Annons:
Etikettveterinärer
Läst 2557 ggr
Heidi
2014-02-08 22:24

Djuren som gisslan..

Pratade med en bekant vars djur blivit sjuk nu under helgen. På helgen/kvällen/natten finns det inte så mycket att välja mellan så bor man i Stockholmsområdet så är det Bagarmossens djursjukhus man måste åka till.

När min bekanta kommer in med sitt djur på på bagarmossen så konstateras det att djuret är så sjukt att den behöver läggas in. Mitt i allt när djuret läggs in får min bekanta deras mottagarpapper där en av punkterna är:

  • Djuret endast lämnas ut när full kontant betalning erhållits (kontanter, betalkort, kreditkort).

Det vill säga om djuret kan åka hem i imorgon så kan h*n inte ta med sitt djur hem om h*n inte betalar hela summan för kalaset. Det går nämligen inte att direktreglera med försäkringsbolaget på helgen. Innan försäkringsbolaget dragit av sin del så kan det bli en ordentlig summa som kanske inte är det lättaste att få ihop bara så där.

Är det en större summa man ska betala så har de flesta möjlighet att betala bara man delar upp det på faktura men det verkar inte vara ett alternativ utan man ska punga ut HELA summan. 

Djurens hålls alltså som gisslan tills djurägaren betalt hela summan på en gång. INTE okej någonstans tycker jag..

Nu vet jag att bagarmossens djursjukhus är uppköpta av riskkapital som vill tjäna pengar och det är så hemskt att pengavinst går före djuren..

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Tjeja
2014-02-08 22:33
#1

usch! Men i så fall kan de väl inte få räkna på ytterligare dygn som djuret är där utöver när det skulle ha hämtats verkligen? 🤔

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Heidi
2014-02-08 22:35
#2

Jo det gör dom antagligen. Nu tror jag min bekantas familj skulle hjälpa till så de får hem djuret men de långt i från alla som har någon som kan hjälpa så snabbt med större summor pengar. 

Jag tycker man kunde få komma in och betala på måndagen och hämta djuret imorgon om den kan åka hem.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Tjeja
2014-02-08 22:37
#3

Jaltså åtminstonne borde de kunna skriva en vanlig räkning som sedan får regleras av försäkringsbolaget efter helgen innan man betalar den. Varför skulle det vara så omöjligt?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Grodan
2014-02-08 22:38
#4

Ja, Bagarmossen är sådär… och dyrt är det också såhär på helgen


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Heidi
2014-02-08 22:42
#5

#3 

Det tycker jag också. Får hoppas de gör det men de skulle nog inte ha dessa punkter om det inte vore. Hoppas dock de gör undantag.

#4

Ja de märks tydligt att de uppköpta av riskkapital. Pengavinst är det enda viktiga..

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Grodan
2014-02-08 22:43
#6

#5 Det är hemskt jobbigt när djuren blir akut sjuka på helgerna och man måste åka dit.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
Heidi
2014-02-08 22:50
#7

#6

Ja, fy hoppas jag slipper.

Min favoritklinik Doctrivet kommer förhoppningsvis längre fram kunna ta emot även på natten. Då är det dit jag åker.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-02-09 00:36
#8

Vidrigt

APPLECHEEK
2014-02-09 08:26
#9

Fy va vidrigt!

Lamina
2014-02-13 08:06
#10

Nu ska man ju inte ta det som står skrivet på ett papper på allt för stort allvar. Jag har haft en katt inlagd på Bagarmossen över helgen. Det vart inte billigt kan jag lova… Men dom var väldigt lätta att resonera med. Vi sa att vi inte var säkra på att vi skulle ha råd att betala allt på en gång, men det skulle inte vara några problem sa dom. Nu hade vi som tur var råd iaf. Men en husse som hämtade hem sin hund samtidigt som oss hade inte det. Han fick resten på faktura, det var inget tjafs om saken. Att dom skriver så betyder inte alls att det är så dom kommer göra. Det är nog mer en varning för att få folk att tänka efter och inte försöka förhala betalningen. Det är nog bara i riktigt extrema fall dom faktiskt vägrar lämna ut djuret. Om dom ens kan vägra, skulle vara intressant att se vad lagen säger om saken. Men i vilket fall så lär dom knappast göra på det viset. Det kostar dom pengar att hålla kvar djuret. Djuret tar upp plats som behövs till andra djur och kräver tillsyn av personalen. Det vore idioti att blankt vägra lämna tillbaka det. Då är det smidigare att försöka arbeta fram en lösning med ägaren.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Moa-]
2014-02-13 19:42
#11

"Om dom ens kan vägra, skulle vara intressant att se vad lagen säger om saken." Juridiskt sett är djur ting, och näringsidkare har laglig möjlighet att innehålla saker som garanti för betalning, detta kallas retentionsrätt.

Angelica Hallberg
2014-02-13 22:26
#12

jag har varit i kontakt med svenska djursjukvårds styrelse o de fick kopia på bagarmossens avtal..så de ville ta upp det med deras råd den 19 februari…de skulle höra av sig sen.

Lamina
2014-02-20 19:21
#13

Jaha… Vi var in till Bagarmossen igår med våran hund Puzzle. Han har magrat, förlorat muskler och fått urinvägsinfektion. Besöket var en akuttid, och med alla prover och skit som togs hamnade vi snabbt på 3500kr. Och mer lär det bli, då vidare utredning ska göras när UVIn är botad. Direktreglering var inte möjligt, och vi hade bara lyckats skrapa ihop 1500kr… Inga problem sa dom. Vi fick betala vad vi hade och fick resten på faktura. Det var inget tjafs om saken, dom är som sagt väldigt lätta att ha att göra med. Jag tycker det är synd att folk ska hetsa upp sig så för en sånhär sak. Många veterinärer har sagt exakt samma sak. Dom flesta tar inte ens faktura! Med dom måtten mätt är Bagarmossen sjukt bra! Jag har faktiskt varit hos en veterinär som vägrade lämna ut min katt innan han fått betalt. Det hade blivit en liten miss kommunikationen mellan mig och pappa… Föreställ er att sitta där blott 16 år gammal och inte få ta med sig sin älskade katt hem… Det var sista gången jag gick dit!

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
choiicho
2014-02-20 22:37
#14

Åk till Roslagstull nästa gång . Dem kanske har bättre avtal =/.

Heidi
2014-02-20 22:39
#15

#14

Roslagstull ljög mig rakt upp i ansiktet för att få in mer pengar så de undviker jag. Åker till Doctrivet med mina kottar. Men är det natt så finns det inte så mycket mer än bagis att välja mellan.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

choiicho
2014-02-20 23:42
#16

Ah, ja nä då är det förstås förståeligt. =/

Lamina
2014-02-21 00:06
#17

Jag har faktiskt aldrig varit hos en veterinär som inte haft något liknande iavtalet. Varför hänger ni upp er så mycket på det? Jag har ju flera exempel på att dom faktiskt inte gör så…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Heidi
2014-02-21 00:08
#18

På vilket sätt har vi hängt upp oss på det? 

Jag gillar inte bagis oavsett pgr av andra anledningar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
2014-02-21 00:11
#19

Jag har haft djur inlagda utan sådana avtal så det finns kliniker som inte har så.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
2014-02-21 07:39
#20

Att det står i avtal att de tar djuret om det inte är betalt inom 7 dagar ellet hämtat…DETär så inåt helskotta fel…oavsett hur många som har det i sitt avtal.. då kan sjukhus skriva att de behåller barna om du inte betalat ex bb avgiften då…

Annons:
Angelica Hallberg
2014-02-21 07:40
#21

Fungerar det bra i verkligheten så är det bra.. men det ska bort från kontrakten tycker jsg.

Upp till toppen
Annons: