Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 906 ggr
[~Wild~]
11/17/13, 3:01 PM

Uppsats om kotte.

Hej! Jag är ny här men har läst en del om kottar innan och har ett intresse för dem! Men jag ska skriva lite om kotten till skolan, dock Svenska kottar som lever ute i skogen men tänkte ta med lite om pygmeigelkottar. Då undrar jag, hur mycket ska en kotte väga, hur mycket ska de äta, och hur ofta ska man bada dem?

Annons:
[~Wild~]
11/17/13, 3:26 PM
#1

Sedan har jag en till fråga. Har hört att igelkottarna måste vara i ett rum som har 17-22 grader. (Man måste vara källkritisk, men det låter rimligt). Kan man då ta ut igelkotten vid ungefär 20 grader utomhus?

Åsam
11/18/13, 1:53 PM
#2

Min är 13 veckor och väger 645 gram men dom ska väga iaf 1 kg. Dom äter 1/10 motför vad katter äter så högst 30 gram kött per dag och man badar dem 1 gång i månaden med lite olja i så dom inte blir torr. Därimot så tvättar jag min fri från bajs lite då o då. Det stämmer nog, min lägenhet är 23 grader men om jag har fel så är det bara att rätta mig.

Tiarilir
11/18/13, 6:05 PM
#3

Jag vet inte riktigt var Åsam fått sin information ifrån, men alla källor jag hittat på nätet säger mellan 300-700g. Min som är 12 veckor väger 250, så det verkar variera kraftigt.  

Blir det under 18 grader finns det risk att de går i idé, så därför rekommenderas att man håller den högre än så.

För övrigt så borde du, om du ska skriva till skolan, inte hänvisa till ett internetforum där inga källor anges i inläggen. 

Jag länkar dig en bok jag själv hittat mycket bra information i, som är på engelska: http://www.westcoasthedgehogs.com/files/hedgehogbook/PetAfricanHedgehogs2-byKimberlyGoertzen.pdf

[~Wild~]
11/19/13, 7:02 AM
#4

Tack! Det hjälpte.

Upp till toppen
Annons: