Annons:
Etikettbeteende
Läst 1246 ggr
Heidi
2014-04-21 15:29

Taggbyte är en tuff period !

Igår pratade jag och Sören om hur tuff period det kan vara för kottarna med taggbyte. Vi har båda kottar som blivit riktigt sura pgr av det.

En del kottar blir verkligen personlighetsförändrade och riktigt sura. Det gör antagligen riktigt ont att byta till de sista stora vuxentaggarna och därför blir kottarna sura. Sen är de ju personligheter så för en del är det inte lika tufft och de har säkerligen också olika smärttröskel.  

Jag upplever att det inte finns så mycket info om taggbyte och hur tufft det kan vara för kottarna. Jag kan tänka mig att oerfarna igelkottägare faktiskt säljer igelkotten för de tror att igelkotten alltid kommer vara så sur. 

Kanske vore något att skriva en artikel om tänker jag. 

Vill även höra med er andra igelkottägare om hur ni upplevt er igelkotts taggbyte?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Grodan
2014-04-21 15:33
#1

Intressant.😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
2014-04-21 22:02
#2

#1

Ja det är definitivt ett intressant ämne och bör spridas mer info om så kottarna får förståelse 🙂. Jag tänker själv hur ont de gjorde att få visdomständerna. 😮

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-04-22 08:42
#3

Våran med molly ör mitt uppe i sitt taggbyte. hon är frösig och irriterad o biter när man tar på taggarna. Hon avbryter oftast i bettet men ibland biter hon hårt. det syns att hon vet att hon gör fel då. hon kan oxå va hur go som helst när hon exempelvis ligger på bröstet under en filt. hittar taggar lite här o där :)

Bekka-AR
2014-04-23 21:11
#4

Skulle va kul å läsa om! :)

Seerose
2014-04-23 22:02
#5

Min Kiwi var jättearg när jag hämtade henne, eftersom hon bytte taggar. Det riktigt märktes hur ont det gjorde för henne när man rörde henne. Och så var hon så klart väldigt bollig och fräsig. Var så att jag undrade om jag fått en ilsken igelkott, men nu vet jag att det inte var så :)

lilljaeger
2014-04-28 23:01
#6

Min Decibel hade en period då hon var skit grinig, bet, fräste och vägrade mysa eller umgås. Min första tanke var nå fas av nå slag men de e nog mycket möjligt att de var taggbyte. Kämpade på med min grinkärring och idag e hon riktigt mysig :D

Annons:
Heidi
2014-05-03 00:02
#7

Jättebra att ni delar med er 🙂Tror det är superskönt att läsa för nya igelkottägare som kanske inte har koll på hur tufft det kan vara för igelkottarna att byta taggar och hur extremt de kan ändras i personligheten. 

Tid eller snarare ork är just nu lite bristvara men ska försöka få ihop en artikel om detta.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: