Annons:
Etikettallmänt
Läst 1674 ggr
Tina-A
7/16/14, 7:48 AM

Igelkott och barn

Har ni små barn? Vad har ni för erfarenheter av eller tankar kring igelkottar och mindre barn?

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
Tina-A
7/16/14, 7:56 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag har en dotter på 3 år och vår igelkott är "hennes". Jag har läst på väldigt många sidor att igelkottar inte rekommenderas till små barn men jag tänker helt tvärt om - att igelkottar passar små barn jättebra!
Jag vet att många tycker att barnen ska kunna gosa hur som helst och hålla sin kanin eller hamster för hårt utan att djuret ska protestera och DÅ är det bra för små barn, men jag tycker barn ska lära sig djurvett och kottar är ju perfekt för det.
Små barn som inte lärt sig läsa djurs signaler utan bara ser ett djur, utan att kunna se om djuret är rädd eller stressad, har lättare att se en igelkotts signaler. När de inte är glada - ja då sticks dom. Det blir SÅ tydligt för små barn som är runt 2,3,4 år för då kan dom både känna med handen och också se att igelkotten inte är glad och att de inte varit schyssta. Perfekt! Hur mycket små barn kan gosa tycker jag är ointressant.
Sen är de nattaktiva vilket kan vara bra, eftersom djuret då bara behöver "stå ut" med ett litet barn små portioner av sin vakna tid, eftersom barnet sen går och lägger sig. Allt eftersom barnet blir äldre och blir duktigare på att hantera igelkotten så är barnet också vaken längre och får mer tid tillsammans med kotten.

Perfekt om du frågar mig!

Min dotter och vår kotte funkar toppen ihop och hon får lyfta, bära, klappa och utforska kotten ganska fritt.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
7/16/14, 8:03 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Ursäkta den fula copyright-texten men jag vill inte att bilderna ska börja cirkulera :)

Dom är iaf jättefina kompisar och min dotter äääälskar sin kotte.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Seerose
7/16/14, 9:19 AM
#3

Vad söta de är tillsammans :)

Denna kommentar har tagits bort.
AvyogAlge
7/16/14, 6:53 PM
#5

Først og fremmest anbefaler jeg ikke kottar/ pindsvin til mindre børn, fordi kottarne/ pindsvinene vågner efter børnene går i seng, og jeg mener ikke man skal vække sine kottar/ pindsvin i dagtimerne.

Derudover vil de fleste børn hurtig tabe interessen da kottar/ pindsvin ofte ikke er så selskabelige.

Men i din situation, hvor det er dig der elsker kottar/ pindsvin, og det er dig der passer dem og tager dig af dem, er jeg sikker på t børnene kan have stor fornøjelse af at være længe oppe og se dem, og jeg er også sikker på at der er et pædagogisk aspekt i det du skriver.

Hvis du gerne vil have en type akvariefisk som er pædagogiske a la det du beskriver kan jeg forøvrigt  anbefale neolamproligus multifaciatus 🙂

Tina-A
7/16/14, 9:53 PM
#6

#5: jag håller med dig, men jag tycker det är samma för alla "smådjur". Barnen tappar fort intresse och det är föräldrarna som måste vara engagerade, oavsett om det är en kanin, hamster eller igelkott. Jag tror att alldeles för många föräldrar skaffar ett djur till sitt barn och sen säljer det efter 6 månader när barnet tröttnat, tyvärr :(

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
AvyogAlge
7/16/14, 10:40 PM
#7

Men de fleste andre dyr er vågne samtidig med børnene 😉

Tina-A
7/17/14, 7:07 AM
#8

En del, men inte hamster tex som är vanligt att man köper till barn :) men jag tror det kan vara skönt för djuret att barnen sover för små barn kan ju vara lite jobbiga. Det är inte lika kul för barnet, men för djuret är det nog skönt att det bara behöver träffa barnet en liten stund varje dag, hehe. Fast barnet kanske tröttnar snabbare då, å andra sidan.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

AvyogAlge
7/17/14, 2:24 PM
#9

Det har nu også altid undret mig at hamstere købes til børn 😃

Heidi
7/18/14, 12:37 AM
#10

Jag skulle säga att det beror på föräldrarna.  Säljer inte till familjer där det är uppenbart att de något barnen tjatat sig till och föräldrarna har inte har något intresse. 

Är det en familj med mindre barn så vill jag att föräldrarna också har intresset och tillsammans med barnet kan umgås med igelkotten. Barn tröttnar så lätt och kan också vara jobbiga för djuret om inte föräldrarna ser över umgänget. 

Sen ska så klart föräldrarna och barnet vara vettiga. Jag  har sålt en kotte till en jättetrevlig barnfamilj där föräldrarna också har intresset och ser till att barnen umgås vettigt med igelkotten. Kände mig trygg att sälja en igelkott till dom. 

Anledningen att jag inte direkt rekommenderar igelkott för mindre barn är att de sticks ju och barn har lättare för att slänga iväg ett djur om det gör ont. Men som sagt, är föräldrar med så är det okej. 

Eftersom du också har igelkottintresset så är det ju bara toppen att din dotter är med och pysslar med kotten.  Men är säker på att du är vettig förälder och djurägare så umgänget blir trevligt både för kotte och barn 🙂Hon är så söt din dotter.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: