Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 1839 ggr
Nora82
12/8/15, 1:30 PM

Hur kottesäkrar man bäst sitt rum?

Hej allihopa, jag förbereder för kotte här hemma och undrar om det är mer jag ska tänka på? Jag stänger för dörrhålen med plastskivor 30-40 cm höga, ser till att den inte kan ramla eller klättra upp på nåt och därmed ramla. Följer alla rekomenderingar med inredning, motionshjul temperatur osv.

Hur gör jag med eluttagen? Biter dem på elkablar, måste jag ta undan dem? Finns det anledning att ha kattlådan i ett annat rum eller är det mer en smaksak?

Annons:
Angelica Hallberg
12/9/15, 5:21 AM
#1

nej de biter inte på elkablar. kattlådan/toalådan sätter du där den springer mycket. det märker du efter ett tag var den kissar o bajsar mycket

Nora82
12/10/15, 2:37 PM
#2

Hej och tack för svaret, fast jag va visst otydlig… jag undrade om katternas kattlåda skulle vara i ett annat rum, inte igelkottens, den hamnar ju  där igelkotten själv väljer som du säger. Jag tänker på smittsamma sjukdomar eller  igelkotten kanske får för sig att gå i "fel" låda och där har jag klumpbildande sand. Den kan tydligen fastna och ställa till saker för dem.  och jag kom just tänka på att katterna kanske försöker gå i igelkottens… fast inte om jag sätter den  inne i buren tror jag, och har en annan "sand" typ pellets eller så.
Mvh /L

UlrikaD
12/11/15, 1:31 AM
#3

Jag har inga kottar längre men då jag hade försökte ingen ta sig upp i kattlådan. Den hade alldeles för hög kant. Till kottarna hade jag väldigt låga toalådor. Har sett nu kattlådor till utställningsburar, dom är bara 6 cm höga. Borde passa perfekt till kottar också:)

Flouff
12/11/15, 11:47 PM
#4

Hej Nora! 
Jag går just nu igenom det du snart ska. Har haft min kotte i en vecka nu och hon är 10 veckor gammal :) Tips från uppfödaren, som jag kör på, är ganska enkla. Jag använder än så länge ingen chinchillasand eller officiell toa utan använder mig att tidningspapper i kombination med modifierade skokartonger.

Det lättaste är nog att försöka köra på det som kotten är van vid till att börja med och lära sig resten tillsammans efter hand. Sen har jag hört och lärt mig att de är väldigt olika så de flesta tipsen kan faktiskt vara helt irrelevanta för dig. Jag skulle dock Aldrig tumma på kosten eller temperaturen (23+)

Min är inte det minsta intresserad av att bita i någonting om det inte luktar ätbart, så var beredd på ett par nafs innan den lär sig att du inte är det ;) 
Var beredd på att du, som jag, kan få en riktig klätterkotte! Min föredrog att bajsa i skokartongen jag hämtade henne med. Andra natten lät jag denna stå med locket på eftersom jag ville hålla den ren. Hon lyckades faktiskt "lyfta" bort locket och klättra i, bajsa, och klättra över den 13cm höga kanten igen. Tänk också på att de kan vilja gömma sig på de mest oförutsägbara ställena… om du har ett udda hörn eller trångt utrymme, även om det är väldigt litet, så kan kotten gömma sig där och kila in sig utan att kunna backa ut (p.g.a.) taggarna samt att den kan puffa upp sig och inte vilja bli utplockad.

Nora82
12/13/15, 11:42 PM
#5

Han har vart här i två dygn nu och han ville inte ha lådan där jag ställde den så jag satte in en extra åt honom där han bajsade. Det v kul att du tipsade om utställningslådorna, det är precis såna jag köpt, jag köpte 2 så jag kan byta enklare och fick en annan låda med kotten.

Jag vet  inte om han tyckte att jag störde honom mycket i sömnen (tittade till honom var 5-6:e timme så allt va ok och temp höll sig under natten) eller om han bara tyckte att hörnet längst in under vävstolen va bäst att kura ihop sig. Det går att ta ur honom men det är jobbigt, jag ser om han är på bättre humör imorgon. Jag har lyft honom och visat honom för mamma idag.

Varje gång jag tänder lampan så "bollar" han upp sig så sist gick jag in med ficklampa :-) Gick jättebra, han gick runt som vanligt. Jag har läst att det är viktigt med dygnsrytmen dag ska va dag och natt ska va natt.

emmafelicia
12/14/15, 10:40 PM
#6

Var noga med att han får tillräckligt med ljus, som sagt! Det är enormt viktigt att det blir minst 12 timmar per dag, jag brukar ha lite längre än så faktiskt. Låter som att du gör ett bra jobb, kul att det går bra!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Annons:
Flouff
12/17/15, 5:41 PM
#7

Angående ljuset… är det bara viktigt för att de ska skilja dag från natt eller behöver de själva ljuset? Min kotte stannar nämligen jämt i mörka vrår om hon själv får välja.

Nora82
12/20/15, 9:11 AM
#8

Som jag förstår är det mycket viktigt att dem märker att det är ljust -så de kan sova då och just dra sig undan i mörka vrår. Så vitt jag vet behöver de inte ljusstrålarna för D-vitamin som hos oss människor tex. eller som växter som måste ha vissa våglängder av ljus för att trivas. Jag är dock bara en (påläst) nybörjare.  Kotten har nästan helt slutat "bolla" sig nu om han inte är nyvaken och inte fattar att det är jag.  Min strategi med mutor (banan, mjölmask eller kattgodis (100%kött) fungerade men jag måste hålla undan den handen jag haft godis i så han inte smakar på fel. Han kollar upp när jag kommer in och "sniffar" i luften för att se om jag har nåt, otroligt vilket luktsinne dem har, 1 tsk banan på 4 m avstånd!

emmafelicia
12/20/15, 9:28 PM
#9

Det är lite så jag också tänker, att de behöver att ljuset är regelbundet men inte nödvändigtvis behöver se det jämt. Så jag tror att du har rätt i det du säger, #8!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Upp till toppen
Annons: