Annons:
Etikettafrikansk-pygme-igelkott
Läst 744 ggr
Tiarilir
2013-11-11 21:48

Ljus?

Hej igen! Skapade ett nytt ämne då jag tyckte de inte passade så bra ihop. Har läst en del på nätet att de ska ha en ljuskälla under dagarna, men det tycker verkligen inte min lilla Lillemor om, då hon mest gömmer sig på de mest absurda platser för att undvika det, och inte då i sitt hus där hon gärna sover när det är mörkt. Tidigare hade jag ett större lager med filtar som hon gärna grävde ner sig i, men vad jag läst mig till är det alltså inget bra? Hur är det egentligen? Vad har ni för erfarenhet?

Annons:
Konkolia
2013-11-12 03:03
#1

Jag förstår inte varför ett lager med mysfiltar ska vara fel? Kotten är ju nattdjur, så varför lampa åt den på dagen då? Är nyfiken på hur du fått den infon? Jag tycker att båda låter galet! Mina kottar har en drös av fleecefiltar å kattsängar att sova i… Har naturligtvis tagit bort den virkade kanten från filtarna. Ska däremot skaffa en värmedyna nu, när det börjat bli lite kallare. Läste att det finns med termostat, å det låter ju jättebra!

Tiarilir
2013-11-13 14:50
#2

Jag har försökt letat rätt på det men inte hittat det igen. Antar att det bara var en subjektiv åsikt som bara fastnade hos mig av någon anledning, dock så ger en snabb sökning på ljus och igelkottar att de helst ska ha upplyst vid "buren" även om de sover och gömmer sig, antagligen för att de ska få en bra dygns/nattrytm? 

Har gett tillbaka lite mer mysfiltar och det verkar hon trivas med :)

hallonte
2013-11-13 21:01
#3

Det där fick jag också hört, dock från en veterinär, och det var just att det är viktigt nu när det är så pass mörkt utomhus (beroende på vart man bor), och att det därför kan vara bra med en lampa tänd i taket eller liknande. Fast jag förstår egentligen heller själva resonemanget eftersom att det borde göra att de vaknar tidigare, eller? För det veterinären sa var att ett konstant mörker kunde göra att de gick i ide alt. blev slöare. Vore kul att höra om någon annan hört detta dock!

Upp till toppen
Annons: