Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 2294 ggr
Adi
7/23/15, 1:31 PM

Vart k;per man igelkott?

HEJ! Jag undrar vart man köper igelkott?

Annons:
Leramani
7/23/15, 1:33 PM
#1

Man får inte ha vilda djur i fångenskap,  enligt lag.

De Lapsus Resurgam

Adi
7/23/15, 1:34 PM
#2

Förlåt! Jag menade, Vart köper man igelkott?

😂

Leramani
7/23/15, 1:36 PM
#3

Man kan inte köpa vilda djur och ha dem i fångenskap. Det är inte tillåtet att ta dem i naturen,  inte heller att sälja dem vidare.

De Lapsus Resurgam

Maria
7/23/15, 1:38 PM
#4

#3 Jag tror att TS menar pygméigelkottarna som man har som husdjur och som denna sajten handlar om.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Leramani
7/23/15, 1:41 PM
#5

Denna sajten behöver vara tydligare med vad som menas.  Oavsett detta är det inte bra för pygmeigelkottar att måsta leva med människor som husdjur.  De hör hemma i naturen någonstans.

De Lapsus Resurgam

Wellcraft
7/23/15, 1:43 PM
#6

#5 Precis som alla andra husdjur?
Igelkottar (pygme) trivs utmärkt hos sin rätta ägare. Jag tror du har lite kunskap om denna art.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Maria
7/23/15, 1:44 PM
#7

#5 Du får väl gå in och läsa "Om sajten"

Alla djur hör väl hemma i naturen någonstans så då skulle man knappt kunna ha tamråttor, hamstrar, kaniner, marsvin osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Heidi
7/23/15, 2:29 PM
#8

#1 Du köper igelkott hos uppfödare. Kika på www.sverigestamigelkottförening.se så hittar du uppfödare. #5 På sidan "om sajten" står det väldigt tydligtt att sidan handlar om tamigelkottar och främst den afrikanska pygmeigelkotten. Men man är oxå välkommen om man gillar de vilda igelkottarna. Om du inte tycker att tamigelkottar ska leva med människor ber jag dig lämna sidan då sådana diskussioner inte tillför något!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Adi
7/24/15, 10:49 AM
#9

Tack! Men om man hittar ett skadat igelkott kan man ta hem den och ta hand om den tills den blir frisk igen?🙂

Wellcraft
7/24/15, 1:54 PM
#10

#9 Vilda djur får max hållas 48 timmar i fångenskap, men det rekommenderas inte. Folk som inte är utbildade gör oftast mer skada än nytta, dessutom stressas igelkotten av minsta fel hantering vilket leder till sämre läkförmåga och nedsatt immunförsvar.
Hittar man en vild, skadad, igelkott så ringer man en viltvårdare.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Adi
7/28/15, 6:34 PM
#11

Tack! Jag hade en kompis och hennes mamma har jobbat som veterinär men hon slutade, iaf, de tog in ett skadat igelkott och tog hand om den ett tag och sen släppte de ut den igen,🙂

[xamerax]
7/29/15, 6:54 PM
#12

#5 har för mig att afrikanska pygmeigelkottar är hybrider och därmed inte lever naturligt i naturen ( rätta mig om jag har fel)

[xamerax]
7/29/15, 7:03 PM
#13

läste lite och fattade nu att afrikansk pygmeigelkott och african pygmy hedgehog inte är samma art.. det förklarar saken xD african pygmy hedgehog är en hybrid den andre är inte :) ni kan ignorera mitt förra inlägg^^

Annons:
Heidi
7/29/15, 9:19 PM
#14

#13

Vart har du läst det? Så vitt jag vet är det samma sak. Men ja de igelkottar som man har i fångenskap brukar va korsning av vitmagad igelkott(Atelerix albiventris) och algerisk igelkott (Atelerix algirus). Ibland kan de även vara Atelerix sclateri i också. 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[xamerax]
7/29/15, 9:43 PM
#15

#14 

Jämfört den här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Afrikansk_pygm%C3%A9igelkott

och den här: https://en.wikipedia.org/wiki/Domesticated_hedgehog

sen så kan man ju inte alltid lita på wikipedia heller så :)

[xamerax]
7/29/15, 9:47 PM
#16

+ så kan jag också bara missförstått det hela😮

Heidi
7/29/15, 10:06 PM
#17

#16 Det var ju som jag skrev en blandning av den vitmagade och algeriska 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Adi
8/1/15, 11:23 AM
#18

Förlåt att jag inte har svarat, Tack för alla svar!🌺

Upp till toppen
Annons: