Annons:
Etikettköp-sälj-och-efterlyses
Läst 1514 ggr
Smultrontrollen
2015-07-25 19:39

Söker kotte att få hälsa på kring Jämtland!

Hej!

Till för några dagar sedan hade vår familj aldrig hört talas om Afrikanska pygméigelkottar eller att man kan ha dessa som husdjur. Nu har jag ägnat åtskilliga timmar till att läsa på om dessa små söta djur - och känner att det känns lockande att skaffa en liten kotte som husdjur.

Vi har två barn som verkligen älskar djur, är lugna, empatiska och skulle bli fina som extra lillmatte/lillhusse, med oss vuxna som ansvariga. Vi har dock alla en stor sorg över att de har viss pälsdjursallergi… och har sökt vitt och brett över tänkbara djur. Jag är bara inte särskilt lockad av tanken på tex reptiler. En igelkott känns betydligt roligare! Även om jag har förstått att de egentligen inte är präglade sällskapsdjur, verkar de ändå kunna ge lite mer socialt i jämförelse med en orm… 😉 Roligt också att de kräver omvårdnad och mysigt om de kan lära sig att eventuellt tycka om att få sova i en filt i famnen. Barnen skulle bli överlyckliga bara över att få vara med och sköta om den.

Men eftersom barnen trots allt är allergiska, måste vi självklart testa hur de reagerar på igelkottar innan vi går vidare med ett beslut om att skaffa en. Vill ju helst slippa sorgen för oss och stressen för kotten att tvinga omplacera pga allergi.

Eftersom vi bor i Jämtland, efterlyser jag därför någon i närheten som kan tänka sig att vi får komma på besök vid några tillfällen. Ett för övrigt husdjursfritt hem är önskvärt pga barnens övriga allergier. Är lite orolig att det inte finns några igelkottsägare här omkring… så jag tar även gärna emot erbjudande av andra! Kan dock bli lite dyrt och krångligt att behöva åka långt, för att träffa en kotte några gånger - men samtidigt… vad gör man inte för att kanske kunna förverkliga drömmen om ett husdjur?! 😃

Tack på förhand!

Hoppas innerligt att vi i framtiden kan få bli en aktiv del av forumet, som ägare till en egen igelkott… :-)

Annons:
Angelica Hallberg
2015-07-26 19:13
#1

Var i Jämtland bor ni?

Smultrontrollen
2015-07-26 19:52
#2

Hej Angelica! Vi bor i Östersund. Kan passa på att fråga om du känner till någon seriös uppfödare här i närheten, eller var den närmaste finns..?

emmaaaaa99
2015-08-08 14:06
#3

Letar också för fullt efter någon i Jämtland / Östersund som har en igelkott ;)

Heidi
2015-08-09 03:28
#4

Kika även i vår diskussionsgrupp om tamigelkottar på Facebook :-) https://www.facebook.com/groups/527096490750960/

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Smultrontrollen
2015-09-03 16:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Hej igen! Jag vill glatt tala om att vi numer är lyckliga ägare av en fem månaders liten Tage!! :-D Köpte honom av en fantastisk uppfödare (Susanne som har Familjekottens uppfödning i Falun), som var snäll nog att låta oss ha honom på prov först i två veckor - och varit mer än önskvärt tillmötesgående i att svara på alla nybörjarfrågor, som vi överöst henne med… Hittills verkar det gå bra med barnens allergier. De har dock knappt fått träffa honom ännu, då vi vill skynda långsamt med vår nya bebis :-) och låta honom bli trygg med oss alla i makligt tempo. Vi tänker att han först får bli bekväm med mig och min man, för att därefter få bekanta sig med barnen. Första veckorna var han starkt påverkad av omställningen. Väldigt bollig, fräsig, studsig och rädd. (Kan erkänna att jag tyckte att han var rätt skrämmande då och fortfarande försöker bli trygg med hans små "anfall" :-)) Vi har tagit upp honom nästan varje kväll, eller suttit på golvet bredvid honom och gjort små glädjefyllda framsteg hittills med honom och även om han inte gillar att tas upp, så kikar han snabbt fram nu efter att vi tagit upp honom. Han tar (om han inte är alltför sömnig ;) matbitar från en sked vi matar honom med och törs springa och äta nära oss, bara vi rör oss minimalt. Han slappnar av och myser i vår famn i en myspåse som jag har sytt och accepterar numer även att bli masserad/smekt över ryggen då. Han är dock fortfarande ganska osäker och snabb att fälla ner visiret och fräsa till, men verkar vara en snäll liten kille med mycket spring i benen. Otroligt vad snabbt man får känslor för de små liven! Han är supercharmig!! Vi har klarat av första badet och ett första försök till kloklippning. Tage var då betydligt duktigare än jag… Jag kunde inte se pulpan tydligt, vilket gjorde mig rädd att klippa :-( Skall göra ett nytt försök till helgen. Vi har precis ordnat med försäkring och skall väl ta och registrera honom också här framöver. Håll tummarna för oss att barnen fortsätter tåla honom och att han kommer kunna bli tam och lycklig hos oss! Till Emma: När Tage blivit mer trygg och säker, får du gärna komma och hälsa på oss, om du vill få träffa en igelkott och testa eventuell allergi! Kan även passa på att efterlysa någon i närheten som skulle kunna tänka sig att vara kottevakt i framtiden, när vi skall vara bortresta. Skulle vara skönt att ha någon med kottevana till det. Glada hälsningar till alla kottevänner från oss och Tage! - som på bilden chillade i husses hand på fem månaders dagen :-D

Upp till toppen
Annons: