Annons:
Etikettallmänt
Läst 1981 ggr
Chilenita
4/13/16, 9:02 AM

Lite frågor om Igelkottar

Jag funderar starkt på att skaffa igelkott inom en snar framtid. Jag har läst lite (har mycket kvar att lära mig innan det är dags att få hem en liten) och har lite funderingar som jag inte funnit svar på än.

Det här med att toalett. Jag är införstådd med att de inte blir helt rumsrena, och att de både bajsar och kissar lite här och där. Gäller detta helt okontrollerat? om man håller i dem en liten stund för att mata, kela, umgås med, ha på soffan, kommer de då kissa o bajsa ner en/soffan? Hur ofta kissar och bajsar de ungefär? Hur mycket luktar deras kiss/bajs? snackar vi fertil katt kiss? och hur mycket?
Tänker på mitt trägolv! :|

Det här med bur. De ska ha minst 20kvm, vilket innebär att en vanlig bur inte funkar. Jag bor rätt litet så 20kvm bur är inte realistiskt. De skulle få tillgång till vardagsrummet, men jag tror, misstänker att de behöver en egen plats de kan dra sig tillbaks till, vara när de ska sova, eller om man är borta längre stunder.
jag har haft en fundering på att bygga på höjden.. är detta något som skulle kunna funka för en Igelkott? stora ytor, små krypin, springyta, olika golv/bottenmaterial osv.
Jag tror inte jag skulle kunna uppfylla 20kvm på höjden, så jag förstår att de fortfarande behöver komma ut, men vill att de ska ha så stor "bur" som möjligt, så de gånger det kanske inte är möjligt att ha dem ute, att de fortfarande får motion, stimulans, och yta att gå runt i. Jag har haft papegojor i större delen av mitt liv och vet att burar(hem) MÅSTE vara stora och rymliga, även om de inte ska tillbringa 24/7 i den. Men vet som sagt inte om igelkottar skulle ha nytta eller  uppskatta ett hem på höjden (men fortfarande ca 200L*100B och planen är  ca 150 i Höjd)

Skulle det funka bättre att ha 2 honor eller 2 hanar? Vill inte ha hona och hane, inga bäbisar här inte ;) Eller vill de helst vara ensamma?

Vad föredrar ni då? honor eller hannar, för och nackdelar?

Kanske ska tillägga att det är Afrikansk pygméigelkott som jag funderar på :)

Tack på förhand :)

"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"

Annons:
EliinWedin
4/14/16, 8:46 AM
#1

Igelkottar blir aldrig rumsrena de bansar och kissar när de springer, min igelkott har dock lärt sig att inte bajsa/kissa i sitt hjul så hon sätter sig precis brevid den vilket för det lätt för mig att lägga någonting under som absorberar de och min igelkott har endast bajsat i min hand en gång när hon var en bebis. Frågan om hur mycket de kissar/bajsar vet jag inte riktigt hur jag ska uppskatta det i mängd men de kissar kanske en matsked per natt (kan ha fel detta är hur min igelkott är) och det är en ganska stark lukt. Buren du planerar att bygga på höjden kommer inte att fungera då de inte kommer att gå upp/ner till ett annat plan de kommer att stanna på samma jag vet inte riktigt varför men det är svårt att lära dem att de går att gå upp/ner vissa klarar det andra inte min klarar tillexempel inte hus som har en övervåning med trappa till. Jag skulle tipsa att ta en kanin bur ställa den på golvet och ha den öppen de är det dem flesta har, jag lägger en fleece filt i har ett hus, hjul och all mat där inne och min igelkott älskar det hon gillar att vara mer där inne än ute. Du kan även besöka igelkottar och deras ägare runt om i Sverige om du vill kolla hur dom är innan du köper en

Angelica Hallberg
4/14/16, 10:50 AM
#2

Det är svårt att få dem rumsrena men man lär sig var deras favoritställen är. Man behöver inte ha bur alls.. du kan ställa ut bon som de kan sova i. Samt aktivering grejer, sandlåda med chinchillasand i, värmematta som de har bo på så de alltid har minst 24-27 grader, om du inte har tillräckligt stort så skulle jag vänta tills du har tillräckligt stort. Om du skulle få en o anmäld inspektion så kan du förstora din kotte då lagen säger 20 kvm. Igelkottar kan leva själva utan problem men kräver mycket hantering. Att få gosa att klippa klor o bada fötter vid behov. Maten man ger är noga o de äter levande insekter man köper på djuraffärer.

Upp till toppen
Annons: