Annons:
Etikettallmänt
Läst 1129 ggr
Bekka-AR
4/2/14, 10:46 AM

ca kostnad per kotte i månaden?

Hej! Jag funderar på att skaffa kotte i framtiden. Undrar vad det kostar på ett ungefär i månaden? Hur mkt för mat och hur mycket skulle ni säga att de äter i månaden? Kostnad på sand till lådan? Mvh bekka

Annons:
Heidi
4/3/14, 12:44 AM
#1

En kotte är inte särskilt dyr i drift i månaden om inget oväntat inträffar som gör att den behöver veterinärvård. 

Däremot vad en kotte i månaden kostar har jag aldrig räknat på då jag har flera kottar plus att jag har katter. De äter alla samma torrfoder så jag köper alltid stor säck med torrfoder och har inte räknat ut hur mycket det blir per kotte. 

Jag hoppas tex APPLECHEEK här på iFokus kanske kan svara dig bättre. Hon har bara en kotte och inga andra husdjur. 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
4/3/14, 7:35 AM
#2

Håller med heidi. De är inte dyra att ha. Försäkringen på agria är oxå billig.

Bekka-AR
4/3/14, 11:22 AM
#3

Har 3 katter å ensamma är det ju inte så dyrt men försäkring och maten och sanden blir ju en kostnad när man har flera. Tänkte om jag skulle skaffa kotte vill jag ju så klart att den ska ha det allra bästa. Men läste att en kotte äter ca 30g pm dagen stämmer det? Så undrar jag om det går bra att ge orijen? Är spannmålsfritt vilket är bra men kanske är för mycket fett i? 20%. Å hur gör ni med katt så att katterna inte går på kottens låda? Sj har jag modcat lådor så kotten kommer inte åt kattsanden. Eller låter ni de gå på samma?

Heidi
4/3/14, 3:11 PM
#4

#3

Ja det är ca 30 gram. Jag har dock fri tillgång av torrfoder till mina kottar. 

Orijen är ett jättebra foder. Dock kan en del kottar reagera på fisken där i. Men prova kan du ju och funkar det för din kotte så skulle jag köra på den. Jag kör Applaws chicken till mina katter och kottar. 

Mina kottar har så små lådor så katterna går inte på dom. De marsvins toalådor med väldigt fin akvariesand. Fungerar med chinchillasand också. Sen har kottarna ett eget rum så de mest öppet in dit när jag är med och ser vad katterna gör. De får inte gå på samma. Det är jättefarligt för kottarna om de går på kattsand. Risken är att de dör om de får det i sig. Särskilt klumpbildande sand är allra farligast. Kottarna ska bara ha naturlig sand som inte klumpar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Bekka-AR
4/3/14, 8:47 PM
#5

Tack för alla svar! :) jo tänkte att det blir som cement o magen om de får i sig. Men tror mitt största problem skulle vara att katterna vill gå på kottens låda. Kan säga att när mina kissar hade tråkigt drog de ut chinchilla sanden jag har till hamstrarna å ja gick på det mitt på golvet.. Hur är kottens avföring? Är den typ som hos kanin och marsvin? Ganska hård och lätt att ta upp? Gör inte era kottar sina behov under soffa och säng? Måste vara böckigt att ta bort?

Heidi
4/3/14, 11:26 PM
#6

#5

Det finns ju taklådor till marsvin. Köp en sån, det borde förhoppningsvis göra så katterna inte går där.

Kottarna har nog lite kladdigare avföring än kanin och marsvin. Ungefär som katt skulle jag säga.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Angelica Hallberg
4/4/14, 6:43 AM
#7

Större än marsvin o kanin o lite kladdigare jo det är krångligt när de bajsar och kissar under soffan men det är sååååå värt det :) häftiga djur

Bekka-AR
4/4/14, 10:22 AM
#8

Hur ofta byter ni sanden då? Hur mkt går åt i månaden? Typ 3 kg? Mer mindre? Så ni flyttar på hela soffan då flr att ta bort? Men hur är det med kisslukten då? Det är inte som med iller att lukten typ stannar kvar? Så undrar jag om det är någon större skillnad mellan hane och hona? Hur pass svårt är det att få tag på en ljus kotte som inte är albino? Gillar också när det är ljusa fläckar på de. Tycker albino är fint men min kille tycker ögonen är läskiga.. Vad tycker ni är bäst som en första kotte. En äldre omplacering eller en bebis kotte? :)

Heidi
4/4/14, 11:33 PM
#9

#8

Det går nog åt mindre per kotte. Jag köper 25 kg rådasand för typ 99 kr. Billigt. 

Kottarna luktar inte alls som iller, det luktar inte särskilt mycket. Har man sand i flera lådor så brukar de lära sig rätt så duktigt att gå på toa men då och då får man torka bort då de kan hända en olycka.

Jag tycker inte de nån större skillnad på hane eller hona. Båda kan va lika mysiga och trevliga. Hanarna är dock rätt pilska av sig och kan typ onanera på sina filtar haha 

Jag föder upp lite pinto dvs vitfläckigt men också vita alltså inte albino utan de har vita taggar men mörka ansikten, öron och ögon. Så de inte omöjligt att få tag i men inte supervanligt. 

En unge är nog oftast bäst som första kotte då det kan ta längre tid att få ett band med en äldre kotte även om det självklart går. Ibland kan det ju gå fort det också. Beror på kottens personlighet också.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Bekka-AR
4/5/14, 10:35 AM
#10

Ok tack så hemskt mycket för alla svar! Verkligen varit till hjälp! Så sugen på att skaffa! :)

Seerose
4/5/14, 12:12 PM
#11

#9 Var köper du sanden? Har bara lyckats hitta småförpackningar chinchillasand och blir ju mycket pengar ganska snabbt. Vore ju helt klart bättre med en stor förpackning.

Heidi
4/5/14, 10:06 PM
#12

#10 

Toppen att du fått svar på dina frågor 🙂

#11

zoo.se eller zoozoo.com 🙂den heter rådasand. Ta så fin som möjligt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Jaguar_
4/8/14, 5:33 PM
#13

Min sambo och jag funderar på att köpa oss två kottar, men ingen aning om hur vi ska få tag på några tyvärr…Min sambo är skitkär i igelkottar och jag har blivit mer och mer intresserad. Fortfarande lite osäker dock.

Kan man få fråga vilken skillnad det är på att ha en kotte vs något annat husdjur så som kanin, marsvin och alla vanliga husdjur utan taggar? :P Funderar även på iller men hört de stinker mycket..Frågan är hur sant det rykted är…

Och hur mycket kan en kotte kosta?

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Heidi
4/8/14, 6:34 PM
#14

#13

Finns uppfödare av igelkottar. Kolla på vår förenings hemsida.

Hur menar du skillnad? Alla djur är ju olika på sitt sätt. Men en av de största skillnaderna är väl att igelkotten är just taggig. Den är ett solitärt djur (ensamlevande) i naturen så det ligger mycket på oss människor att få en ett band till igelkotten. Har man en bra kontakt med sin igelkott kan den kela precis som andra husdjur men sen finns de så klart kottar som inte gillar att kela så mycket. De från individ till individ. 

Jag har aldrig haft egen iller men av de jag träffat så upplever jag att de har en stark doft. Men bästa är nog att fråga inne på Iller i fokus om det. 

Kottar kostar från ca 1000 kr till 3500 kr. Beror på om den har stamtavla, vilken färg/teckning osv.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: