Annons:
Etikettfoder
Läst 4243 ggr
Heidi
1/12/14, 9:52 PM

Barfa tamigelkottar

Vet att en del är totalt emot det medans andra inte är, jag syftar alltså på att Barfa (Biologiskt rå anpassad föda) igelkottar. 

I det vilda äter igelkottar insekter men även döda djur som de hittar och kanske till och med något levande om de lyckas fånga. 

Man läser oftast att igelkottar absolut inte ska ha rått kött men i samma andetag sägs det att man kan ge pinkies (nyfödda musungar som avlivats). Men vad är inte pinkies om rått kött? 😉

Med tanke på att igelkottar inte varit domesticerade alls lika länge som katter och hundar så bör inte deras magar ha ändrat sig särskilt mycket ang vad de tål osv. 

Jag har själv gett mina kottar rått kött och inte haft några problem. Dock har de hela tiden haft ett kattfoder utan spannmål som bas. Men funderar på att gå över till att bara ge hundfärskfoder och insekter. Färskfoder som jag funderar på att ge är tex vom og hundemat, det är ett märke. Det finns lite olika märken med färdig barf dvs färskfoder. 

Vad tycker ni om Barf? Skulle ni ge era kottar det? 

Många rekommenderar tex Royal canin torrfoder till igelkottarna och det tycker jag är onaturligt om något. RC innehåller mycket majs/spannmål. 

Obs, jag vet att foder är ett känsligt ämne för många så jag hoppas vi kan diskutera detta på en trevlig nivå där alla får säga sina åsikter 🙂Även att jag tycker så här så är jag intresserad av att höra er andras åsikter också.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
mollylinn
1/13/14, 10:52 PM
#1

En väninna till mig pratade om barfning innan jag hämtade Pixi. Hon är hundmänniska och har väninnor med både katter och någon med kotte. Jag tycker att det låter betydligt mer naturligt än torrfoder.

Nu är ju jag helt ny som kottemamma och Pixi äter än så länge enbart just Royal Canin (mother and babycat) torrfoder, som hon verkar älska. Jag har också försökt ge ett blötfoder från Hills som hon fick hos uppfödaren men hon vägrar äta det här. Kanske gillar hon inte kycklingsmak för vi har det på blötmaten och även på kattgodissticksen jag försökte belöna henne med vid vår soffmysstund ikväll.

Min tanke är att jag vänjer henne över till ett annat torrfoder när påsen vi har börjar ta slut och sen ger henne en diet av en blandning av torrfoder/kött/ägg(?) och insekter. Men barfning måste jag titta närmare på. :)

Sploutt
1/14/14, 12:25 AM
#2

Har ingen kunskap om igelkottar alls (desto mer om barfning), men varför ger man igelkottar kattmat och inte hundmat? Behöver dom mer taurin precis som katterna? Och en sak, barf och färskfoder är inte samma sak. Färskfoder har vitaminer och mineraler och sånt tillsatt, och barfar man sätter man ihop allting själv, från grunden :) Färskfoder kan också innehålla spannmål. Men annars, kör hårt! Klart att kottarna ska äta rått :D

Heidi
1/15/14, 10:03 PM
#3

#1

Ja det är det definitivt. Självklart ska du ge det hon är van vid nu i början. Vilket torrfoder kommer du köra sen? Jag har kört på spannmålsfritt foder. Men vill köra ännu mer naturligt. 

#2

Jag pratade med en uppfödarvän om det där och anledningen ska vara att kattmatskulor generellt sett är mindre och lättare att tugga sönder. Hundtorrfoder ska vara hårdare. Vet dock inte om det är så.

Men kan man då inte kalla färskfoder för färdig BARF? Det färskfoder som inte innehåller spannmål och sånt alltså. 

Ja men det känns liksom logiskt. Finns en artikel här på sidan som är skriven före min tid som Sajtvärd och där står det att igelkottar kan få magsjuka av rått kött osv. Men i det vilda så äter dom ju rått. 

Kommer nog ta ett tag men ska försöka fasa över samtliga rovdjur här hemma på färskfoder. Får dock inget svar på Barf i fokus hur många % hjärta man ska tillsätta om man använder sig av Vom og Hundemat (33) till katter. Har fått för mig de 30 % men inte helt hundra. Du vet kanske? 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Sploutt
1/15/14, 10:31 PM
#4

#3 Nej färskfoder är inte barf. Inte ens det spannmålsfria :) Barfar man så komponerar man ju ihop inälvor, kött och ben själv. Men färskfoder är absolut bra att börja med! 

Katter ska ha ca 17% hjärta, jag vet inte hur det är med igelkottar. Att katter ska ha mer hjärta än hundar, är för att hjärta  innehåller mycket taurin (kycklinghjärta är dock väldigt taurinsnålt), och katter kan inte själva "tillverka" det i kroppen i samma utsträckning som hundar. Jag hade också rekommenderat att inte använda ett kycklingbaserat foder, för då går man miste om mycket nyttigheter som finns i rött kött. Hade jag gett färskfoder hade jag gett ett som är baserat på rött kött, sen kan man ju variera litegrann. :) Jag vet dock inte hur många procent hjärta det redan finns i VoH 33, men det kanske står på? Jag hade hellre gett emmzo, för jag tycker att det är ett bättre märke.

MEN som sagt, jag vet inget om igelkottar! Nu talar jag ur katt(och hund)perspektiv :)

lilljaeger
1/16/14, 5:57 PM
#5

Oj detta var riktigt intressant! Jag har oxå bara fått höra att man inte ska ge kottar rått kött och allt som serveras ska kokas först. Själv använder jag Royal Canin Kitten nu eftersom kotten är över ett halvår och kommer troligen fortsätta med RC för de var de som uppfödaren rekomenderade. Och så klart lite larver  :)

Sploutt
1/16/14, 7:11 PM
#6

Jättekonstigt att man inte ska ge igelkottar rått kött, det är ju det dom äter i naturen :) torrfoderbolagen har SÅ jävla stor makt, så folk tror att det är det enda rätta att ge. vilket är idiotiskt… kolla på ingredienserna i din RC, så ska du se hur trevliga grejer det är ;) DET om något är onaturligt, jag lovar.

Annons:
mickro
3/21/14, 1:45 AM
#7

Om man nu väljer torrfoder borde det isf vara ett spannmålsfritt, tex orijen. Rc är inget bra foder då det innehåller alldeles för mycket spannmål och majs och näst intill inget kött. Nu har jag ingen kotte, men skulle jag ha det skulle jag garanterat endast ge rått. Det gör jag till alla mina djur. Kokar ju inte grönsakerna till marsvinen så varför tillaga köttet till kottarna?

Angelica Hallberg
3/21/14, 7:02 AM
#8

Visst kan man ge rått till igelkottar. Det som är det knepiga är då att tänka noga på VAD du ger dem. eftersom jag tog hand om 5 vilda igelkottsbebisar så fick jag stå i kontakt med viltrehabiliterare o vveterinären. igelkotten tål att äta kött ungefär det vi människor tål att äta rått om man tänker på rent kött från affären. sen är vissa mer känsliga än andra. så ta det försiktigt i början… det kan slå ut tarnen såckotten blir dålig.

susann87
3/23/14, 4:00 AM
#9

dum fråga men varfr får inte igelkottar äta spannmål? vet att det naturligtvis inte är deras naturliga diet men är det farligt? min kotte äter kattkulor med ris i och han verkar inte må dåligt av det… han är lite bortskämd så äter dessutom enbart kokt kalkon och i andra hand kycling=) har serverat annat men han svälter hellre än äter annat, då syns det verkligen att de äregensinniga kattdjur=)

Tänker inte servera döda möss(vilket namn man än försöker ge dem) men kan tänka mig frystorkade maskar som snax(om det duger till honom) men vart köper man det?

susann87
3/23/14, 4:05 AM
#10

vore kul att se en igelkott tillreda kött förresten😂den förklaring jag fått för att man inte ska ge rått kött/svenska maskar och kryp är att de innehåller parasiter som inte afrikanska igelkottar tål.

AvyogAlge
3/23/14, 7:10 PM
#11

Der er ingen næring for pindsvin/ kottar i kornprodukter/ spannmål, og hvis de spiser sig mætte i det, kan det være de ikke får den næring de skal have. I meget små mængder er der dog ingen grund til at tro at kornprodukter/ spannmål er farlige for dem.

Du kan sagtens give dit pindsvin/ kottar frysetørrede orme/ maskar. Du kan købe dem i mange dyrehandlere og online i butikker der handler med ting til terrariedyr.
Problemet med parasitter opstår kun hvis du selv fanger de insekter i naturen.

Upp till toppen
Annons: