Annons:
Etikettsvensk-vildigelkott
Läst 1461 ggr
Farwa
2014-08-25 10:20

Vild igelkott på altanen

Hej iFokus människor!  :)

Fick en oväntad gäst på altanen för någon vecka sedan. Hade ett tomt katthus stående på den öppna balkong/altanen. Det är ett lägenhetshus intill skogen.  En morgon hittade jag en ihopkrypen igelkott i ett hörn. Hade bråttom att åka iväg så jag slängde in en gammaltröja till honom och åkte iväg. På kvällen var han kvar där och sov. Vissa dagar sov kotten i huset,  andra var han borta. Jag började ge honom kattmat och den äter det gärna. Det slutade med att det gick att hålla igelkotten i händer genom att locka in honom med mat.

Har läst mycket om igelkottar och har hyfsat bra bild på hur man ska ta hand om dem.
Ska jag låta kotten vinterdvala i katthuset? 

Jag vet att de är fridlysta och inte fås att ta hem. 

Bifogar lite bilder.

Annons:
Inkanyezi
2014-08-25 10:33
#1

Om den går som den vill och själv väljer ditt katthus för vintervila så bryter du inte mot fridlysningen. Däremot kan det vara lämpligt att se till att den får tillräckligt med isolering om den skulle välja att bo på altanen, så att den inte fryser ihjäl om det blir mycket kallt. De brukar övervintra i lövhögar, där värmen från jorden inunder gör att det är frostfritt, och de tål att kylas ner ganska mycket under vintervilan, så de ska inte ha någon uppvärmning.

Du bör låta den söka sin mat själv, och om du vill ge den något, se till att det är lämpligt för just en igelkott.

Upp till toppen
Annons: