Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1079 ggr
Seerose
4/25/14, 8:07 AM

Vilket torrfoder till vuxen igelkott?

Som jag har förstått så räknas pygméigelkottar som vuxna vid sex månaders ålder – och då ska jag väl ha något annat torrfoder än till en unge?

Kiwi har ätit Royal Canin Kitten sedan hon kom till mig eftersom hon åt det hos uppfödaren. Men nu när hon snart blir sex månader tänker jag att det är dags att byta. Vad rekommenderar ni att jag ska byta till?

Och hur ska själva bytet/övergången gå till? Ska jag helt plötsligt bara byta foder eller ska man blanda och successivt gå över till det nya?

Annons:
AvyogAlge
4/25/14, 6:07 PM
#1

Når du skifter foder starter du med at putte en tredjedel af det nye foder sammen med to tredjedele af det gamle foder. Det gør man så i mindst to uger og så justere man lige så stille op.

Selv bruger jeg Royal Canin Kittten sterilised (som kun har 12 % fedt) og Royal Canin Feline Care Nutrition Light 40.

Heidi
4/27/14, 11:18 PM
#2

Jag undviker att ge spannmål/majs och sånt både till katterna och kottarna så har valt att utfordra med Applaws chicken. Funkar toppen för mina sötnosar 🙂

När du byter så blanda först med den gamla maten och minska sen successivt av de gamla maten tills bara ny mat är kvar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[klarabastin]
5/4/14, 1:37 PM
#3

jag använder royal cannin light! funkar super!

Seerose
5/22/14, 10:01 PM
#4

Nu har jag testat att blanda upp det nya med det gamla i ett par veckor. MEN hon vägrar helt enkelt att äta det nya. Möjligtvis råkar hon smaka på någon bit, men då spottar hon ut den igen.

Ska jag helt enkelt testa med något annat då?

Angelica Hallberg
5/23/14, 7:23 AM
#5

Haha hon låter som vår mysan… superkräsen

Upp till toppen
Annons: