Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1803 ggr
emmafelicia
2015-05-23 18:32

Kliande kotte

Alltså ÅH så han kliar sig, min Nimbus. Så fort han är vaken en längre stund så börjar han klia sig, och jag har aldrig använt något som borde kunnat utsätta honom för någon ohyra. Han har tredubbla filtar som underlag i buren, Icas kattsand i grävlådan, samma sand i toalådan, och fleecefilt där han är ute och springer. Jag badar honom inte överdrivet ofta (väldigt sällan nu när han inte springer mycket i sitt hjul, vilket jag tror kan bero på kliandet och problemen med hans öga) och när han väl badas använder jag antingen havregryn eller babyolja (från barnängen, inte libero). Kan det vara ohyra ändå eller är han bara torr? Kanske är det ändå barnoljan det är fel på? Tips mottages otroligt gärna!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Annons:
Heidi
2015-05-24 00:57
#1

Det kan vara oljan men det kan också vara sanden. Kattsand torkar ut. Bättre med chinchillasand. Skulle även kunna vara taggbyte, hur gammal är han nu? Har inte i huvet.  Byt till cocosolja i stället, de naturligt🙂

När det gäller ohyra så brukar man kunna se det som små ca 1-1,5 mm stora kryp. Vit/beiga och samlas gärna bakom öronen och ögonen. Men man kan även se de bland taggarna. Kika i starkt ljus så borde du kunna se.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2015-05-24 01:00
#2

Ps hur går det med hans öga? ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

EliinWedin
2015-05-24 10:16
#3

Hur många grader tvättar du fleecen i ? För jag läste någonstans innan jag skaffade fleece att om man inte tvättar de i 60grader så dör inte alla bakterier och liknande, de kanske är de din lilla kotte reagerar på ?

emmafelicia
2015-05-27 00:12
#4

#1 Åh, men då byter jag till kokosolja och köper annan sand så fort jag kommer till en djurbutik. Han är nio månader nu, men han har inte tappat en enda tagg på kanske december/januari någon gång, så är nog inte det. Kanske är på gång snart dock! Jag ser verkligen inget som skulle kunna vara ohyra, han är lite torr på vissa ställen men det syns att det bara är hud, bakom öronen har han ingenting och inte någon annanstans heller. Tack så jättemycket! Ögat verkar må mycket bättre, stygnet är borta nu och det kallades Bulbprolaps! Är jämt skiträdd att något ska ha hänt mer med ögat, men allt ser verkligen bra ut. Jag ger ögondroppar fyra gånger per dag (det är svårare än ett Bond-uppdrag, mission impossible nästan! Men det går ändå okej) och ögat är fortfarande lite blåtonat, som dimmigt/mjölkigt typ. Dock sa veterinären att han nog ser med det ändå, så jag hoppas det! Det gick på 1800 med försäkring, och då var 700 självrisken. Veterinären är hur bra som helst, så det är kul att ha hittat någon bra veterinär såpass nära! Nimbus hälsar massa nospussar!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

emmafelicia
2015-05-27 00:13
#5

#3 Oj, jag har följt tvättanvisningarna på 40 grader! Har en konstig rädsla att fleecen ska typ smälta i tvättmaskinen :P men kan testa att tvätta i 30 och se om det kanske hjälper till, tack! :)

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

[xamerax]
2015-05-28 20:11
#6

får jag fråga vilken veterinär du brukar gå till? :)

Annons:
emmafelicia
2015-05-29 00:27
#7

#6 Jag gick till Veterinärkliniken i Kalmar! Är du också från Kalmar?

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

emmafelicia
2015-05-29 00:29
#8

Oj, skrev att jag skulle testa att tvätta i 30, menade såklart 60!

// Felicia - Sajtvärd på Igelkott i Fokus.

Upp till toppen
Annons: