Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1859 ggr
[hejhejhej!]
4/14/14, 9:33 AM

Köpt en igelkott

Hej, idag har mama och jag varit och köpt en jätte söt igelkott. Den bajsar jättemycket när jag försöker fota den vad ska jag göra?? Den bor i kanin buren till min förra kanin som är död kan han äta tp sallad?

Annons:
*~HamsterHamster~*
4/14/14, 9:37 AM
#1

Jag vet inget om igelkottar, eller typ inget. Men man informerar sig över ett sjur innan man köper det!

Det känns som ett skämt som du skrivit där, Den bajsar jättemycket när nu vill fota den wtf?

Jag vet dock att igelkottar enligt det jag sett behöver animalisk protein. Kolla runt här på sidan och kolla om du får information om den stackars igelkotten. om den ens är värklig…

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

i fokus
4/14/14, 11:27 AM
#2

Jag tycker att det är fel att du impulsköpt ett djur.

Igelkotten ska ha 20 kvadratmeter att röra sig på, enligt lag. Det ska vara ca. 23 grader där det rör sig, är det för kallt kan den gå i ide och det kan leda till att kotten dör.

Ibland måste du bada den, annars kan bajset fräta på tassarna om den trampar i avföringen. 

Den måste ha varierad kost, som mjölmaskar, insekter, kattmat - torrfoder eller blötmat, osv. 

Man ska alltid läsa på ett djur innan man köper det, så blir det bäst för både dig och kotten. Du kan läsa på sidan för att hitta information eller kontakta någon som har en igelkott och har kunskap.

Ibland blir det såhär - någon köper en kotte, utan att läst på, för att den är så ''himla söt''. Sedan märker man att det inte var så roligt med kotte ändå och säljer den. Det blir stressigt för igelkotten men tyvärr händer detta ofta.

Lycka till med din nya igelkott och hoppas att det går bra.

*~HamsterHamster~*
4/14/14, 11:31 AM
#3

#2 bra skrivit :) 20 kvadratmeter, wow synd att det inte finns lag att kaniner ska ha så mycket plats :/

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

i fokus
4/14/14, 11:34 AM
#4

#3

Ja, det tycker jag också. 

Men Sveriges Tamigelkottförening försöker att få ner lagen till 3 kvm minst. 20 är djurparksstandard.

På 3 kvm borde man ha springhjul och andra saker, som toalettrullar och leksaker. 

20 kvm är egentligen en risk för kotten då det är svårare att hålla värmen.

*~HamsterHamster~*
4/14/14, 11:42 AM
#5

#4 igelkott i springhjul, det har jag aldrig hört utav? Fast är inte dom flesta springhjul för små för kottarna? böjs inte ryggraden onaturligt mycket då? 

Det blir nog lite OT, men jag tar chansen och informerar mig lite om igelkottar är ju alltid bra att veta när man vill bli veterinär med specialicering på exotiska djur och smådjur ;)

Hur mycket plats skulle vara nästan perfekt för igelkott? Både för värme och motion? Kan du berätta lite?

Kaniner som har lätt får att hålla värme och i naturen har jätte mycket plats, hålor osv. får man hålla i en bur på en halv kvadratmeter… Det är lite förvirrande.

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Konkolia
4/14/14, 8:15 PM
#6

Helt ärligt!😳 Be din mamma läsa på allt hon kan om kottarna fort som tusan!!!! Nej en kotte äter inte sallad! Dom är känsliga vad gäller maten!!! Får lätt diare. Dom kräver värmedyna mm… Jag vet inte hur gammal du är!? Men det här är ett husdjur som KRÄVER daglig tillsyn…. Fri tillgång till 20 kvm mm Matar du den med endast grönsaker så har du snart en död kotte hemma hos dig😔

Annons:
*~HamsterHamster~*
4/14/14, 8:20 PM
#7

#6 jag tror att hon bara är 11, ansvarslös mamma

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

[hejhejhej!]
4/14/14, 8:29 PM
#8

Jag är 11 och vill skoja lite, varsågoda och få era utbrott och skälla på mig Downs below nu😃⬇️

*~HamsterHamster~*
4/14/14, 8:50 PM
#9

tänkte väl att den inte är verklig som jag sa från första början, det är inget att skoja om! snart så tycker jag synd om alla djur du nånsin haft. Andra blir upprörda bara för en igelkott som inte finns :/ inte snällt!

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Konkolia
4/14/14, 10:04 PM
#10

Jättekul skämt!!! Verkligen!!! Dock så är jag inte förvånad för den typen av frågor du ställt har faktiskt dykt upp på riktigt!!!! En person ville ju ha sin kotte på en veranda under tiden den var på jobbet, året runt?!…Så som sagt….

Angelica Hallberg
4/15/14, 6:20 AM
#11

OM du skulle skaffa igelkott framöver så läs på ordentligt, du kan oxå gå in på www.Sverigestamigelkottförening.se o kontakta någon av oss för info.

i fokus
4/15/14, 10:23 AM
#12

#5 Jo, man brukar faktist ha springhjul till igelkottar, minst 30 cm i diameter då, så att de inte skadar ryggen. #8 Det är inte så konstigt att folk blir oroliga när man läser hur du beskriver att den bor osv. Jag blev rädd. Men bra att det inte var på riktigt iallafall, men det var onödigt gjort.

i fokus
4/15/14, 10:42 AM
#13

#5 jag glömde! Jo, jag tror att runt 3 kvm skulle vara en bra siffra. 5 kanske. Enklare att hålla värmen då. Man håller den ju oftast inte ständigt i rummet utan kan ju "kela" med den och låta den springa runt när man kan hålla den under uppsyn och se till att det är rätt temperatur.

Annons:
Heidi
4/17/14, 6:10 PM
#14

#5 Att det är svårt att ge kottarna en bra värme på stor yta har och göra med att oftast kan man ju inte ha värmemattor/lampor på 20 kvm. De hittar lätt en kall vrå som de går och lägger sig i och blir för kalla och i värsta fall går ner i dvala. På 3 kvm kan man lättare ge mer värme och ha koll på att kotten inte ha för kalla ställen att krypa in i. Däremot så ska man så klart ge kotten saker att göra som böklådor, tunnlar, gärna lite plast/sidenväxter så den får en mysig miljö, sandlåda (chinchillasand) osv. 

Ang hjul så ska de ha minst 30 cm, kan vara svårt att få tag i men finns utomlands att köpa men kommer antagligen snart finnas i Sverige då en bekant till mig kanske börjar tillverka hjul snart. 

Har du fler frågor hör gärna av dig. Föder upp kottar och är ordförande i Sveriges Tamigelkottförening, vi vill gärna sprida rätt info till veterinärer och blivande veterinärer 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
4/17/14, 6:13 PM
#15

OBS! Vet inte om jag är för hård men har gett Trådskaparen skrivförbud då jag inte tycker sådana här skämt tillför något på sajten och personen inte varit aktiv tidigare som jag sett. Dock ska vi självklart inte fortsätta diskutera personen då denne inte är här.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

fuzzie
4/18/14, 8:13 AM
#16

#15 Jag tycker inte att du är för hårt mot TS. Det spelar ju ingen roll om man är 11 eller 57 år, man skriver inte och halvt hetsar upp folk som verkligen bryr sig om sina djur och andra djur med för den delen. 

(sorry om jag låter som jag fortsätter diskutera om TS, menade inte det iallafall) 🙂

Mvh Anna 
fuzzieshamsteruppfödning
Föder upp vintervita dvärgar ^^

Upp till toppen
Annons: