Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 823 ggr
Tiarilir
1/18/14, 2:31 PM

Halvt Uppgiven Förälder

Trots alla varningar innan inskaffandet av min igelkott trodde jag att det skulle gå galant. Oj, vad det visade sig vara en fel bild.

Det började redan efter att jag hämtat henne i slutet av oktober, då jag liksom fler jag pratat med här på iFokus insåg att uppfödaren var extremt oseriös och antagligen varit inkapabel till skötsel under uppväxten (Mamman hade dött när de var små, likaså en unge. Inget köpbevis gavs, och stamtavlan som lovades att fås i efterhand sågs aldrig till. Hörde av uppfödaren en gång efter köpet och sen inget mer)

Efter det har jag haft en del problem med värmen, samt val av temperaturökare. Bor i en hyresrätt där värmen i stort sett inte går igång förrän temperaturen ligger på 18 grader, vilket var ett stort problem. Det ledde till att jag isolerade om fönster och ytterdörr till områdena hon fått tillgång till, samt skaffade en värmefläkt för att öka temperaturen. Det visade sig att Lillemor (hennes namn) var livrädd för ljudet så jag var tvungen att leta en annan lösning. Hittade en värmekudde man värmer i microvågsugn som håller värmen i 10-12 timmar, kompletterat med ett oljeelement för att hålla temperaturen vid i allafall 23 grader i rummet, och varmare vid sovytan. Trots detta har hon en gång försökt gått i dvala, något jag upptäckte i relativt bra tid och kunde styra bort rätt snabbt.

Sen dess har det inte varit några större problem, förutom att hon har en fruktansvärt grinig attityd (vilket man får acceptera, antar jag.) och har även bitits mindre hårt några gånger när hon blivit väckt (pga orolighet för att hon ännu en gång ska dvala).

I morse när jag vaknade hade hon inte rört maten, vilket borde gett mig någon röd varningslampa, men inte förrän jag kommit hem efter ett ärende förstod jag att något var fel. Lyfte up henne men hon rullade inte ut sig, och när jag väl fick ut henne så var hon iskall. Försökte värma henne genom min kroppsvärme men hon puffade och fnös bara, och jag fick till och med ett par bett. Nu är hon uppe och äter i allafall då jag till slut la henne i närheten av elementet för att få upp temperaturen ytterliggare - men jag känner mig vilse.

Har ni några tips på hur jag kan förhindra det här i framtiden (jag inser att risken blir större varje gång ett försök görs) samt hur jag kan få henne att acceptera mig som en vän?

Annons:
Kottesnutt
1/18/14, 3:40 PM
#1

Vilken uppfödare handlar det om? Du kan PMa mig om du inte vill skriva ut det här.

Heidi
1/19/14, 12:18 AM
#2

Jag har haft kontakt med andra som också köpt kotte från den uppfödaren. Väldigt tråkigt att personen är så oseriös. Vi får hoppas den uppfödningen inte fortsätter. Många verkar fått kottar med ringorm därifrån men hoppas du slapp det?  

Ang värme så har jag också 23 grader i kotterummet men kottarna har också värmemattor som står på hela tiden. Min Amy har också försökt gå i dvala men sen hon fick sin värmematte så har det inte hänt. Hon lägger sig alltid och sover på den då den ligger under hennes hus. Värmemattorna köpte jag på reptillagret. 

En del kottar är surare av sig men hantera den varje dag och ge något gott den tycker om att äta i samband med det som tex mjölmask. Då förknippar den förhoppningsvis umgänget med dig som något trevligt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

APPLECHEEK
1/19/14, 8:06 AM
#3

Om hon har en inhängnad kan du ha reptilvärmemattor. Sen har jag också ett litet extra element vid Bills bur. Kostade 199kr. Prova det!

Athena88
1/19/14, 11:13 PM
#4

Undrar också vilken uppfödare det är?

Upp till toppen
Annons: