapporter i stort hittar man på veganska sidor, är det så svårt att förstå? Jag går inte till presidenten för att veta hur exakt det ser ut på månen (?), jag måste gå raka vägen till källan där jag finner allt om ämnet jag söker!"

Ja, och vetenskapliga fakta hittar man på vetenskapliga sidor samt i vetenskapliga rapporter. Vilken av den veganska och den vetenskapliga tror du att den är närmast sanningen om ett rovdjurs kost?

"Ingen i min köttätande släkt räcker döda möss till sina katter. Jag har växt upp med katt i tonåren så jag vet mycket jag också, folk blir äcklade av sådant och detta är mycket sällsynt! Katt tandkräm vinner ändå alltid när det gäller effektivitet. "

Ja, jag förstår att ni är mycket ovanliga. Så varför använder ni er som rättesnöre? 

Katttandkräm? Stackars katter, när de så enkelt kan få gnaga på en mus eller en kycklingvinge. 

"När en människa äter mycket fett och kött (och inga kolhydrater) börjar kroppen tala i denne att "Detta ger mig ingen tillfredsställelse, jag vet och känner att jag kommer bli sjuk i längden! Känner mig mer och mer äcklad av det här" Så säger min inre röst iallafall när jag äter för många knäcken med oljigt jordnötssmör, och jag håller på att ingå i en (i längden) sjuklig ketos. Men katter ingår inte i en ketos så de överäter kött mer gärna än en människa och blir feta...   "

Jaså? Fråga dessa: http://kolhydrater.ifokus.se/

Och varför är ingen av mina katter feta som har fri tillgång till kött?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Aleya
1/16/17, 10:42 PM
#41

Har läst tråden. Och snälla ts… skaffa varken katt eller igelkott. Du ska inte hålla på och ändra kosten på djur som SKA äta kött. Om du själv vill skita i kött så gör det då. Men tvinga inte ett oskyldigt djur att göra det. Dom blir otroligt sjuka. Tänk dig om du skulle mata en orm med apelsiner, det är knappast nått som du ens hade tänkt dig att göra för dom MÅSTE ha kött. Men du ska tvinga katter och kottar. Ne du kanske skulle ha typ en kanin. Låter som ett djur för dig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[EM L]
1/18/17, 2:53 PM
#42

Bara för att vi säger att det inte är bra mat för en kotte så avslutade hon sitt konto…

Honestyisdead
1/18/17, 3:03 PM
#43

#42 Du vet väl inte av vilken orsak ts avslutade kontot.

[EM L]
1/18/17, 9:10 PM
#44

#43 Glömde skriva att jag tror=)

emmafelicia
1/23/17, 4:13 PM
#45

Låser härmed denna tråd. Det är alltid bra med diskussioner men det är verkligen inte okej att ta sin igelkotts hälsa i sina egna händer och experimentera med den genom att ge den foder som inte passar dess kropp och livsstil alls. Igelkottens hälsa ska alltid komma i första hand, det är det viktigaste för alla oss kotteägare.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: