Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1036 ggr
igglis
12/28/14, 11:38 PM

hjääälp!!!

har panik nu… Har försökt klippa kottens klor men det är totalt omöjligt. någon skrev att de kunde gå när man badade dom men icke. han sliter å drar å håller jag i så bryter han till slut benet! ingen på zoo affären vill eller kan inte. och veterinärens svar var "vi håller inte på med såna djur men vi kan pröva att söva honom" det låter väl kanske sådär kan ja tycka! å sen är det inte billigt eller bra att söva honom för "bara" en klo klippning. snälla har någon några tips? han är inte alls speciellt kelig eller så heller. fräser och protesterar mest när man håller honom :( alla tips mottages tacksamt!

Annons:
Aleya
12/29/14, 12:03 AM
#1

När jag har katter som är bångstyriga med klorna så lindar jag in dom i en handduk, någon håller och jag klipper

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

igglis
12/29/14, 12:08 AM
#2

jag har prövat men det är ju svårare med kottar eftersom dom rullar ihop sig :(

Tina-A
12/29/14, 12:26 AM
#3

Oj vad svårt.. Jag skulle ge badet en andra chans, prova en ny position. Där kan dom ju inte rulla ihop sig om du har honom stående med att fötter i vattnet för de vill inte ha vatten på nosen. Så försöker du komma in under på ett annat sätt än förra gången!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

igglis
12/29/14, 12:34 AM
#4

tack för svaret tina :) är bara så himla rädd att om jag håller hans ben mot hans vilja så gör han illa sig :/ vad tror du??

Tina-A
12/29/14, 7:40 AM
#5

#4: jag vet faktiskt inte, man kan nog hålla rätt stadigt utan risk men om de börjar rycka allt för mycket skulle jag släppa. Försök hotta en position bara där han absolut inte kan rulla ihop sig och försök igen :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Angelica Hallberg
12/29/14, 7:48 AM
#6

Jag håller i benet. Ställer dem på bänken på en handduk o vissa gånger (speciellt ena honan ) så tar det tid. Då får jag hålla i tassen o hon är stark den lilla madamen :) du märker om han börjar dra sig snett åt sidan då får du släppa… annars kan du hålla kvar rätt bra. Han kommer lära sig. Var bor du? Nån av oss kanske bor nära o kan hjälpa. Har hört nån som ställde kotten på ett racket (typ badminton) o att då klorna automatiskt hamnade nedåt så man kan klippa underifrån. Har inte provat det dock.. Här håller jag fast. Den stunden är ett nödvändigt ont om de trilskas.. har 3 tjejer o 2 går relativt bra.. Ena är sjukt besvärlig men jag är envis som få :)

Annons:
EliinWedin
12/29/14, 8:55 AM
#7

Jag brukar muta min igelkott med godis och undertiden hon äter så får jag klippa hennes klor och lyfta på tassarna 😊

Laoghaire
1/4/15, 4:38 PM
#9

jag brukar hålla på tills min tröttnar på att göra motstånd.. det kan dock ta upp till en timme eller mer innan det händer

// Johanna och Ester

Upp till toppen
Annons: