Annons:
Etikettpresentation
Läst 1886 ggr
hallonte
2013-11-23 20:57

Min lilla överlevare Baltasar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fick hem min lilla kotte den 20 November, men har inte vågat presentera honom förrän nu. Anledningen till detta är att han ungefär två veckor efter att han flyttat in hos mig började bajsa och spy blod, gick ner från 330 g till 223 g och blev ett litet knytte. Erfarenheten och kunskapen hos veterinärerna här uppe i Umeå är inte allt för stor så det blev ett snabbt besök med vätske- och b12-spruta, konsultion med roslagstull i Sthlm och "han börjar förmodligen bli könsmogen och de kan tydligen bete sig märkligt då, men det går nog över". Jag visste inte riktigt vad jag skulle tänka om det hela, eller hur jag skulle ta mig vidare, men eftersom att jag inte hade någon verksam försäkring (då jag tecknade en precis dagen innan jag upptäckte någonting blodliknande i hans sovfilt…) så kändes det mesta rätt hopplöst. Dock valde jag att åka hem med kotten med mig och ge honom en vecka att "krya på sig" och idag är han nästan uppe i sin ursprungsvikt, äter med stor aptit och springer omkring med världens fart. Så trots en jobbig start är han nu ett ypperligt tillskott i hemmet, och verkligen hur SÖT som helst. Jag tror nog aldrig att man kan bli så fascinerad som första gången man ser sin kotte nästan flyga förbi en på golvet (att de var så otroligt snabba hade jag ingen aning om), eller när man kommer upp tidigt på morgonen för jobbig vfu och ser hur kotten leker med en toalettrulle. Jag förstår varför det är ett djur som inte passar alla, men jag förstår även varför det är så många som väljer att äga en (eller flera).. och nu har detta blivit rena rama novellen, så det är väl lika bra att sätta stopp. Jag ser dock fram emot fler dagar som kotteägare! Ingen tvekan om saken!

Annons:
Konkolia
2013-11-23 22:11
#1

Skönt att höra att han blev bra! :0) Alla andra fall jag läst om där man funnit blod från kotten… Så har den sen gått bort inom kort :0( Det är verkligen ett underbart djur att äga :0) Man tar liksom bajsskrubbandet med glädje… Hihi

[~Wild~]
2013-11-24 18:51
#2

Ja, skönt att höra att han blev okej precis som Konkolia sa. Finns det ingen annan veterinär eller smådjursklinik som kan igelkottar bättre som kan kolla om han faktist är bra igen?

hallonte
2013-11-29 14:00
#3

#2 Oj, nu var det ett tag sen jag var in och kollade här. Iallafall: vad jag vet så finns det ingen smådjursklinik som kan mer om igelkottar just här i Umeå och jag har varken tid eller bil att fara någon annanstans (har för mig att kliniken i piteå är rätt stor, men det är ju som ingen garanti). Dock visar han i princip alla friskhetstecken en kotte kan ha: klara ögon, lagom med hull om magen, bajsar och äter bra, springer omkring, "hissar" när man är dum och kommer och väcker honom för en "mysstund" på kvällen osv osv. Jag kanske riskerar att verka obrydd och okunnig, men jag känner personligen inte att det finns något behov av att utsätta honom för stressen som ett vetrinärbesök innebär när han är pigg och alla symptom sen innan försvunnit.

[~Wild~]
2013-11-29 17:36
#4

Kul att höra! Om det inte finns några symptom på sjukdom nu så är det väl som du säger, onödigt att utsätta kotten för stressen. :)

Upp till toppen
Annons: