Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 1549 ggr
EliinWedin
2015-04-16 21:22

Akut hjälp behövs !

Jag badade min Igelkott idag med baby olja. Jag brukar vanligtvis bada med havregryn men det har inte hjälp mot hennes torra skinn och nu efter är hon jätte röd i huden och jätte arg. Hon låter mig jämt klappa henne över ryggen och stryka över ansiktet och nu ligger hon bara i en boll och fräser så fort jag bara rör mig bredvid henne. Så jag undrar ifall hon kanske har fått någon allergisk reaktion mot oljan och vad jag borde göra åt det? För jag har försökt att skölja av henne  men det röda har inte gått ner.

Annons:
Heidi
2015-04-16 21:29
#1

Har du möjlighet att fota? Tycker det låter som en allergisk reaktion. Kan behövas ett veterinärbesök. Kolla så hon inte svullnar, gör hon det bör du nog åka in rätt akut och berätta att du tror de allergisk reaktion.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Tjeja
2015-04-16 21:32
#2

ush vad obehagligt, stackars lilla kotten!

Vad löser man upp olja med som en kotte tål liksom?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

EliinWedin
2015-04-16 21:44
#3

Jag har försökt och fota men det går inte hon bara fnyser och fräser åt mig hon låter mig inte ta i henne men det ser inte ut att vara svullet än jag har provat att ge henne mjölmaskar som hon åt så det är ju ett bra tecken i alla fall att hon äter väll ?

Tjeja
2015-04-16 22:02
#4

du kan inte lägga tillbaka henne i lagom varmt havrevatten igen då så kanske i alla fall endel av oljan kan lösas upp och sköljas ur samtidigt som hon kan få lindring?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

EliinWedin
2015-04-16 22:19
#5

Det ser ut som att det har börjat lugna sig lite nu men hon kommer fortfarande inte riktigt till ro så jag har lag ner hennes favorit hus i buren och gjort i ordning så förhoppningsvis kan hon komma till ro och sova lite så tänkte jag kolla till henne med mellan rum och annars verkar det gått ner ganska snabbt nu efter 3 badet jag gjorde då jag tog lite svalare vatten än vad jag brukar göra för att försöka lindra det lite :)

Heidi
2015-04-16 22:20
#6

#3

Okej va synd att de inte gick.
Bra att det inte svullnat. Jättebra att hon äter. Om jag vore du skulle jag kolla till henne några gånger inatt så det inte blir värre. 
Vad var det för babyolja du använde? Kokosoja kanske är bättre för henne, de helt naturligt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
EliinWedin
2015-04-16 22:33
#7

#6 jag använde libreo baby olja men nu kommer jag fortsätta med havregryn efter detta då hon i alla fall inte mådde dåligt av det

EliinWedin
2015-04-17 08:54
#8

update: det röda har nu gått ner helt och hon är tillbaka till sitt normala beteende. hon sov halva natten men sen gick hon upp och började morsla lite.  hon har blivit pigg igen och glad så det har gått över nu :) Tack för all hjälp jag fick under kvällen och jag hoppas att denna tråden kanske hjälper någon annan i framtiden :)

Tjeja
2015-04-17 12:56
#9

Vad skönt att det ordnade sig! ❤️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Laoghaire
2015-04-17 13:00
#10

Kottar är dödsallergiska mot Tea tree olja är allt jag vet :S

// Johanna och Ester

Minnix
2015-05-05 16:33
#11

Läst på familjeforum att vissa bebisar fått allergiska reaktioner av just liberos barnolja, men även andra barnoljor, så man ska nog vara försiktig med den och andra oljor. Jag använder bara olivolja till tvätt och sånt.

Upp till toppen
Annons: