Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2159 ggr
[..$Dog$..]
2014-02-09 17:12

igelkott

hej jag tänker på att skaffa en igelkott(afrikansk Pygme igelkott) vad ska jag tänka på? vad äter den? hur tar man hand om en ? osv jag vill ha reda på allt om den;) och finns det några andra raser på igelkottar??kan man ta med den på resa?

Annons:
Heidi
2014-02-09 18:50
#1

Hej 🙂

Du ska tänka på att igelkotten inte får ha det för kallt tex. Men det finns mycket annat också. 

Igelkottar äter kattmat, insekter och kött/kyckling. 

Enligt lag ska igelkotten ha 20 kvm att vara på. För att den ska få stimulans bör du se till att den har gräv/böklådor de kan krafsa i. Tunnlar och ett litet mysigt hus med fleecefiltar att sova i. En del kottar gillar leksaker som tex bollar. Det kan behövas en värmematta under igelkottens sovställe. Men det beror lite på hur varmt man har i hemmet och hur frusen kotte man har. Har man springhjul ska de va minst 30 cm i diameter. Igelkotten fastnar lätt i hårstrån som virar sig runt tassen. Så de ska man kolla noga så kotten i fått sånt runt tassen. Det kan gå riktigt illa om de händer.

Vad för slags resa menar du?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[..$Dog$..]
2014-02-10 22:19
#2

Tack för svar;) med resa menar jag om den tex kan följa med på bilsemester, i Sverige om man kan ta med kotten. Jag har rätt stort hus ;) så den får nog mer än 20 kvm. Och måste man ge den insekter??

Heidi
2014-02-12 20:52
#3

En sån semester är det nog bättre att lämna igelkotten hemma. Däremot brukar de klara av att följa med någonstans där man stannar en period. Sen är olika kottar olika modiga och tar förändringar olika bra. Min Amy har inga problem att följa med om vi åker till mamma som bor 32 mil bort 🙂

Insekter är igelkottens huvudföda i naturen så jag tycker inte de något man ska utesluta. Varför kan du inte ge insekter?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

ssihn94
2014-02-12 20:55
#4

#2 Det finns frystorkade insekter man kan beställa hem om man tycker det är creepy med insekter (det tycker jag haha).

APPLECHEEK
2014-02-13 10:23
#5

För mig var det en annorlunda resa.
Jag kontaktade en uppfödare först som det inte riktigt funkade
med för jag fick aldrig svar. Sen hittade jag Heidi (Nevadas Igelkottsuppfödning) som också är Sajtvärd här och har skrivit ovan, som hjälpte mig. Nu har jag Bill.

Lite saker att tänka på:
¤ Jag hade läst att man kunde få sina igelkottar tama,
och väldigt tama dessutom. Jag valde att tillbringa väldigt
mycket tid med min kotte. Är med honom ca 6h varje dygn.
Han är väldigt tam, väldigt social, väldigt lätthanterlig.

¤ Tänk på att om du ska ha bur (jag föredrar bur, för jag tycker
att han ska ha sitt kryp-in) så skaffa en stor bur så du får plats med
Hjul och kisslåda matskålar övriga leksaker och hus.

¤ Jag har värmemattor i buren som är tänka för reptiler.
Det håller honom varm.

¤ Jag tar med mig Bill hemifrån ganska ofta.
Jag är hos min mamma ganska mycket och Bill hänger på.
Jag packar honom i en vanlig transportbur (har beställt en annan
i tyg nu som är tänkt för valpar), jag har en snugglesafe under t-buren, jag har brythjärtan (som blir varma när man knäcker dom), jag har med tunnel och filtar samt en låda med mat och en pytteliten matskål samt en pytteliten vattenskål. Jag tycker att jag känner min kotte ganska väl och vad jag ser på honom tycker han att det är trevligt att vara på besök hos andra.

¤ Du ska tänka på att ge den tid, ge den kärlek, uppfostra djuret.
Tänk på att prata med djuret, de kommer komma att förstå vissa saker. De är smarta, de är snälla, och de är ett väldigt roligt härligt husdjur, rekommenderar starkt.

Det var en blandning av info du ville ha och lite annat som jag kom att tänka på.

/ Lala

Seerose
2014-02-13 17:26
#6

#5 Oj, sex timmar om dagen är ju väldigt mycket. Hur umgås ni då?

Annons:
[..$Dog$..]
2014-02-13 18:26
#7

ja jag är också lite rädd av mig för insekter speciellt gäshoppr och larver mm fast fysta kan jag nog kara av, tack för all info #5 väldigtbra att veta;)

Upp till toppen
Annons: