Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 2284 ggr
APPLECHEEK
1/10/14, 9:21 PM

Trotsåldern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bill är ca 11 veckor gammal. Han har en STOR personlighet för att vara en sån liten varelse. De senaste tre dagarna har han varit tjurig lite titt som tätt. Han nafsar/bits väldigt mycket. Sen får han "time out" och när han kommer tillbaka är han hur gullig som helst. Jag börjar tro att han har hamnat i trotsåldern. Han har generellt bars varit mys-kotte och mamma-gris precis hela tiden men nu är han tjurig lite då och då. Han är uppe och röjer längre, det kan ha med det att göra också. Jag är den mest neurotiska kotte-ägaren någonsin och kontaktar fina Heidi över saker hela tiden. Men jag blir på riktigt orolig att han inte tycker om mig, att han inte trivs hos mig. Ju äldre han blir desto hårdare nafsar han och det är inte ok. Jag vill att han ska må bra. Jag vet inte hur er andras situation ser ut men jag försöker ge Bill det bästa liv han kan få. Jag umgås mycket med honom och jag vill att han ska må bra. Vill inte att han ska må dåligt. /// Lala

Annons:
Heidi
1/11/14, 12:17 AM
#1

Jag är säker på att Bill mår bra och känner sig som en älskad liten igelkott. Självklart ska han dock inte naffsa. Du får försöka jobba bort det även om de inte alltid är enkelt. 

Om han är extra tjurig nu så kan det också vara taggbyte på gång. Då blir de tjurigare för de jobbigt för dom. Men det går över 🙂
Ser du att nya taggar är på väg genom huden och han ser lite torr ut så bada i babyolja. 

Du är en toppenmatte så försök slappna av vännen ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Seerose
1/11/14, 12:33 AM
#2

Känner mig precis lika orolig och nojig över min lilla kotte. Hon byter taggar och jag vet att det är därför hennes humör är upp och ner. Men det är ändå så väldigt skillnader från ena stunden till den andra.

Nu när hon precis varit ute ganska länge och inte hittade tillbaka in i buren igen (hon har inte fattat det här med bron, vet inte hur jag ska få henne att göra det, den är ganska hög) blev hon riktigt arg och till och med "attackerade" – hoppade runt och nästan morrade.

Men räknar nästan med att det är annorlunda imorrn igen.

Angelica Hallberg
1/11/14, 10:39 AM
#3

Gosa med kottarna o ha mycket tålamod, det går snart över o då är de sina gamla mysiga jag igen.. Ungefär som tonåringar .. Hihi

Konkolia
1/11/14, 4:56 PM
#4

Tips för bron! Jag la småbitar godis på bron,början till slut. Mina kottar är tokiga i mjuka kattstix!😀

Seerose
1/11/14, 6:57 PM
#5

#4 Tack, får försöka testa det. Kan du säga mer exakt vad för godis, märke och smak och så? Har aldrig haft katt heller så kan inte så mycket om sådant godis

Kan bron vara för hög så att de blir osäkra? Är det farligt om hon skulle ramla ca 1 dm? Den är ganska bred.

AvyogAlge
1/11/14, 7:52 PM
#6

Har du prøvet at puste ham i hovedet når han bider APPLECHEEK? Jeg ved der er nogen pindsvineejere der har haft held med at vænne deres pindsvin/ kotter af med at bide på denne måde.

Ved du om der er noget bestemt du gør som han måske ikke kan lide? I starten aede jeg ofte Avy under kinden, og jeg tror det er en af grundende til at han bed.

Som sagt har Avy også bidt mig i en periode og han har også været ret hidsig og hvæst og vist pigge. Men nu er han et rimeligt fredeligt pindsvin/ kotte. Så det kan godt ændre sig med noget tålmodighed.

Når du siger du giver ham en "time out" hvad gør du så?

Annons:
Heidi
1/12/14, 12:41 AM
#7

#3 Håller med dig Angelica, man får bara fortsätta gosa och ha tålamod. 

#4 Bra tips med bron 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
1/12/14, 1:49 AM
#8

Min har ju börja bitas nyligen, och hon bits hårt. Bitit mig en gång så de börja blöda och även min sambo. Senast i går bet hon mig två gånger i handen :/ Och som sagt de gör ONT. Hon är ca 5 månader och vad jag ser håller hon inte på att byta taggar  =/ några förslag på varför hon bits? Och vad ja kan göra åt de? Vågar knappt ha henne innanför tröjan längre då hon bet mig riktigt ordentligt i ryggen och på magen :p

Angelica Hallberg
1/12/14, 10:45 AM
#9

Har du någon ny tvål eller parfym? När är det hon oftast biter, vid hennes normala vakentid eller om ni väcker henne på dagen?

lilljaeger
1/12/14, 12:03 PM
#10

Har parfymfri tvål och  när ja tvättar händerna och varit noga att tvätta dom efter jag ätit nå gottigt som tex. popcorn som kan trigga till bitandet. Jag funderade på om de hade nått med att vi måste öka antalet larver? Hon får några larver i veckan, alltså inte varje dag. Kna de påverka?

Sen har jag och min sambo varit hemma mycket mer nu över jul och nyår. Vi har låtit henne vara under dagarna men hon har ju klart vaknat flera gånger eftersom vi rör oss i hemmet. Kan dom bli griniga om dom inte "får" sova  lika mycket som dom är vana vid? :p

Angelica Hallberg
1/12/14, 1:10 PM
#11

svårt o säga, men isf lär ni märka det nu när ni kanske jobbar som vanligt.

har ni kollat så hon inte har ont i typ tandkött eller så? våran mysan fick tandköttsinflammation en gång o då var hon lite småsur. fast hon bet iof inte.

lilljaeger
1/12/14, 2:33 PM
#12

Får inte se tänderna på henne :/ hon är fortfarande lite rädd av sig och tycker inte om att man pillar runt munnen. Men fick faktiskt klappa henne över nosen för första gången igår! fast inte magen :p

Angelica Hallberg
1/13/14, 3:10 PM
#13

Bra :)

Annons:
APPLECHEEK
2/3/14, 8:45 PM
#14

Tack för alla svar! Behövde verkligen höra ifrån fler att Bill inte är udda med sitt beteende. Det som var det jobbiga vad taggbytet. Han hade otroliga svårigheter ett tag och det var väl svårt att uttrycka det. Men nu kan man sättet och då får man hjälpa honom på traven. Det händer ju dock då och då att Bill nafsar till i handen, det kommer man inte riktig ifrån. Jag brukar säga "FY" och blåsa på honom. Det funkar! Om han inte är skitarg då blir det time out i buren. Men det brukar ordna sig bra. Det jag var mest orolig för var tanken på att han inte skulle trivas, men allt hade naturlig förklaring! Tack för all hjälp Tack för era ord Tack för era råd

Angelica Hallberg
2/4/14, 6:16 AM
#15

Kul att det löste sig :)

APPLECHEEK
2/4/14, 6:10 PM
#16

#15: Ja det funkar mycket bättre nu!

Upp till toppen
Annons: