Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 2649 ggr
Tina-A
2014-07-10 19:04

Fleece som bottenmaterial i sovbur

Ni som har sovbur, vad har i för bottenmaterial? Jag har sett att i USA verkar det vara mer regel än undantag att använda just fleecefilt i botten, vad tänker ni kring det?

Jag tycker det verkar rätt mysigt och lätt att länga i tvättmaskinen en gång i veckan om lådan har missats vid några tillfällen.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Annons:
lilljaeger
2014-07-10 22:59
#1

Jag har ingen bur, men eftersom jag hade rätt så kallt på golvet i vintras la jag filtar och tidningspapper lite överallt på hennes ytor. De uppskattades verkligen :) Hon älskar sina fleecefiltar och ligger oftast under och håller på och bökar även nu på sommaren :p

Seerose
2014-07-10 23:03
#2

Jag har en dubbel/trippelvikt fleecefilt på botten av buren. Bytte till det efter några veckor och hon verkar trivas bättre med det än när jag hade toa-lätt. Blir ju sandigt av chinchillasanden, men då är det bara att rysta av den.

Och min lilla knäppis tycker dessutom om att krypa in inuti den, allt för att vara så svår som möjligt att hitta (till och med nu när det är varmt)

Tina-A
2014-07-10 23:22
#3

#2: Är hon helt rumsren eller händer det olyckor på filten ofta?

#1:Låter mysigt :) Jag har några små filtar här och var också och visst hittar man henne nästan alltid i en gosig filt!

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Seerose
2014-07-10 23:55
#4

#3 jag skulle säga att hon är helt rumsren. Vi har kompromissat oss fram till två toaställen. Jag valde en låda med chinchillasand i buren, hon valde under skostället så där har jag fått lägga tidningar. Kanske händer en gång i månaden att hon gör nåt nånannanstans men tror att det är av misstag/tjurighet då.

Tina-A
2014-07-11 00:00
#5

#4: Låter ju väldigt smidigt isf! Kanske ska prova själv.. :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

madde75
2014-07-11 10:40
#6

Jag har fleecefiltar jag oxå lätt att tvätta går att tvätta i 60 grader så man får bort svamp o annat som kottar kan få. Men vid varma temperaturer när det är varmt o kotten behöver lite svalare använder jag handdukar som bo hög går oxå att tvätta i 60 grader…😊 ..

Annons:
Tina-A
2014-07-17 09:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Nu har jag bytt till fleece för prov, men oroar mig redan för vilka enorma sandhögar det kommer bli.. :D Hon badar gärna och skvätter runt i sin toalett med chinchillasand, men hoppas på att hon vill gräva i det stora micro-locket fyllt med toalätt också. Vi får se.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Tina-A
2014-07-17 09:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Här är andra halvan i hennes sovlåda. Jag har förresten byggt den av brädor och sedan täckt insidan med vaxduk.

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JessicaKL
2014-07-21 11:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag köpte Ikeas badrumsmatta som kostar 69 kr och använder den som bomaterial. Fungerar kanon! 

Innan hade jag Carefresch men då kissade och bajsade min kotte lite överallt. Nu efter mattan har kommit på plats så håller han sig till bajslådan även om han är ute och springer i lägenheten. Ett annat plus för badrumsmattan är att den är mjuk och att den går att tvätta i 40 grader utan att den tappar formen.  Inga trådar som hänger löst heller. Tror min lilla kille är nöjd med den.

Finns i många olika färger också 🙂

Jag har två mattor så när den ena är på tvätt slänger jag i den andra.

Tina-A
2014-07-21 12:49
#10

Det blir sååå jäkla sandigt från toan bara, hon drar med sig när hon går i och ur och så rullar hon pch skvätter sand också. Hur gör ni andra? Hon går i princip bara på lådan men det blev så sandigt nu överallt, känns som mycket extra jobb :p

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

JessicaKL
2014-07-21 16:46
#11

Det finns trekantiga toalådor med en plastkupol över har jag sett. Då kanske inte sanden blir att kastas ut lika mycket utan stannar mer i lådan.

Min kille gillar också att rulla sig i sanden och kasta runt den. Men badrumsmattan är bra på det viset att sanden försvinner ner och sedan är det bara att skaka den med jämna mellanrum om den inte är så lortig att den behövs tvättas.

lilljaeger
2014-08-08 00:35
#12

Min kotte har filtar överallt utom just runt toalådaorna där jag lagt tidningspapper bara för att de ska vara lätt att ta tillbaka sanden. Lite hamnar på filten men inte alls lika farligt mycket.  =D

gieser
2014-08-14 00:58
#13

smart så slipper man spån kostnaderna :D

Kram  Anna Cool

Annons:
gieser
2014-08-20 14:42
#14

men hur tycker ni att de går med fleece?

Kram  Anna Cool

vanssvega
2014-11-13 04:10
#15

Jag tänkte använda mig av carefresh men ändrade mig till att använda fleece just för att jag ville göra min prins rumsren. Det funkar hur bra som helst, han älskar att skvätta runt med chinchilla sanden men det är inga problem alls, självklart ska han få leka. Jag har ett gäng filtar jag byter ut efter några dagar för att hålla allt så rent som möjligt.

Upp till toppen
Annons: