Annons:
Etikettallmänt
Läst 3204 ggr
typjessica
8/28/15, 12:01 AM

akut! hjälp!

Kanske helt fel grupp men min hund attackera precis en igelkott på tomten! Jag vet inte hur illa däran kotten blev men min hund var blodig och allt var inte hans. Jag blir så ledsen! Vad kan jag göra?! Kan jag ringa någon? Kan jag ge kotten något? Hundmat? Den lever och fräser som tusan på mig om jag kommer för nära. (Med all rätt)

Annons:
Mysisa
8/28/15, 12:16 AM
#1

Ring 114 14 är mitt bästa tips, vet inte om det är rätt men om du kör över ett djur så är det polisen som ska kontaktas för att ta ut en jägare som sköter avlivning.

minavitas.wix.com/kennel

typjessica
8/28/15, 12:22 AM
#2

#1 jag gjorde det men blev mer eller mindre idotförklarad. Dom har inte tid med igelkottar. :( jag spanar på den på håll och den har börjat knalla runt lite, men jag vet fortfarande inte hur skadad den är :( jäkla hund.

guanabana
8/28/15, 12:25 AM
#3

Hej! Som jag förstår det är det mer eller mindre ett akutläge, dock som jag förstår har du inte kunnat komma den så nära så du har kunnat kolla in skadorna. Jag vet nu inte vart du bor men det finns flera olika frivilliga organisationer som kan ta hand om djur, vilka arter/djurgrupper de riktar sig in på beror förstås på från organisation till organisation. Kolla upp på nätet. Det finns t.ex http://www.svenskadjurambulansen.se men även en hel del andra föreningar. Du kan ju kontakta någon av dem och rådfråga dem. Det finns förstås alternativet att rusha in till en veterinär som har öppet nattetid men på grund av dels kostnaden och dels problemet med att hitta en tillgänglig veterinär så kanske det inte känns som ett alternativ. Jag är för okunnig om hur man hanterar skadad småvilt. Hade det varit jag hade jag nog snabbt fixat en banankartong, boat in den med filt, skålar med mat och vatten och försökt skopa upp igelkotten med skyddshandskar och lagt ner kotte i lådan för att sedan ringa och fråga någon som kanske vet mer vad man kan göra. Och förstås lämna kotten ifred i ett mörkt rum så den inte stressas mer. Är det rätt väg att gå, att fånga in den tillfälligt (man får inte ha vilt hemma mer än en dag om jag minns det rätt)? Det vet jag inte, kanske är det bättre att lämna den helt ifred MEN jag tänker att det är bra att man har djuret tillgängligt ifall det behöver vård. Mitt bästa förslag är att i vilket fall som helst ringa någon som vet mer, om det är en frivillig organisation eller vem du nu kan komma på som är kunnig. Lycka till!

guanabana
8/28/15, 12:29 AM
#4

Jag vill bara tillägga att det finns organisationer som hjälper med specifikt igelkottar och andra organisationer som hjälper med småvilt av olika slag. Sök på både och gärna inom ditt område så kanske du hittar någon som kanske t.o.m. kan ta emot kotten om du tror den skulle behöva vård.

Tjeja
8/28/15, 12:40 AM
#5

Ring till Kottecentralen!

Har du hittat en skadad igelkott eller ekorre Ring: 0733-26 19 88

De finns i Lilla Edet och tar emot kottar ifrån hela landet om man bara kan hitta ett sätt att få dit dem! De kan i alla fall komma med råd och tips!

Här är en annan kotte "central" på gotland Gotlands Igelkottfond på deras sida finns tips om hur man hjälper en skadad kotte och dem har också ett telefonnummer man kan ringa för hjälp och råd på  kottelinjens tel nr: 072-700 65 00

Så här dags kanske du ska skicka sms och prova om någon av dem svarar först i och för sig.. 

Försök fånga in den i någon bur om du kan och se till att den får mat och vatten!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
8/28/15, 12:43 AM
#6

Lycka till!  hoppas du får bra stöd så kotte får hjälp! Berätta gärna hur det går!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
typjessica
8/28/15, 7:55 AM
#7

Hej! Tack för era svar! Jag fick tag på en distriktvetrinär igår kväll/natt som kom och kolla på kotten, han såg inga allvarliga skador när han var här men tog med sig igelkotten för observation över natten. Han skulle höra av sig idag. Så förhoppningsvis slutar det lyckligt! 😊

Tjeja
8/28/15, 8:25 AM
#8

Åh vad skönt! Hoppas hen repar sig fint! Kanske bara några taggar som lossnat o det inte är någon större fara. Hoppas också du får veta hur det går med kotten o rapporterar vidare till oss.? :-) Heders till både dig och vetrinären som tog tag i saken o hjälpte kotte fast det var mitt i natten. ♡

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

typjessica
8/28/15, 8:35 AM
#9

#8 ja, det hoppas jag också att det bara är lågor sådant! Men vetrinären sa att eftersom min hund inte fått runt igelkotten på rygg så har den nog med all säkerhet klarat sig rätt bra! Jag har vart så dum och tott att igelkottarna inte skulle gå in till oss då det luktar hund. Men nu kommer helt enkelt inte hunden få gå ut när det är mörkt på baksidan själv mera.

Angelica Hallberg
8/30/15, 6:28 PM
#10

Om ni stöter på skadade kottar eller vilt ska ni ringa en viltrehabiliterare. De finns över hela Sverige o ni kan googla upp närmsta mot er. Ta hand om kotten genom att lägga den i låda mörkt i väntan på kontakt med rehabiliterare. Honungsvatten kan ni ställa in om de verkar slöa eller så. Högst 48 timmar får man ta hand om vilt hemma.

Upp till toppen
Annons: