Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 1394 ggr
APPLECHEEK
2/2/14, 11:48 AM

Lära känna sin kotte! Del 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När folk är hemma hos mig och ser hur jag och Bill är med varandra så blir de förvånade. Kanske för att alla förutsätter att en kotte inte är smart men också för att vi har en riktig relation han och jag. Tänkte dra 2 saker som jag lärt mig om min kotte Bill. • LJUD! Jag har distinkta olikheter i ljud han gör. När han försöker "fånga" en doft så smackar han på ett sätt men när han vill ha mat och sitter hos mig så kryper han upp till mitt ansikte och sätter framtassarna på min haka och gör två korta smackningar. Sen blir han tyst och sen gör han om det om och om igen till jag sätter ned honom på bordet och ger honom mat. • TILLIT När jag lämnar över Bill till någon utav mina vänner som vill hålla så stannar han upp innan han börjar leka med den personen. Han stannar upp och kollar på mig som om han vill veta att det är ok: Säger jag inget som svar sitter han bara och kollar på mig. Men säger jag "det är ok, matte är här" då kan han leka hur mycket som helst. Lite av det jag tänkt på!

Annons:
Tjeja
2/2/14, 11:55 AM
#1

Åååh vad kul läsning!

Själv har jag inte och har aldrig haft någon egen kotte, men föreställer mig lite att de borde påminna lite om tex marsvin på något vis. De har ju en himla massa olika ljud för sig…

Mysigt att du och din kotte har så fin kontakt med varandra, den låter nästan lite som en hund när den kollar med dig om kompisen är ok att leka med! hi hi hi.. 😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Heidi
2/2/14, 1:18 PM
#2

#0

Ja sa ju det, du skulle bli bästa kottematten man kan tänka sig 😘❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
2/2/14, 6:28 PM
#3

#2: Lärt mig av den bästa! Min darling Heidi!

APPLECHEEK
2/2/14, 6:32 PM
#4

#1: Ja jag tänkte väl ungefär som du. Men sen var jag hemma hos Heidi och hälsade på henne och hennes Amy och då förstod jag att de är mer lika katter exempelvis än marsvin. Men det är flera som sagt att han är som en liten vovve. Känner så mycket kärlek till den lille.

Seerose
2/2/14, 7:17 PM
#5

Vad häftigt!

Tjeja
2/2/14, 7:49 PM
#6

#4 Vad intressant!

Jag har själv katter, har haft hundar och uppfödning av marsvin.

Vad är det hos kotten som gör att den i din mening påminner mer om en katt? Kan du berätta lite! *nyfiken* 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
APPLECHEEK
2/3/14, 12:40 PM
#7

#6:
Jag tror väl att det kanske är graden utav medvetenhet som jag tänker på när jag säger att de drar mer åt katt-hållet.
Jag har haft marsvin och min brorsdotter har marsvin och enligt min mening så får man inte samma kontakt eller så med den som med en kotte. Så upplever jag det i alla fall. Jag tror att det är det faktum att han lyssnar, uppfattar och agerar därefter som är det jag tänker på.

Du som har haft uppfödning av marsvin, hur tänker du?

Tjeja
2/3/14, 1:27 PM
#8

#7 Jo, jag tänker väl kanske mer biologiskt förstås när jag tänker på likheterna. Så medveten som du beskriver din kotte är ju inte det vanliga med marsvin förstås. Men jag har haft ett par stycken som varit ganska nära det du beskriver. Inte så att det kanske har lytt mig direkt, jag har i f s aldrig tränat några tricks med dem.

Men några av dem har tytt sig till mig lite som en mamma. Kommit rusandes till mig när de blivit rädda. Ville kela med mig och velat vara med mig överallt och vara med och kolla vad jag gör osv. Så tillit har funnits mycket av hos ett par av dem.

Rent mentalt uppfattar jag ändå alla djur som personligheter, kanske mer eller mindre självmedvetna och olika hur mycket de knyter an till en människa. Men oavsett alltid personligheter som man ju som känslig djurälskare lätt förälskar sig i. 

Vad gäller ljud har ju marsvinen verkligen en uppsjö av ljud för sig och flera av mina marsvin kommunicerade tydligt vad de ville när de ville något, och då menar jag inte bara att de ville ha mat, utan även kel eller komma ur buren och vara med mig etc. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

AvyogAlge
2/7/14, 8:54 PM
#9

Jeg synes også at pindsvin/ kottar minder om katte.

Men det er mest fordi at mange er dem lige så gerne vil være for sig selv, som sammen med andre pindsvin/ kottar. Ligesom du har din baggårdskat der hvæser af alle og holder sig for sig selv, findes der også pindsvin der hvæser af alle og helst vil være alene. (undtagen en af det modsatte køn på det rette tidspunkt).

Og ligesom du har dine selskabskatte der elsker at være sammen med mennesker og andre katte. Så har du dine pindsvin/ kottar der elsker deres mennesker og som gerne vil gå i mindre flokke.

  Men især det at de normalt ikke er flokdyr og for det meste har det fint med at være alene meget af tiden, gør at jeg synes de minder om katte.

Upp till toppen
Annons: