Annons:
Etikettatt-vara-igelkottsägare
Läst 4550 ggr
vanssvega
3/20/15, 3:14 AM

Glidit ifrån

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Raphaello heter min igelkott, har haft honom sedan i november om jag minns rätt. Jag blev så förälskad i honom snabbt och vi klickade snabbt då han blev väldigt bekväm i mig redan från början. Jag la ner oerhört mycket tid på honom och man fick verkligen tillbaka kärleken. Jag kunde sitta och titta på tv med han sovandes på mitt bröst, och även ibland i mina händer kunde han klura ihop sig och sova på. 

För ca 1 månad sen började jag jobba och har inte haft möjlighet att lägga ner lika mycket tid på honom då jag kräver mer sömn nu. Till en början var det inga problem, han var aldrig lämnad själv då även min lillasyster har god hand med honom. Men nu på senaste känns det som att vi glidit ifrån varandra eller vad man nu ska säga. 

Han fnäser åt mig, låter mig inte klippa klorna (som gått alldeles galant förut), han sover inte på mig och vill helst inte mysa. Självklart bildar det här ett stort hål i mitt hjärta, mest för hans skull för att jag inte vill att han ska känna sig övergiven då han inte får samma uppmärksamhet som förr. Jag går in här på igelkott i fokus väldigt ofta och ser videos, bilder och texter ni skriver om era igelkottar, och jag avundas er så mycket då jag inte alls känner att jag och Raphaello har det som er. 

Jag vet inte om jag gör någonting fel eller om han bara "växt ifrån" goseriet men jag börjar bli orolig. Så snälla alla där ute. Hjälp mig att stärka kontakten mellan mig och min lilla kotte. Vad kan jag göra för att få tillbaka hans tillit och trygghet först och främst. Allt ni kommer med hjälper!

Annons:
[Juel70]
3/20/15, 3:33 AM
#1

Smörj in taggarna och närma dig.   Nej skämt å sido, jag har aldrig ägt en igelkott.  Men det är väl bra om hen blivit självständig? Så kanske du kan släppa honom ut i naturen igen, vilket ju vore det bästa eftersom det är ett vilt djur.  

Såg nu att jag svarat i igelkott.ifokus.se.. innebär det att det faktiskt finns människor som "äger" igelkottar??

Låter ju inte rätt.  Dom är vilda djur. Släpp dom fria så mår dom bra.

[Juel70]
3/20/15, 3:35 AM
#2

Seriöst?  Är det lagligt att få ha igelkottar (vilda djur) i sin privat ägo hur som helst?

 Eller är detta importerade igelkottar? Hursomhelt.. oseriöst tycker jag isåfall.

vanssvega
3/20/15, 4:02 AM
#3

Oseriöst är det ju inte med tanke på att vi är flera som lägger ner otroligt mycket tid och kärlek på de små djuren, ganska seriöst om du frågar mig när det finns lag på det också ;) Sen så är det afrikanska igelkottar som vi har och inte svenska, de skulle inte klara sig ute i naturen här i Sverige då de behöver en viss grad värme.  Tråkigt att du ser på det på det här sättet, det är det bästa husdjuret jag ägt någonsin.

Aleya
3/20/15, 5:27 AM
#4

#2 ja det är lagligt att äga igelkottar. Inte dom från våra natur. Men de exemplar som visas är nog en afrikansk. Googla så kan du läsa vad som gäller för kottar.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Laoghaire
3/20/15, 1:55 PM
#5

Det är inte så att han byter taggar och är lite grinig? :)  Ge han ett havrebad och mys med honom efteråt (många kottar som blir extra tillgivna då). Du kan också slänga in en t shirt eller något med din lukt i hans bo om du inte redan har det och muta med godis när ni myser och han har bettet sig bra så han vet att det är du som kommer med godsakerna om man sköter sig ;)

// Johanna och Ester

Heidi
3/24/15, 8:26 PM
#6

#2 

Vilken otrevlig ton du har mot någon som är ledsen för de känns som hon och kotten glidit i från varandra. Det är inte oseriöst på något sätt så länge igelkotten får det den behöver för att må bra. En välskött tamigelkott är ett glatt husdjur. Att släppa ut dom vore djurplågeri då de skulle dö ute i vårt svenska klimat. Om du inte tycker det passar att ha igelkott som husdjur så är det ingen som tvingar dig att vara inne på vår sajt. 

#Vanssvega

Jag tror det kan vara så att han är i ett taggbyte eller så har han bara någon sur tonårs period. Fortsätt bara hantera honom så kommer det troligtvis ändra sig till det bättre igen. Ring mig om det skulle vara nått.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
vanssvega
3/24/15, 11:11 PM
#7

#6 Tack Heidi!!!

LyQa
4/1/15, 1:07 PM
#8

#2 Det är skillnad på att ta en vild igelkott från naturen än en som är uppfödd i "fångenskap". Kotten som det talas om här är ett domesticerat djur.

Guldpaddan
5/20/15, 10:23 AM
#9

Jag skulle vilja förtydliga att det är olagligt att ha vilda djur i fångenskap. Så jag utgår från att alla här som skriver om sina igelkottar har de arter som man enligt lag får ha som husdjur. Med tanke på de två första svaren du fick… Att föreslå att man ska släppa ut ett djur i naturen som levt som husdjur hela sitt live är ju helt galet. Googla på "sommarkatter"

[Blue_Lugia]
5/21/15, 3:52 AM
#10

#2 Du menar väl inte på fullt allvar att folk går ut och plockar hem igelkottar och har i sin ägo?? Tror du har en del att läsa på…

Upp till toppen
Annons: