Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2457 ggr
Amaliaasen
2015-11-16 19:24

Utslag

Hjälp! Har en hane på drygt 3.5 månad som för mindre än en vecka sedan fick konstiga utslag i huden. Nu har de ökat i antal och befinner sig nästan överallt på undersidan av kotten. En del är vätskefyllda och bildar sår när de spricker. Han verkar inte klia överdrivet och äter, dricker samt vandrar under natten som vanligt. Förutom lite trötthet är han sitt vanlig jag. Uppskattar verkligen svar och om det finns någon som helst upplysning om vad det skulle kunna vara. Vi var nyligen hos veterinär som misstänkte kvalster men det känns föga troligt… Har inte heller gjort någon förändring i foder eller bytt skölj/tvättmedel när det gäller hans bädd och filtar så allergisk reaktion känns inte heller aktuellt…? Vi har två andra kottar i lägenheten men de bor alla tre i separata rum och hanen är den enda som drabbats av utslagen. Mvh, Amalia Åsen

Annons:
Heidi
2015-11-17 21:19
#1

Har du någon bild på utslagen?

Ibland kan allergi komma successivt så även att du inte bytt foder kan han ha utvecklat allergi mot det. Vad brukar han äta för foder?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

emmafelicia
2015-11-17 22:05
#2

Kanske är värt att testa att byta tvätt- och sköljmedel också? Kanske kan det vara någon svampinfektion? Det kan de i alla fall få om de badar i för oljigt vatten och huden därför är väldigt fuktig konstant. Har du olja i när du badar honom, och vilken i så fall?

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Amaliaasen
2015-11-18 00:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Så ser han ut just nu, hämtat en del mediciner från veterinären idag. Han äter Orijen för tillfället. Har aldrig använt olja i badet heller… Svampinfektion kanske är det mest troliga?

Heidi
2015-11-18 22:30
#4

Ungefär likadana utslag hade en hane jag hade. Fast han hade bara i ansiktet. Han tålde inte fisk. I Orijen finns det fisk. Prova och att fasa över till Applaws chicken ist.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

emmafelicia
2015-11-19 02:44
#5

Ojojoj det där såg ju inget vidare ut! Följ Heidis råd och se om det blir bättre, svampinfektion borde han inte få i ansiktet och på tassarna kan jag tycka! Testa att byta foder och funkar inte det så kanske det ändå kan vara svamp, eller någon form av allergi.

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Heidi
2015-11-19 12:38
#6

Skulle det vara svamp borde veterinär lätt kunna ta en odling och se. Så foderallergi är det jag tror just nu. Men är ingen veterinär, går bara på mina erfarenheter som uppfödare.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Amaliaasen
2015-11-19 21:59
#7

Tack så mycket för upplysningarna! Ska se om det blir bättre av att byta foder!

emmafelicia
2015-11-20 00:42
#8

Jaa, svamp vore jättekonstigt nu när man sett bilden, så allergi låter väldigt rimligt. Hoppas det löser sig, uppdatera oss gärna!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Amaliaasen
2015-11-20 09:57
#9

Det ska jag göra!

Amaliaasen
2015-11-24 15:15
#10

Liten uppdatering: fortfarande utslag som kommer och går. Han är trots det sitt vanliga jag, mysig och pigg. Varit hos veterinär som gav fortsatt antibiotika samt schampoo som han ska använda.

Alwyn
2015-11-25 16:08
#11

Applaws innehåller laxolja så är de fiskallergiker kan de og inte äta det heller! Orijel Royal (den röda) är dyrt men innehåller ingen fisk.

Heidi
2015-11-26 20:55
#12

#11 Har en kisse med fiskallergi men han fixar applaws chicken. Som jag förstått är det så liten del laxolja. Men det är väl olika hur känsliga dom är antar jag. Porta 21 sensible ska väl va fiskfri har jag för mig. :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Amaliaasen
2015-12-04 12:42
#13

Uppdatering: en mycket duktig liten kotte har nu blivit nästan helt fri från utslag över buk och ben. Han har blivit såpass bra att han fått åka till nytt hem. De nya ägarna har fortsatt behandlingen och han blir bara bättre och bättre, vilket är en enormt lättnad!

Annons:
emmafelicia
2015-12-04 19:48
#14

Underbart att höra!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Alwyn
2015-12-04 22:20
#15

Härligt! Vad kom ni fram till att de berodde på, foder, svamp eller ohyra? Vilket shampoo använder ni?

Amaliaasen
2015-12-14 19:43
#16

Eftersom hanen fick ett nytt hem och de var på besök hos veterinären efter att han flyttat vet jag inte exakt vilka produkter han fick eller om det ens framkom en specifik diagnos. När vi var där första gången kunde de inte säga exakt vad det var trots provtagning. De sa att de inte undersökt igelkottar förut men att liknande fall uppkommit hos marsvin och då antagligen någon form av parasit eller bakterie som härjat, mer detaljerat än så blev det inte tyvärr….

Alwyn
2015-12-15 12:23
#17

Ok, berätta gärna mer om du får veta!

Upp till toppen
Annons: