Annons:
Etikettallmänt
Läst 2973 ggr
gieser
2015-01-17 21:18

Europeiska igelkottar?

Är det detsamma som vilda igelkottar ? Får Frankrike ha vilda som husdjur isåfall?

Kram  Anna Cool

Annons:
gieser
2015-01-17 21:19
#1

Menar Italien inte Frankrike

Kram  Anna Cool

Hildgrim
2015-01-17 21:32
#2

Vad är det egentligen du undrar? Erinaceus europaeus heter igelkotten som vilt lever i Sverige, den förekommer även i Italien.

Jag vet inte hur Italiens regler ser ut angående vildfångade djur. Värt att tänka på är dock att bara för att en art förekommer vilt här kan dom fortfarande födas upp som husdjur precis som mer exotiska djur. Så bara för att man ser en sådan art som husdjur behöver den inte vara plockad direkt från naturen. 

Det finns inget förbud i Sverige mot att hålla Erinaceus europaeus. Dom är fullt lagliga förutsatt att dom är fångenskapsfödda.

gieser
2015-01-17 21:33
#3

De var de jag undrar tack :k)

Kram  Anna Cool

AvyogAlge
2015-01-17 22:19
#4

Er der da nogle der avler Erinaceus europaeus i Sverige?

AvyogAlge
2015-01-18 00:43
#5

Det jeg ved af findes der ikke sådanne avlere i Europa

Heidi
2015-01-21 21:45
#6

Den svenska igelkotten är fridlyst och förbjuden att hålla i fångenskap.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Hildgrim
2015-01-21 22:04
#7

#6 Nej, det finns inget förbud mot någon igelkott.

Heidi
2015-01-21 22:13
#8

Den svenska vet jag att man inte får hålla i fångenskap.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Hildgrim
2015-01-21 22:25
#9

Har du källa på det? :p

Angelica Hallberg
2015-01-21 22:43
#10

Det är inte tillåtet att avla eller ha europeisk igelkott som husdjur i sverige. afrikansk pygmeigelkott samt egyptisk långörad igelkott kan man ha. Enda gången det är tillåtet att ha europeisk är när den påträffas skadad o kan rehabiliteras. Då har man som "vanlig svensson" 48 timmar på sig att 1. Lämna till viltrehabiliterare utsedd av staten 2. Lämna till polis som lämnar till viltrehabiliterare 3. Lämna till veterinär 4. Få dispens av Naturvårdsverket och länsstyrelsen att få vårda det vilda djuret (vilket är väldigt svårt att få) Får man vårda djuret så ska det dessutom leva i naturlig miljö , dvs hållas utomhus i hägn/bur så länge den är i skick att klara det. O sen ska den släppas. man ska då heller inte gosa o göra den för tam då den ska klara sig fri sen. Så nej… europeisk får INTE va

Angelica Hallberg
2015-01-21 22:45
#11

Du kan ringa jordbruksverket och fråga. Du ska få nr till hon som har hand om kottar.

Heidi
2015-01-21 22:47
#12

Angelica är min källa ;-)

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2015-01-21 22:52
#13

Hittar inte hennes direktnr nu. Men 0771223223 är deras huvudnummer.

Annons:
Hildgrim
2015-01-22 17:19
#14

Enligt jordbruksverket så är dessa dom enda djuren privatpersoner inte får hålla:
*Apor
*Rovfåglar
*Rovdjur (med undantag för hund, katt, grävling och tamiller)
*Europeiska fågelarter

Jag har sett folk hålla både huggorm och ekorre (dock av en annan underart än den sorten som lever i Sverige men det är ändå samma art) lagligt i Sverige. Reglerna gör det dock inte lagligt att hålla t ex domherre (som är så pass vanlig i fångenskap att den förekommer i flera olika färgvarianter) eftersom det verkar råda totalförbud mot fåglar av någon konstig anledning. 

Jag kan dock inte hitta något alls på jordbruksverkets hemsida att just igelkotten skulle vara undantag?

Angelica Hallberg
2015-01-22 19:02
#15

Ja men så får du läsa på mer. Vissa arter är skyddade Vissa arter omfattas av särskilda bestämmelser enligt CITES, den konvention som reglerar handeln med hotade djur och växter. När du för in sådana djur från länder utanför EU måste du ha ett importtillstånd från Jordbruksverket samt ett exporttillstånd från det land djuren kommer ifrån.    Arter kan även omfattas av artskyddsförordningen som kompletterar bestämmelserna i CITES-konventionen. Artskyddsförordningen ska skydda europeiska arter av vilda djur och växter genom att reglera hur man får handla med och förvara dessa arter. det gäller till o med föremål av vissa arter.. O om man inte får ta in vilda europeiska igelkotten så gör det det omöjligt att hålla en avel.. HUR ska du lagligt avla?? Inavel på en hona o hane från en som fött ungar under en rehabilitering? Tror inte EN enda viltrehabiliterare skulle komma på tanken att avla på skadade

Hildgrim
2015-01-22 21:00
#16

Jag har aldrig påstått att det skulle fungera att hålla vanlig igelkott rent praktiskt. Jag är inte alls insatt i hur hobbyn med igelkottar ser ur eller vilka arter som förekommer som husdjur. Det är mycket troligt att det inte går att få tag på någon legalt pga den ej förekommer i fångenskap.

Jag har bara påstått att det inte finns något förbud mot att hålla Erinaceus europaeus.  Det är i teorin fullt lagligt med denna art förutsatt att den är fångenskapsfödd.

Erinaceus europaeus verkar förövrigt vare sig vara upptagen i EU-kommissions förordning om skyddet av arter av vilda djur och växter eller CITES. 

Detta skulle i så fall göra eventuell import lättare. Som sagt så vet jag inte hur hobbyn ser ut. Men det är kanske möjligt att det finns avel i t ex USA? Vet att dom avlar på våran råka iaf.

Upp till toppen
Annons: