Annons:
Etikettallmänt
Läst 2927 ggr
tkvarnis
7/19/15, 6:58 PM

Allergi

Hej,

Jag har läst på mycket om afrikansk pygméigelkott och är intresserad av att skaffa en. Jag undrar om någon här i gruppen har erfarenhet av kotte och allergi. Dottern är allergisk mot pälsdjur. Hur är det med igelkottar? Är det vanligt att man blir allergisk mot dem?

Therese

Annons:
Yukionna15
7/20/15, 12:42 PM
#1

Det finns alltid risk för att man är allergisk mot kottar ifall man har andra pälsdjurs allergier, min mamma och syster var allergiska mot min kotte när jag fortfarande bodde kvar hemma, och det var nära att jag behövde omplasera min kotte, men jag hann få en lägenhet innan det hände , så nu bor jag och Yuki för oss själva. 

Mitt förslag till dig är att du kontaktar en uppfödare och ser om du får komma och träffa en kotte för att se ifall din dotter reagerar, och ifall du kan få ha en kotte hoss dig en vecka på prov. Min kotte Yuki hade varit hoss en tjej på prov innan han kom till mig, och i början när jag fick hem honom så fanns det inga problem, det var först efter ett par veckor min familj kände av allergi, men kopplade inte direkt att det kunde vara kotten(för vi hade ju haft honom i ett par veckor utan problem) men det blev värre så pass att han behövde flytta, men då flyttade jag med honom 😛I alla fall, min familj, jag och yYuki mår bra nu,så det löste sig, men ifall det finns allergi, så bör ni vara försiktiga med att skaffa kotte

Heidi
7/23/15, 7:01 AM
#2

Det är verkligen så olika. En del klarar igelkottar trots allergi, andra inte. Det bästa är att ha på prov ett tag om möjligt. En vän till mig letar kottevakt, de kanske ni kunde vara för att prova på?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

emmafelicia
7/24/15, 6:51 AM
#3

Jag är själv allergisk mot alla pälsdjur, och faktiskt även kottar. Första veckan med min första kotte Nimbus var jättejobbig, men sedan lade det sig och jag kände inte av honom alls. Någon gång då och då kunde jag få några allergiutslag om han blötte ner mina underarmar med sin lilla nos enormt mycket, men annars ingenting. Det kan ha varit beroende av att jag spenderade tid med honom varenda dag, två timmar minst. Testa på att ha en kotte längre än en vecka skulle jag säga. Min allergi höll i sig i typ exakt en vecka liksom. Lycka till!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

tkvarnis
7/24/15, 9:56 AM
#4

Heidi, vi är gärna kottevakter. Maila mig gärna med mer info. therese.kvarntorp@gmail.com

Marielle5555
7/25/15, 2:08 PM
#5

Hej , Min pappa är också allergisk mot pälsdjur men vi skaffade en igelkott för drygt tre månader sedan och han har inte känt av någon allergi, som tur är. Men det beror ju på hur allergisk man är och mot vad.Men det är ett så pass litet djur så jag tror det ska funka ganska bra 😄

Heidi
7/25/15, 2:11 PM
#6

#4 Frågade min Kompis om de fortf söker kottevakt. Väntar på att hon ska svara. Om de fortf söker nån så får du hennes mail :-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Heidi
7/25/15, 3:49 PM
#7

#4

Min vän Felicia sökte fortf kottevakt så du kan maila henne på felisha@live.se 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

tkvarnis
7/25/15, 9:16 PM
#8

Hej, vad bra! Skriver till henne på en gång 😃. Therese

Upp till toppen
Annons: