Annons:
Etikettallmänt
Läst 4127 ggr
Konkolia
1/19/14, 12:31 PM

Varning! Dvala!

Det går väldigt fort med kottar😳 Igår när jag kom hem från jobbet såg jag att Flo inte hade ätit alls! Blev orolig kollade till henne! Värmedynan var knappt varm å hon var i dvala😳 Inte ens ett värmande bad fick henne att öppna upp å vakna! Hon älskar annars att bada! Helg som det alltid är när saker pajjar… Så kom jag på att jag köpt en elektronisk värmefilt till mig själv… Stoppade in den Tungt andandes kotten på fullt ös i värmen! Efter 15 min tittade hon ut… Ställde fram maten åt henne, som hon kastade sig över glupskt! Vad har jag lärt mig av detta? Skaffa en extra till värmeplatta att ha hemma som back up! Håll koll på era kottar! Det går satans fort!

Annons:
Tjeja
1/19/14, 12:40 PM
#1

Men, jag förstår inte… (har ju ingen kunskap och kottar heller, därför frågar jag).

Varför skulle det vara så farligt för en kotte att gå i dvala? Det är ju naturligt för dem med vinteride? 🤔

Det är väl bara att ta det lungt och värma upp den igen. Men kanske vara försiktig så man inte utsätter den för allt för hög värme då bara!..Eller?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Heidi
1/19/14, 3:24 PM
#2

#0 
Otäckt när det händer men skönt att hon vaknade! Känner igen paniken. *kram*

#1

För våra svenska kottar är vinteride helt naturligt, de äter upp sig ordentligt för att klara av att vara i ide. 

Däremot är det inte naturligt för de afrikanska igelkottar som vi håller som husdjur. De kan dö om de går i ide.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Tjeja
1/19/14, 3:38 PM
#3

#2 Hahaa… Tack Heidi då har jag lärt mig något nytt.

Varför är det så då? Varför är det inte naturligt att gå i dvala/ide för afrikanska kottar då? Tänker att även om de inte har vinter som vi så har de ju ändå tex torrsäsonger etc som de kanske kan vara matfattiga och smart att vila under eller så? 

*nyfiken på att lära mig mer om husdjurskottar* 🙂

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

flikkaan
1/19/14, 4:44 PM
#4

Vad är det för värmeplattor som ni pratar om? jag har läst runt på olika sidor och så men har inte sett någonstans att man behöver värme plattor, hur funkar dom och är det ett måste?

Xoxos hamsteruppfödning  ~  http://xoxoshamstrar.weebly.com/

Seerose
1/19/14, 4:58 PM
#5

Usch, men tur att du lyckades väcka henne.

Jag blir alltid livrädd i förväg när jag läser sådant här…

AvyogAlge
1/19/14, 7:08 PM
#6

Grunden til at det er farligt for vores pindsvin/ kottar at gå i dvale er fordi de sulter, og ligefrem kan dø af sult.

Desværre kender jeg kun danske sider hvor man kan købe varmeplader. :/

Annons:
Heidi
1/20/14, 4:54 PM
#7

#3

Jättebra, det är sidan till för 🙂
Inte så lätt att veta det där med varför en del igelkottar får gå ide men inte andra men nu vet du.

Just varför de inte går i ide i Afrika vet jag inte. Men antagligen har de mat hela tiden så de har inge behov av det. Som Sören skriver så skulle våra afrikanska kottar dö av svält om de går i ide. Våra svenska kottar äter upp sig rejält för att klara vintern men afrikanska kottar är slanka om de äter bra mat och motionerar så de skulle inte ha någon fettreserv att leva av om de gick i ide. 

Kul att du vill lära dig mer 🙂de väldigt intressanta små djur. 

#4 Har man väldigt varmt hemma och en igelkott som är varm av sig så behövs inte värmematta. Men hos mig är det ca 23 grader och utan värmematta försökte min ena hona gå i ide så man ska se upp. Även om man tror de varmt så kan kotten va frusen av sig och försöka i alla fall. Så det kan vara ett måste beroende på värmen hemma samt om igelkotten är varm/frusen av sig.  Man kan köpa dessa värmemattor på tex reptillagret.se. Det är en elsladd med som man kopplar in i eluttaget så de värms upp.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Tjeja
1/20/14, 6:13 PM
#8

Tack för dina svar Heidi! 👍

Men då har jag en annan fråga..

Varför får ni panik om kotten går i dvala om det är svält det handlar om? De lär ju knappast svälta ihjäl varken på några timmar eller ens ett par dygn…

Är det inte bara att värma upp dem så kommer de ur dvalan igen? 

För som jag läser här får jag intrycket av att det är mycket mer "akut" farligt om de somnar än vad risken för svält i sig är…?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Angelica Hallberg
1/21/14, 8:46 AM
#9

Afrikanska går inte i ide om det är vsrmt, det gör inte våra vilda heller om det skulle vara varmt dygnet runt. Mysan har värmefilt o sköna filtsr men varje morgon ligger hon på golvet bakom gardinerna. Hon måste vara väldigt varm av sig. Men man funderar ju på varför hon lägger sig så :) Tur det gick bra med din kotte.

Angelica Hallberg
1/21/14, 5:34 PM
#10

Våra vilda igelkottar går i ide när dygnstempen kommer under en viss graf och vsknar när det är varmt igen..det är därför en del såg vakna kottar i december när vädret var så milt.

Om en igelkotthona får ungar sent på hlsten är risken stor att de ungarna dör av att de har för lite vikt att ta av, de bör väga 1-1,5 kg minst innan hösten så de har o ta av.

O våra kottar som väger 300-500 får ju då inget att ta av så just därför är temperaturen viktig.

Heidi
1/22/14, 8:44 PM
#11

#8

För min del handlar nog först och främst om att det helt enkelt är otäckt. Igelkotten blir väldigt kall och är den i djup idesömn så skulle man nästan kunna mista den för död. Men sen är det också så vad jag förstått att ju längre de varit i ide ju svårare är de att väcka.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Konkolia
1/23/14, 4:18 AM
#12

Det kan jag ju säga att Florence var kall som en isbit å andades på ett tungt rosslande sätt! Inge kul alls! Paniken kom för min del när hon inte ville kvickna till i badet! Det är jue liksom hennes favorit…. Sen är man nog extra känslig eftersom man älskar dom där små skitarna❤️

Angelica Hallberg
1/23/14, 6:37 AM
#13

Usch .. hoppas jag slipper uppleva det!

Annons:
APPLECHEEK
2/3/14, 12:49 PM
#14

Jag fick tips av Heidi om att skaffa såna där värmemattor som man har till reptiler. Det är väldigt väldigt bra. Det håller Bill varm och han är lugn och mår bra. De kostar ju lite men det är värt. Man vill ju inte att sin lille ska gå in i dvala och inte kunna väckas sedan.

Tjeja
2/3/14, 1:35 PM
#15

En smula OT mitt i ämnet nu!

Om ni hittar en kotte utomhus på vintern. Hur ser ni då skillnad på om kotten är död eller i dvala?

Tänker på ett exempel när jag hittade en kotte ute en gång, den låg i gräset bland buskarna i mitten av en rondell.

Jag tog den för att vara död. Den rörde sig ju inte, kändes kall och stel när jag vickade lite på den. Jag lät den ligga kvar där, eftersom jag trodde den var död rörde jag inte mer på den.

Men om jag vetat att den kanske levde hade jag nog hjälpt den att gömmas undan lite bättre under buskarna och täckt över den med lite löv och annat.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Heidi
2/3/14, 3:28 PM
#16

#15

Den kotten var antagligen död. De brukar hitta lövhögar och gosa ner sig i, där de ändå håller värmen någorlunda vad jag förstår. Ligger den öppet ute fryser den ihjäl.

Angelica Hallberg här på iFokus har nog bättre koll på våra vilda! Angelica kan du svara på detta?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
2/3/14, 7:51 PM
#17

Så som jag har förstått det är det otroligt svårt att väcka en afrikansk Pygméigelkott ur dvala om den legat in sig ordentligt. Det hjälper inte att värma upp för risken finns ju att den inte vaknar alls. De gillar ju värme så det är väl lika bra att ge dom det,

ssihn94
2/3/14, 9:57 PM
#18

Jag har en stadig temperatur på 21 grader här hemma men jag värmer ändå min Snugglesafe morgon och kväll. Jag hämtade min första igelkott igår (wiiiie!) och jag känner ju inte honom riktigt än så det känns bra att han har möjligheten att värma sig om han vill :) Det är ju inte svårt direkt heller!

APPLECHEEK
2/3/14, 10:05 PM
#19

#18 ssihn94: Åh berätta, vad heter den lille?

Angelica Hallberg
2/4/14, 6:13 AM
#20

#15 Kotten du hittade var med stor sannolikhet död. De vilda igelkottarna överlever inte om de ligger öppet utan skydd som heidi säger. Därför man ska va försiktig när man börjar vårstäda då de kan va i lövhögat, under oresseningar, ja överallt där de kan krypa in. Drag eller för öppet dör de av när de är i dvala. även om de går ned i trmp o andas långsamt så alstrar de värme av det lilla de kan med sin kropp.

Annons:
Angelica Hallberg
2/4/14, 6:44 AM
#21

.

Angelica Hallberg
2/4/14, 6:45 AM
#22

Igår morse hittade jag mysan i dvala… visste ju vad jag skulle göra men rädslan kom ändå. Mysan väljer att lägga sig bakom gardinerna på golvet istället för i boena med filtar o vörmedyna. jag tog värmedynan o satte på varmaste. Höll henbe tätt intill o ropade henbes namn. Märkte att hon efter ett tag slappnade av så man kunde börja ana magens päls o eftet ett tag då jag höll henne o lutade så hennes rumpa var uppåt så började huvet titta ut… lättnad.. men hon blundade än… ytterligare någon minut senare tittade hon.hon slickade mig på fingern VäLDIGT trött o vinglig när hon stod upp, ungefär som när man ser ett djur som varit sövt o vaknar upp. absolut en jobbig upplevelse. Nu har vi utrustat hörnen vid gardinerna med stooora filltar så hon inte ska komma på bara golvet vid gardinerna o så har vi extra element på till o från. det tog ungefär 10 min att väcka henne.

Tjeja
2/4/14, 10:43 AM
#23

#22 Oj vad obehagligt! Men skönt att det gick bra att väcka henne till slut i alla fall! 🌺

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ssihn94
2/4/14, 12:06 PM
#24

#19

Han heter Radagast men kallas för Ragnar :D Är redan jättejättekär i den lilla parveln ❤️

Konkolia
2/4/14, 6:04 PM
#25

Det är det som är det läskiga!!! Det går så jävla fort!!! Skönt att du lyckades väcka henne!!! Jag har köpt nya värmemattor till båda mina kottar!!! Den som är gammal men fortfarande funkar. Blir min nödbackup! Det är reptilmattorna jag har under mina kaninburar, är varmt å gosigt😊

Upp till toppen
Annons: