Annons:
Etikettallmänt
Läst 1485 ggr
[erikam]
2013-12-30 21:43

Allergisk mot kottar?

Hej! Har en fråga till er som är erfarna på kottar. Jag är pälsdjursallergiker, är man då även allergisk mot kottar? Jag har googlat men får bara massor olika bud, jag har heller inte någon plan på att skaffa igelkott utan är bara väldigt nyfiken.

Tack för svar 🙂

Annons:
Heidi
2013-12-30 21:49
#1

Ja det kan du vara. Oftast reagerar man inte med så kallad hösnuva utan de blir mer utslag i huden tex nässelutslag. En familj som ville ha kotte där en i familjen var allergisk råkade ut för just detta när de fick träffa en av mina kottar för att se om det hände något. 

Men kan tänka mig att om man är ordentligt allergisk så finns det säkert nån som även kan få hösnuva av kottarna.

De är inte allergifria i alla fall även om en del tål de bättre. Men att träffa kottar är det bästa sättet för att veta 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[erikam]
2013-12-30 21:53
#2

#1 Okej. Där ser man, tack så mycket för ditt svar 🙂 Det skulle vara roligt att få träffa en kotte, jag har aldrig stött på en förutom i det vilda. Även "kul" att se om jag skulle reagera på den. Synd att jag inte känner någon som har kotte. 

Har igelkottar något underlag? Jag menar exempelvis där de sover/myser eller liknande, jag har läst att de ska ha plats på minst 20 kvadratmeter? Jag är ju även allergisk mot hö, spån, halm och allt sånt. Förlåt för kanske helt dumma frågor… 😛

Heidi
2013-12-30 22:02
#3

#2 Varsegod 🙂
Orkar du åka till Sthlm kan du få träffa kotte hos mig. 

Ja de ska ha 20 kvm men en del av oss har öppna kaninburar som kottens kryp in. Där i har jag just nu toalätt men vid nästa städning av underlaget kommer jag byta till Fresh and clean. I toalådan har jag chinchillasand. Men man måste inte ha underlag i buren. Jag har det mest då det kan hoppa ner en bajskorv eller två när de springer i hjulet 😉och för att de ska kunna böka i underlaget samt att jag tycker de ser trevligare ut. Min sambo har egentligen pälsdjursallergi och astma han klarar dock mina djur bra men jag skulle nog inte kunna ha spån eller hö hemma för de reagerar han på. Jag reagerar själv också på spån och hö. Har typ damm och pollenallergi. 

I igelkottens lilla sovhus så brukar man ha fleecefiltar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

i fokus
2013-12-30 22:04
#4

#2 

Du kan använda fleecefiltar också, har sett många som använder det. Men det blir såklart mycket roligare att ha något att gräva i.

 
Har du något speciellt du använder, Heidi?

i fokus
2013-12-30 22:05
#5

Oj förlåt, såg inte att Heidi hade postat!

[erikam]
2013-12-30 22:11
#6

#3 Det ska jag absolut ha i åtanke om jag passerar! 😃

Okej men det låter ju väldigt bra det där. Om jag inte reagerar på själva kotten så kanske det finns en chans när jag vill skaffa djur i framtiden igen. Förhoppningsvis finns det något djur jag kan ha. Jag ska kika runt lite på sajten efter artiklar så slipper jag ställa tusentals jobbiga frågor till er. Tack så mycket för svaren! 🙂

#4 Tack så mycket för ditt svar också 🙂

Annons:
i fokus
2013-12-30 22:55
#7

#6 Du är alltid välkommen att ställa frågor på sajten, det finns ändå så många som gärna vill hjälpa till! :)

AvyogAlge
2013-12-30 23:04
#8

Jeg vil bare give Heidi ret.
Du kan godt være allergisk overfor pindsvin/ kotter. Men da pindsvinene/ kotterne har en pels der er meget anderledes end f.eks. hunde og kattes, er det langt fra sikkert at du er allergisk overfor pindsvin/ kotter selvom du er allergisk overfor andre dyr.

Og jeg kender også mange der bruger filttæpper som underlag, så de undgår problemerne med hø og støv.

Upp till toppen
Annons: