Afrikansk Pygméigelkott

20 Kvadrat

2014-01-02 09:25 #0 av: APPLECHEEK

Tänkte att vi kunde prata om det här med utrymme för en igelkott.
Det finns en namninsamling här på forumet där man kan skriva på för att få det ändrat med vad ytan till en kotte ska vara.
Är 20kvm för mycket? Är det lagom?
Kan utrymmeskraven vara en avskräckning för framtida kotte-ägare?
Osv. Skriv gärna lite om hur du tänker.

Anmäl
2014-01-02 13:05 #1 av: Ponnymuppen13

Jag tycker själv att det är lite för mycket, jag tror starkt på att en kotte kan klara sig på en mindre yta om den har ett springhjul och andra roliga saker!

Jag kan inte ha kotte då kraven på ytan de skall ha inte räcker till, och det är väl många som vill skaffa en igelkott men inte har plats, precis som jag. Det är synd. :(

Anmäl
2014-01-02 14:51 #2 av: mada0923

Jag är lite skeptisk till 20 kvm som minsta yta... dock är jag 100 % säker på att en kotte ej kan trivas instängd i en bur.

Vår kotte har aldrig typ trifts i sitt bo (inrett med mysiga filtar och leksaker) hon sover på lite olika ställen den har typ 3 favorit platser som den sover (Bakom tvbänken)(Intill elementet i köket)(Sko hyllan gärna ner krypen i en sko) på dag tid.

På natten far den fram över allt detta gör dock att städning blir lite tråkigt då vår cocos ej är 100 % rums ren så golv torkning och dammsugning är ett konstant på gående arbete skulle nog säga att de få gånger hon gör sina behov i sin toa lätt låda är få då hon har själv valt att göra 65 % av sina behov strax intill sina matskålar men en och annan kotte bajs får man allt dammsuga upp dagligen

Vår kotte har fri till gång till hela lägenheten.... 68 kvm det enda jobbiga är att igelkotts säkra alla små gömställen där man ej vill att hon skall krypa in.

Toppen djur om man jobbar dag tid lovar att kotten ej saknar dig medans du är på jobbet eller skolan.

social och nyfiken sen kväll och natt... dock väldigt aktiv på nätterna och nyfiken lite förvånad att ett så pass litet djur kan låta så pass mycket när den undersöker allt för att kolla om något förändrats sedan natten innan.

Lovar hade jag haft större lägen het så hade hon gärna utforskat hela den med

Anmäl
2014-01-02 16:51 #3 av: AvyogAlge

Jeg er jo ikke svensker men derimod dansker. og jeg bor i Danmark. I Danmark siger loven at hvert pindsvin/ kotte skal have en kvadratmeter og det er hvad mine pindsvin/ kotter har. Den ene går i et stort terrarium, den anden går i et stort bur. Det er ikke mit indtryk at de lider nogen nød. Der er plads til flere huler i begge bure, og Avy har i sit bur to vidt forskellige hjul. (Et Crittercribs hjul og en flying soucer), så der er god mulighed for pindsvinene/ kotterne kan gemme sig forskellige steder og dyrke motion. Derudover er minst den ene pindsvin/ kotte ude stort set hver aften (dog  ikke fortiden, da jeg håber Alge er gravid, og er bange for at forstyrre hende med små unger).

Jeg tror godt at folk kan blive skræmt væk af de store krav til at pindsvinets/ kottens plads. I England, Tyskland og Danmark er det mit indtryk at der er mange flere der har pindsvin/ kotter end i Sverige. Men det skal dog siges at der heller ikke er mange der har pindsvin/ kotte i Holland, så det kan godt være at min teori ikke holder.

Men jeg er ikke sikker på at det bør være et mål i sig selv at flere får pindsvin/ kotter. Det er et lidt specielt kæledyr, og der er mange nye ejere der bliver overraskede over hvor meget arbejde der lægger i at gøre de fleste pindsvin/ kotter tamme.

Anmäl
2014-01-02 17:23 #4 av: Ponnymuppen13

#2 Nejnej, en kotte skulle absolut inte trivas instängd i en bur, det tror inte jag heller. Men 10 kvm tror jag en kotte skulle kunna leva lycklig på.

Anmäl
2014-02-03 20:18 #5 av: APPLECHEEK

Enligt min mening är 20kvm för mycket. Jag tror också att kravet gör att
många inte kan skaffa kotte. Det är synd.

Jag tror inte heller att en kotte kan trivas enbart
i bur, men jag ser inge fel på att ha en stängd bur men
att kombinera med att plocka ut sin lille.

Bill har möjlighet att kliva ur sin bur men har inte gjort
det en endaste gång. Han är i sin bur och har sitt liv där
MEN han tillbringar ca 6h utanför buren tillsammans med mig.
Jag känner att jag inte kan tvinga honom att gå och promenixa
utanför buren. När jag provat att låta honom gå ute tittar han på
mig som "skojar du?!", så vi gör på vårt sätt istället. Han har sitt burliv
i kombination med sällskapande i ca 6h med mig.

Vi ger våra kottar allt de behöver;
De har hjul - För motion
De har mat framme - För att stilla hunger
De har vatten framme - För att stilla törst
De har chinchillasand i låda - För lek och toabehov
De har "hus" - För att kunna gömma sig och vara ifred.
Vi fyller deras behov. Därför ser jag inte varför de ska ha
20kvm, men till lagen ändras följer man den, dock så kan
msn inte tvinga sin lille att gå utanför buren för promenad.
Då får man kanske ha tid att umgås istället - såsom vi gör.

Jag tycker att det är otroligt tråkigt när jag hör det som #1 Evelina
säger, att hon inte kan skaffa kotte när hon så uppenbart skulle bli
en bra kotte-mamma, det är synd.

Anmäl
2014-02-04 17:13 #6 av: Ponnymuppen13

Haha, jaa.

Men förhoppningsvis ändras lagen om ett tag, men man vet ju inte hur lång tid det kan ta..

Hoppas hoppas!

Anmäl
2014-02-04 18:09 #7 av: APPLECHEEK

#6:
Får jag fråga hur stort du bor?

Anmäl
2014-02-04 18:14 #8 av: APPLECHEEK

#6:
Tycker bara att det är tråkigt.
Du älskar ju kottar uppenbarligen
och du skulle nog bli en fenomenalt
kotte-mamma ... Lagen måste verkligen ändras!

Anmäl
2014-02-05 07:13 #9 av: Ponnymuppen13

Jag bor fortfarande hemma, det är därför. Mitt rum är väl 15-16 kvm, ganska stort. Men inte nog stort för en igelkott.
Och utanför mitt rum kan vi inte ha.. :S

Ja, lagen MÅSTE ändras!

Anmäl
2014-02-05 09:45 #10 av: madde75

Ibland stänger jag för rummet till min kotte är ca 20 kvm men hon vill ha gärna större hon är van o springa i hela huset.. . så eftersom en igelkott kan springa flera km på en natt tycker jag o min kotte att ca 20 kvm eller mer behövs för att den får springa rejält . Om man tänker till sig själv skulle det inte vara så stimulerande att ha mindre eller bara ha ett hjul att springa i varje natt. Jag skulle känna mig instängd och tycka att det var dö tråkigt.

Anmäl
2014-02-05 11:36 #11 av: APPLECHEEK

#10:
Men det är ju din kotte det.
Det finns ju kottar som inte vill vara ute
och gå i en hel lägenhet. Min kotte exempelvis
blir bara arg om jag försöker släppa honom
lös i lägenheten. Faktum är att detta är ett
Väldigt litet djur. Anledningen till att lagen är såhär
är ju att det klassas som zoologiskt djur.
Men om lagen skulle ändras så betyder inte det
att man inte kan fortsätta med att ha sin kotte lös.
Dock är Evelina Blick ett ypperligt exempel på varför lagen bör ändras.
Hon har tillgång till 16kvm men kan enligt lag inte ha kotte. 20kvm är inte nödvändigt. Det hindrar folk att få vara djurägare.

Anmäl
2014-02-05 11:42 #12 av: APPLECHEEK

#10:
Du tycker att det är verkar tråkigt.
Att inte ha tillgång till mer. Men du är en människa.
Vi har andra tankar. Men jag tror inte att kottar har
samma stimulansbehov som vi människor har.
Jag menar inte att man ska stänga in dom,
Men man kanske måste umgås på ett annat sätt också.
Men 20kvm. Det är mycket. De skulle kunna ha hälften och
fortfarande ha mycket att springa på i kombination med hjulet.

Anmäl
2014-02-05 22:10 #13 av: susann87

jag kan ju tycka(har just byggt lösdrift till hästar) där tre hästar och 2 tjurar behöver 26kvm att 20kvm är trångsynt till igelkottar... Men sen beror det ju på tolkning för naturligtvis får hästarna större ytor att röra sig på när man räknar hagar...men som grundregel kan jag tycka att en igelkott kan få mindre utrymme men tillträdde till större utrymme när den är aktiv.. är man dessutom aktiv ägare och kan bygga lite broar, våningar osv tycker jag det ska räknas... fr som min kotte är verkar inte höjd vara något problem(så länge det är säkert att han inte kan falla naturligtvis)... överhuvudtaget vad gälller djur och djurhållning strävar jag efter mindre tabeller och mera djursyn och se vad individen behöver och hur den mår.... men det är jag det.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.