Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1301 ggr
Torstenjohanna
2016-08-07 23:34

Igelkott som spyr

Hej jag är lite orolig för en igelkott som jag har kommit hem till mig flera dagar i rad (har löpt henne till Lisbeth). Det var så att hon har käkat fluglarver från vår kompost hela kvällen och nu när jag var ute så hörde jag ett konstigt ljud från Lisbeth och gick dit för att kolla henne och då har hon spytt, väldigt mycket, en hög med spya på cirka 4-5 cm bred och 2-3 cm hög. Jag undrar nu kan det vara farligt för henne att äta larverna eller är det helt naturligt? Tacksam för svar, mvh orolig

Annons:
Angelica Hallberg
2016-08-08 09:56
#1

Ja vet inte hur det är med fluglarver men vet att just fluglarver kan ta död på en igelkott om de lägger sig i sår o så.. Skulle rekommendera dig att ta kontakt med närmsta viltrehabiliterare så de får kolla. Var bor du?

Torstenjohanna
2016-08-08 10:49
#2

jag jag har läst att det är farligt om dom lägger ägg på igelkotten men hittar inget om det är farligt att äta dom. Men jag gick ut en halvtimme efter ungefär för att kolla om hon hade druckit av vattnet jag ställde ut och då var högen borta, tror hon hade ätit upp den? Jag bor i Örebro.

Upp till toppen
Annons: