Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1605 ggr
ppernie
2016-01-15 23:27

Konstig fråga!

Hej på er!
Var ett tag sen jag var här inne på iFokus men nu har jag hamnat på banan igen.

Jag har min lilla kotte Kiwi hemma som fyller 3 år i sommar. 

Jag har en jättekonstig fråga till er som haft igelkottar lite mer och längre än vad jag har haft.

Hur vet man om en igelkott är död eller om den bara ligger i djup dvala och det faktiskt finns möjlighet att väcka igen?

Jag har hittat Kiwi två gånger när hon börjat gå i dvala. Väderomväxlingarna gjorde att elementet inte fungerade som det skulle och istället för att ligga i sina filtar låg hon där golvet är som kallast… Hon vinglade mycket när jag väl lyckats väcka henne och var tvärsäker på att hon hade WHS där ett tag. Men efter att ha läst på lite om dvala och om symptomen hon hade båda gångerna har jag nog insett att det var en början till dvala jag hittade henne i. Men ena gången reagerade hon knappt på mig så då trodde jag faktiskt att hon gått bort, tills hon saaaakta rullade ihop sig lite.

Men jag är verkligen livrädd för den dagen då jag ska upptäcka att hon inte finns med mig längre. Men jag vill ju också vara säker så jag inte gör någon dum miss. Har försökt hitta svar på min fråga men det ända jag kan hitta är att de andas väldigt tungt och långsamt när de är i dvala. 

Vet att frågan är lite konstig men jag gillar att vara förberedd för att kunna hantera situationer på bästa sätt. Jag hoppas såklart att min lilla skrutt har många år kvar med mig i vår familj!

Hoppas allt är bra med alla kottar och kotteägare därute!

Mvh Pernilla

Annons:
Angelica Hallberg
2016-01-16 09:40
#1

Ja du.. svårt att veta.. vid dvala kan hjärtat slå 2-3 ggr per minut men då är de i djup dvala. Vår ena kotte tog det 1.5-2 timmar att väcka en gång. . Då reagerade hon inte alls o tanken slog mig att tänk om hon är död.. jättejobbig känsla så förstår din fråga. Men det är bara att vänta så tiden utvisar om hon vaknar. Skulle hon inte ha visat något tecken på ett par timmar så skulle jag råda att åka till veterinär. De har utrustning p hör hjärtslag. Vår kotte visade tecken efter en liten stund men va helt väckt efter ca 2 timmar. Andra kotten har vi väckt på 10 min o 30 min osv. Men man kan va lite extra vaksam veckorna efter de försökt dvala för även om man tror det beror på att de blivit kalla så kan de lägga sig på kallt när de mår dåligt. Så om den dvalat ofta kan det va värt att kolla upp

emmafelicia
2016-01-17 03:22
#2

Jättebra svar av Angelica, jag har själv ingen aning, då ingen av mina kottar hamnat i dvala någon gång. Men jaa, veterinär, kanska kan man på något sätt titta på ögonen, eller känna om de andas?

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Angelica Hallberg
2016-01-17 05:50
#3

Ögonen ser du inte vid dvala.de är helt ihoprullade o stenhård boll. Men hjärtslag kan man kolla men inte helt lätt då du inte kommer nära magen. Taggarna är utåt på en kotte i dvala

Angelica Hallberg
2016-01-17 05:53
#4

O om de dvalat så är bästa sättet att väcka dem att lägga dem mot din egen hud under tröjan på din mage.. o lägg en filt över dig o lägg dig bekvämt i soffan så får man ligga så o vänta på tecken. Det kan bli för hastig värme om man tar värmefilt

emmafelicia
2016-01-17 18:18
#5

Åh, jag förstår! Då får man helt enkelt försöka värma upp den under tröjan mot huden eller så då. Usch vad jobbigt det måste vara att inte veta.. :(

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Angelica Hallberg
2016-01-23 08:02
#6

Ja första gången det hände va riktigt läskigt..

Annons:
Upp till toppen
Annons: