Annons:
Etikettbeteende
Läst 2678 ggr
CaseyJean
2014-07-28 19:08

Hjälp om igelkottsunge.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.

I förmiddags sprang jag på en liten igelkottsunge mitt på gräsmattan i lekparken, då den verkade ha skadat ena benet och ungarna i området kan vara elaka tog jag in kotten. Den åt gladeligen kattmat och drack vatten. Pratade med någon vilt/fågeljour som sa att den troligen klarar sig även med skadat ben. Vägde kotten under samtalet och den vägde 82 gram, karln jag pratade med tyckte det var lite men inte oroande lite.

Har haft kotten kvar hemma under dagen så den skulle få i sig lite mer mat och inte behöva ränna ute på gården bland alla barnen, men jag ogillar hur den rör sig. Det känns som att det är något fel, benen släpas nästan efter - men kotten kan röra på dem och så. Vet inte om detta är vanligt för ungarna? Har ingen aning om ålder men den är ca. 12 cm lång från nosspets till svans.

Så, min fråga är om det är normalt för en igelkottsunge att släpa bakbenen lite efter sig och typ kräla med bakbenen? Annars får jag ringa tillbaka till jouren och se vem jag kan vända mig till för att få hjälp åt den.

Bifogar bild på hur det ser ut när den äter.

Annons:
Tina-A
2014-07-28 19:12
#1

Jag tycker inte det ser normalt ut.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Angelica Hallberg
2014-07-28 21:52
#2

82 gram är ALLDELES för lite vikt för o klara sig själv… ring viltrehabiliterare så får en av deras ansvariga ta över o göda upp den. då kollar de även benen.

här finns länk om kontaktuppgifter till viltrehabiliterare i Sverige

http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Skadade-vilda-djur/Kontaktuppgifter-till-viltrehabiliterare/

ring mig om du har frågor 0723180059

Angelica Hallberg
2014-07-28 21:57
#3

med den vikten är den ca 3 veckor gammal. o om benen är funktionsfel så är det tuffare att skaffa mat så den måste tas omhand ett tag.

vi tog hand om 5 st förra sommaren då mamman dött o minsta vägde 70 gr drygt… kolla så den tömmer sig som den ska.

när de är små kan de ha problem med kisset då mamman slickar dem för o reta igång blåsan.

om du märker att den är hård så blöt en tops o stryk över urinöppningen

CaseyJean
2014-07-29 11:46
#4

Pratade med en viltrehabiliterare igår när jag precis tagit in kotten, och en annan senare på kvällen. Då båda sa att kottar ofta klarar sig trots problem med bakbenen så tog jag med kotten ut tillsammans med resten av en miniburk kattmat. Den smaskade i sig så länge jag var kvar där ute. Imorse såg jag dina svar Angelica, och gav mig orolig ut för att leta efter kottis. Sprang på ett syskon som verkade må fint och när jag kom hem och tittade ut från balkongen såg jag inte mindre än fyra glada kottebebisar rulta runt på uteplatsen under mig. Tyckte mig se den jag matade, den var lite långsammare och lite ostadigare, men verkade må toppen! 

Tänkte ändå hjälpa familjen på traven och sätta ut lite mat senare idag. Har inte kvar någon blötmat men då min katt sprungit bort har jag flera kg Royal canin Indoor. Går det bra att blötlägga det och ställa ut? Eller är det bättre att låta kottarna leta mat själva?

Laoghaire
2014-07-29 19:18
#5

knäck lite äggula till dem :) det älskar dem säkert

// Johanna och Ester

Angelica Hallberg
2014-07-30 18:15
#6

du kan blötlägga :) de lär sig hitta själva med. o äggula är gott :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: