Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 654 ggr
HUMAN0ID
6/29/14, 11:38 PM

Tappar taggar

Hej! Jag har haft min kotte sedan november 2011. Självklart tappade han en del taggar i början då han var ung som han skulle göra. Efter det har jag bara hittat en enda tagg som han tappat då han är vuxen (säkert fler som jag inte har sett). Nu på sista tiden har jag upptäckt att inne i hans kattbur som han sover i ligger det ganska mycket taggar. Blir väldigt orolig så behöver eran hjälp.. Läst att det kan bero på fleecefiltarna dom sover i eller att dom kanske inte mår bra. Ska testa att byta ut fleecefiltarna mot något annat, men vad rekomenderar ni isåfall? Han tappade en tagg alldeles nyss när jag höll honom. Han ser lika pigg ut som vanligt och verkar må bra. Borde jag ta honom till veterinären? Läst runt och har sett flera som tycker att man kan vänta med det, men vill självklart vara på den säkra sidan..


Annons:
AvyogAlge
7/6/14, 10:58 PM
#1

Hvis han er 6 måneder gammel kan han være i gang med endnu et skift a piggene/ taggarne.
Er der rødder på de pigge/ taggar han taber. Hvis der ikke er rødder kan det være mider, og så skal han i behandling.

Angelica Hallberg
7/7/14, 7:31 AM
#2

din kotte är 3 år. då är det inte normalt att tappa mycket taggar. sök veterinär.

AvyogAlge
7/7/14, 8:51 PM
#3

Ups, det havde jeg overset 🙂

Heidi
7/7/14, 10:06 PM
#4

Kvalster kan göra så de tappar taggar. Man kan se de med blotta ögat om man anstränger sig lite. Sätt kotten under en lampa och kika efter vitbeiga 1-2 mm små äckel som springer runt. De samlas gärna vid öronen och ögonen. 

Är det kvalster så skriver veterinären ut medel för det. Ser du inga kvalster så är ett vetbesök bra så du kan hitta anledningen. Har han någon kal fläck? Hur ser det ut annars, ingen vinglighet eller nått sånt? 

Bor du i Sthlm rekommenderar jag varmt Doctrivet Smådjursklinik. Raad Askar deras chefsveterinär är toppen med kottar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: