Annons:
Etikettboende-och-trivsel
Läst 1940 ggr
Alicebackstrom
2013-10-27 21:58

Igelkottssäkra lägenhet?!

Håller på att lära mig lite mer om igelkottar inför att i framtiden kanske skaffa en liten. Jag har fått svar på nästan alla frågor, vad innebär det att säkra en lägenhet innan man skaffar en igelkott? Gnager dom på sladdar och så? Jag bor i en 1a med sovalkov på 36kvm + badrum, kan jag ha igelkotten fritt i hela lägenhet då, eller luktar dom mycket? Har också läst att dom är svåra att få helt rumsrena. Hur mycket bajsar o kissar dom? Och kan man få veta av uppfödaren redan innan man köper den om den är någorlunda rumsren ?

Annons:
SofiaLoow
2013-11-03 23:12
#1

Så länge kotten får 20 kvm så kan du ju dela av lägenheten. Hur mycket det luktar beror helt och hållet på dig själv, städar du inte ordentligt så finns det risk att det kan lukta från gammal avföring men det antar jag att du är beredd på.

Igelkottar gnager i regel inte på saker men man kan aldrig vara nog försiktig, håll olämpliga och ömtåliga saker borta från golvet. Tänk också på att de älskar att krypa in på trånga ställen, min har varit under de inbyggda garderoberna och det va ingen lek att locka ut honom därifrån ska du veta ;)

Ja det kan vara svårt att få en kotte rumsren och näst intill omöjligt att få de helt och hållet rumsrena. Det är mycket tålamod och uppfinningsrikedom som leder till en rumsren kotte. Jag själv har gett upp lite, jag gör ett ryck ibland med träning och accepterar att det blir en hel del städning.

Om du ska skaffa en unge kan inte uppfödaren veta om den kommer bli rumsren, det beror ju helt på dig som sagt. Om du däremot tar en omplacering så kanske förra ägaren har tränat den ordentligt men det ska man nog inte räkna med. 
Det bästa är att ställa in sig på massa skurande så blir man extra glad när träningen ger resultat.

En igelkott kan bajsa väldigt mycket för att vara så liten men avföringen torkar såpass snabbt att det vanligtvis inte hinner lukta så värst mycket, förutsatt att magen mår som den ska alltså.

Hoppas svaren hjälpte dig något :)

Upp till toppen
Annons: