Annons:
Etikettfoder
Läst 1391 ggr
lilljaeger
12/22/13, 1:31 PM

Julgott?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker era igelkottar är lite speciellt gott?

Precis lärt min Decibel att äta zofobas (så länge de inte rör sig för då blir hon rädd). Annars är hon väldigt kräsen med mat. Föredrar sitt torrfoder, men ibland får jag i henne lite kokt kyckling. Min lilla tös är nu 5 månader och väger ca 350g.

Skulle behöva lite olika tips på gottigt att ge kotten. =)

Annons:
Heidi
12/22/13, 1:37 PM
#1

Här hemma tycker kottefröknarna om kackerlackor, mjölmask och blöt kattmat. 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
12/22/13, 1:39 PM
#2

Vilken typ av blötmat kör du? märke och smak? testade en liten påse men min tös bara vände på klacken och tassade iväg :P
Kackerlackor rör sig så de vågar hon nog sig inte på. just nu hugger vi huvudet av zofobasarna så dom ligger still medan hon äter :p
Annars har jag funderat på frystorkade syrsor? tror du de kan funka :)?

Heidi
12/22/13, 1:43 PM
#3

Jag kör Mjaus blötmat i tetrapack, smakerna brukar vara kycklinglever eller anka. 

Det du kan göra är att köpa levande kackisar men lägga dom i frysen så de avlider. Då kanske hon vågar käkar dom. 

Men frystorkade syrsor funkar säkert också, men mer näring om du köper färska och fryser ner och ger dagen efter tex.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Heidi
12/22/13, 2:32 PM
#4

Supersöt kotte föresten!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Angelica Hallberg
12/22/13, 3:54 PM
#5

söt kotte :) våran kottefröken är precis som din…testade med en levande syrsa senast idag o det är läskigt :) men frystorkade äter hon nån ibland. annars äter hon torrfoder.

jag vill som du att hon kan lära sig äta mer olika som grönsaker o så men näeee då…hon är superkräsen hihi.

Heidi
12/22/13, 4:19 PM
#6

Kottarna behöver inte äta grönsaker för att må bra, de insekter och kött de behöver 🙂

 De är insektivorer men äter även döda djur som de hittar.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
AvyogAlge
12/22/13, 10:01 PM
#7

Begge mine holder meget af små melorme (Tenebrio molitor). Derudover holder Avy meget af græshopper, fårekyllinger og æbler 🙂

Heidi
12/22/13, 10:12 PM
#8

#7 Här tycker dom också om äpple som godis, även majs. 🙂Men ger bara små mängder.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

lilljaeger
12/23/13, 10:22 AM
#9

Tack allihopa, hon är en riktig sötnos :) Var och köpte royal kanin blötmat för kitten så får testa hur de går :) Behöver man några vitaminer, multivitamin, laxolja, blodpulver eller liknande så här års? vet att många kör med extra vitaminer till sina kottar :)

ppernie
12/29/13, 9:23 PM
#10

Jag tänker inte påstå mig vara någon kotteexpert men tänkte ändå dela med mig lite av vad som funkat här hemma :)
Jag vet att insekter är viktigt men jag får henne inte att äta dom. Har testat levande mjölmask, dessa satte hon sig bara på. Har testat frystorkade gräshoppor och mjölmask, inte ett dugg intressant så på den punkten försöker jag vidare.
Jag brukar blöta torrfodret ibland och det brukar vara populärt. Sen funkar kokt kyckling, kokt nötfärs, kokt fisk och även räkor (som jag sköljer noga ifall dom är saltade). Tomat gillar hon och majs och ärtor. Ägg är också gott. Men har upptäckt att det varierar en del. Det som en gång verkade vara storfavorit duger inte alls längre. Haha, dom är roliga och speciella de små kottarna :D

Konkolia
12/29/13, 10:02 PM
#11

Ett litet tips som jag upptäckte. Lägg dom torkade syrsorna i blöt… Blanda sen ner dom med lite mjuk kattmat… Det funkar klockrent hos mig! Torra syrsor ratas av båda mina kottar.

lilljaeger
12/30/13, 2:01 AM
#12

Nu jäklar! Hittade konserverade syrsor som var tydligen ritkigt gott! slank ner som smort! men däremot vet jag itne hur hennes mage mår nu. Hon pruttar förfärligt och hon e lite lös i magen undar om de beror på syrsorna eller nått annat. :p

i fokus
12/30/13, 11:39 AM
#13

#12

Haha, ojdå..

Annons:
i fokus
12/30/13, 8:14 PM
#14

Hur gick det med magen?

lilljaeger
12/30/13, 9:24 PM
#15

Haha ja hon prutta och bajsa sen var de lugnt :p Hon fick lite larver igår istället så testar vi med syrsor igen till helgen så får vi se om magen reargerar annorlunda  =)

i fokus
12/30/13, 9:28 PM
#16

#15 Skönt att höra!

Upp till toppen
Annons: